Solcellsbevattning

Daff

Trådstartare
Jag tänker ha en hel del krukor framför en vägg, det kommer vara främst sommarblommor, och jag vill köpa någon typ av bevattning eftersom jag inte är där varje dag.

Jag har kikat på Irrigatia som ska kunna bevattnas 12+12 krukor och allmänt verkar ha fått bra omdöme men jag ser att det finns en del andra alternativ också.

Har ni någon form av solcellsbevattning eller annan automatisk bevattning från vattentunnan? Är ni nöjda och vad ska man tänka på?

Jag har Irrigatia 24, till pallkragar, bäddar i orangeri samt några krukor. Satte solcellen på en solig plats och det blev nästan för mycket vatten för krukorna (ett droppmunstycke per kruka, stora krukor). Tänk på att dina krukor bör vara jämnstora om du ska ha en per kruka, och att du kan välja hur lite/mycket sol solcellen får på sig. Man reglerar flödet också, men med full sol hela dagen på solcellen upplevde jag att även lägsta fläder gav mycket per kruka (lagom till bäddar och pallkragar där jag hade flera droppmunstycken).

Har gardena aqua Bloom till en 100l tunna som är kopplad till stuprör.

Mitt val stod mellan Irrigatas som justerar vattenmängden själv utifrån solljus, vattnar alltså automatisk mer vid bra väder, och gardena som har olika program och vattnar i förprogrammerade intervaller oavsett väder. Valde den sista.

Jag är nöjd med aqua Bloom, det är lätt att justera och anpassa utifrån behov men för att få rätt vattenmängd behöver man börja bygga upp och utvärdera hur många munstycken som behövs per kruka. Jag har använt i både kruka och pallkrage till törstiga växter som dahlia, zucchini, paprika och tomat.

Nackdelen är att man måste själv anpassa program utifrån väder, så är man borta veckor så behövs någon som kan ändra program utifrån väder om det ska fungera optimalt.

Har Irrigatia samt Aqua bloom på balkongen

Skulle köpa Gardena Aqua bloom om jag köpte igen. Irrigatian dränkte mina blommor en solig semester. Det går förvisso köpa en fuktsensor och jag gjorde det efter första året. Men det är också knepigt att välja var man ska sätta den om man har olika lådor/krukor i olika lägen

Jag har Clas Ohlsons (för 599 på erbjudande just nu). Man ställer in hur ofta och hur länge man vill det ska vattna så det går efter ett program. Tycker dock det drog mer vatten än jag tänkt när jag varit borta men jag fick igång det dagen innan jag åkte iväg men tomaterna är fina efter en knapp vecka i ensamhet i växthuset. Nu när jag är här ska jag kolla om jag kanske inte behöver vattna så mycket som jag gjort.

Jag har Clas Ohlsons (för 599 på erbjudande just nu). Man ställer in hur ofta och hur länge man vill det ska vattna så det går efter ett program. Tycker dock det drog mer vatten än jag tänkt när jag varit borta men jag fick igång det dagen innan jag åkte iväg men tomaterna är fina efter en knapp vecka i ensamhet i växthuset. Nu när jag är här ska jag kolla om jag kanske inte behöver vattna så mycket som jag gjort.
Tack för det tipset! Kan ha råkat klicka hem en 🙃

Jag tänker ha en hel del krukor framför en vägg, det kommer vara främst sommarblommor, och jag vill köpa någon typ av bevattning eftersom jag inte är där varje dag.

Jag har kikat på Irrigatia som ska kunna bevattnas 12+12 krukor och allmänt verkar ha fått bra omdöme men jag ser att det finns en del andra alternativ också.

Har ni någon form av solcellsbevattning eller annan automatisk bevattning från vattentunnan? Är ni nöjda och vad ska man tänka på?
Jag har Irrigatia från Impecta, det fungerar bra och var inget speciellt att tänka på. (bortsett från att det kan vara förvirrande att den först måste dra ur batterierna och vattna tills de är slut, innan de kan ladda pga sol och vattna lagom.). Den låter lite.

Jag har 2 munstycken per kruka för stor kruka och 3-5 för miniväxthuset. Sedan slut på munstycken pga Irrigatia 12.

Är väldigt nöjd, har haft i flera år, har köpt nytt förra året för det höll inte väldigt många år. Har lämnat över tre veckor för semester, men med bevattningsvakt som kollar att tunnan inte tar slut och vattnar lite annat två ggr i veckan. Använder för tomater så svårt att dränka dem. Går att reglera vattenmängd med ett vred, så man kan ställa in för "mycket vatten när igång" eller "mindre vatten när igång".

Senast ändrad:

Jag såg den när jag googlade och var nyfikna på om den var bra, roligt att höra att du är nöjd med den.

Har Irrigatia samt Aqua bloom på balkongen

Skulle köpa Gardena Aqua bloom om jag köpte igen. Irrigatian dränkte mina blommor en solig semester. Det går förvisso köpa en fuktsensor och jag gjorde det efter första året. Men det är också knepigt att välja var man ska sätta den om man har olika lådor/krukor i olika lägen

Går det inte att ställa ner Irrigatan alltså?

Upplever du någon skillnad på kvaliten mellan märkena? Har någon mer böjbar slang?
Jag kommer ha flera ganska små krukor som står ovanför varandra i en hylla så jag kommer behöva vika/svänga slangen ganska tvärt så det är viktigt att slagen är ganska mjuk.

Jag har Irrigatia 24, till pallkragar, bäddar i orangeri samt några krukor. Satte solcellen på en solig plats och det blev nästan för mycket vatten för krukorna (ett droppmunstycke per kruka, stora krukor). Tänk på att dina krukor bör vara jämnstