M

Mahogny

Hej!
Har några frågor.. många säger att själva soleksem inte finns utan att man bara kallar "vanlig" exem det eftersom det uppkommer på sommaren.
Nu är det så här att min häst kliars sig även vissa dagar på Vintern. Just när det är väldigt solig. Kvittar alltså hur varmt det är.. -10 eller +20 kvittar.. Sommar eller vinter.. kliet kommer när solen skiner väldigt mycket..
Vad kan det vara?
Vilket sätt är bäst att "behandla" det på?
Sommar täcke med UV-skydd ska så klart inhandlas:)
Något mer man kan tänka på.. det är ju värst på Sommaren. Så hon kommer (om jag har möjlighet) att stå inne dygnets varmaste timmar.
Har ni några tips.. är desperat..xD:rofl:

Sv: Soleksem?

Min häst har samma problem. Efter sommaren så är delar av manen sönderkliade och svansen, ska vi inte snacka om. Ser förjävlig ut rentut sagt. Nu är jag lite kluven om han har soleksem eller vanlig eksem, eftersom han inte kliar sig på vintern. Men vi smetade iallafall på solcreme (mild) med hög solskydsfakor. Det underlättade lite för honom.

De flesta hästar med reaktioner i man och svans, dvs de som kliar av sig tagel i man och svans har vad som kallas för eksem eller sommareksem.Enligt studier på SLU så får långt över 90 % reaktion pga bitande insekter, de sk soleksemet drabbar ofta hästar med ljusa partier över mule, ljus bläs karleder eller andra ljushyade samt tunnhyade ställen. Dessa hästar får precis som vi, brännsår på utsatta ställen vilket även det medför klåda på drabbat område. Detta sker sällan i man och svan, då man får utgå ifrån att det handlar om sk sommareksem.

Hästar som uppvisar klåda i man och svans vintertid kan ha drabbats av sk multiallergi, vilket är en bieffekt av sommareksem då hästen även kan reagera allergiskt mot annat såsom spannmål,damm kvalster mm.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

tack för svar... okej men finns det något att göra åt det..
Stallet är luftig. absolut inte dammigt.
Hö halm av bästa kvalitet absolut inget mögel eller damm.
Går ute 12-15 timmar dygnet... hon har aldrig hostat
kan det vara brist på något "ämne" i kroppen.. ??:confused:

jag har en eksem häst! detta har jag gjort i några år och slipper nu avkliade manar och svansar.
tvätta hästen varannan var tredje dag med apotekets klorhexedin schampo. be din vet.. skriva ut fucidin (stavning) som du kan droppa i manen och svansen ifall du ser att dom börjar klia sig. det är kortison som stillar klådan. och ett måste är boett täcket, helt suveränt! täcker alla känsliga ställen. ha täcket på jämt, både inne och ute, beroende på hur känslig häst du har. ( har även köpt dessa täcken till våra icke eksemhästar. så slipper dom oxå alla förbannade flugor, mygg, blinningar osv...)

hoppas du fick lite tips. tyvärr finns det inte så många genvägar, jätte jobbigt med eksemhästar.

min lilla docka e jättefin på sommaren och mår bra om jag gör detta för henne, vilket det är värt.

Ett icke recept belagt medel som är kanon, Horsol finns på apoteket att köpa. Ekesemtäcke ute, tvätta regelbundet man och svans. Själv använder jag antiseptiska schampon på våren, därefter såpa eller vanligt milt hästshampo under den övriga delen av sommaren. Man bör komma ihåg att även antiseptiska shampon har en uttorkande effekt, även det kan i förlängningen ge klåda.

Ett icke recept belagt medel som är kanon, Horsol finns på apoteket att köpa. Ekesemtäcke ute, tvätta regelbundet man och svans. Själv använder jag antiseptiska schampon på våren, därefter såpa eller vanligt milt hästshampo under den övriga delen av sommaren. Man bör komma ihåg att även antiseptiska shampon har en uttorkande effekt, även det kan i förlängningen ge klåda.

Jag har tänkt testa att använda Horsol denna sommar. När ska man börja med det?

När man ser att insekterna är på G, att behandla med horsol är tänkt till att ge en längre effekt än den sekundära. Därför är det bättre att börja tidigt eftersom själva inmatning av behandlingen tar några veckor i anspråk.

fucidin (stavning) som du kan droppa i manen och svansen ifall du ser att dom börjar klia sig. det är kortison som stillar klådan.

Fucidin är antibiotika, inte kortison. Fungerar på vissa excem, typ mugg. Då använder man örondropparna Fucidin comp, som har bytat namn till Canaural.

Man bör komma ihåg att även antiseptiska shampon har en uttorkande effekt, även det kan i förlängningen ge klåda.

Dessutom ska man inte använda antiseptiska medel i förebyggande syfte med tanke på resistensutveckling. Håller med om att vanlig såpa fungerar bra!

OKej tack för alla svar...
Jag har hört att boett täckena ska vara dem bästa.
Men min ekonomi håller inte riktigt för ett sånt täcke. Så det blir ett billigare från h**ks så länge... men ska somar jobba som satan ...:) så jag kna köpa "ordentliga" saker till min bebis.
Har ju inte ens haft sadel på 6 månader..:angel: har inte råd att köpa en..
Fucidin (eller vad det heter) har jag hemma min häst behandlades med det när hon fick lite mugg... ska man verkligen kleta det i man och svans..
Min vet. sa att det var bäst att hållad et "luftigt" alltså inte en massa krämer mm...
Man får väl testa sig fram antar jag..

Har en eksem ponny. Vi har använt ett hoeopatiskt medel som vi börjar med redan i april, ges en dos varje dag. vi har extremt mycket knott och mygg. har inte behövt använda varken täcke eller ta in. Ibland om det blir extra mycket knott kan lite olivolja i manen ge lite mer skydd. han har inte kliat ner sig på två år sedan vi började med detta. Rekomenderar det varmt. :)

Var finns det att få tag på? hur verkar det? pm:a gärna:)

Om det finns ett sådant medel, bör denna tillverkar vid det här laget vara rik. Detta har testats i många år av islandshästägare, jag var själv en av dem för 5-7 år sedan. Tyvärr utan resultat, för mig känns det som att det i nuläget inte finns något som vi inte har provat och varje gång det har skett så har man hoppats och hoppats för att sen inse vad fel det blev.:crazy:

Jag hade försökt ta reda på orsaken till exemet. Exem är en reaktion på något i kroppen. Det kan vara allergi, överarbetade inre utrensningsorgan, mm mm.

Min häst fick mest problem på sommaren men även vid ett tillfälle på vintern. Detta utvecklades till ett ganska så illa sommarexem. Vi följde slutligen problemen till njurarna och han fick naturläkemedel för att rensa ut dessa varpå problemen försvann dagen efter påbörjad behandling och aldrig kom tillbaka. Vad som händer i vår återstår att se, men nu kan vi iaf behandla problemet så att han slipper ha klåda.

Om du läser på ang eksem, så inser du snabbt att njurarna inte är delaktiga i denna process. Det är populärt att påstå att njurar och faktiskt hör och häpna gallan vara delaktig i eksemprocessen.:eek:

Om det finns ett sådant medel, bör denna tillverkar vid det här laget vara rik. Detta har testats i många år av islandshästägare, jag var själv en av dem för 5-7 år sedan. Tyvärr utan resultat, för mig känns det som att det i nuläget inte finns något som vi inte har provat och varje gång det har skett så har man hoppats och hoppats för att sen inse vad fel det blev.:crazy:

Det är väl så att att för islanshästarnaq är väl detta ett stort problem eftersom de inte har våran miljö uppbyggd i emmunförsvaret. Jag förstår att det kan vara tuffa eksem att behandla. Men jag har sett flera exempel på att det har hjälp mycket även på svåra eksem. (ingen islandshäst) Men det är väl lämpligt att se över bete och knott tillgång med, om det inte hjälper med ett sätt. Såg på våran ponny att det fungerade utan problem hemma men så var han en vecka på ridläger och det blossade upp direkt. blev bättre hemma igen? Är det ännu mer knott så blir det mer olivolja i manen...plus Switsh...( vi bor i ett träsk...)

Det är viktigt att ta kontakt med en utbildad djur homeopat för att få homeopatiskt medel. det är inte dyrare än en salva....betalat 600 för en sommar. Det är inte dyrt , tror i så fall att täckestillverkarna tjänar mer...

Eksem är eksem, så spelar det just ingen roll varifrån hästen kommer. De svåraste fallen av eksem har noterats på svenskfödda islandshästar, så det kvittar just varifrån de kommer. Knotten är den största boven, ofrånkomligt. I erat fall kan det handla om annan typ av eksem, där ändringar görs som förbättrar situationen. Er häst kan ha en annan typ av allergi, än den klassiska knottreaktionen.

Själv använder jag linfröolja invärtes på vår eksemhäst, han har inga symptom numera. Smörjer aldrig oljor i man eller svans, eftersom detta kan ge upphov till brännskador.

Senast ändrad:

Själv använder jag linfröolja invärtes på vår eksemhäst, han har inga symptom numera. Smörjer aldrig oljor i man eller svans, eftersom detta kan ge upphov till brännskador.

Man får ju inte ta för mycket olivolja naturligtis, har sett ex på när man har varit lite för ivrig med olja så det har börjat koka i värmen. Lagom mycket i botte på manen/svansen gör att knotten inte trivs där. Oljan är även lite mjukgörand. Brukar smörja på kvällen när knotten är värst.

det är möjligt att det är i första hand är fodret min reagerar på men det verkar som det är knotten som är jobbigast när de sätter in...:mad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 020
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 848
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 150
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21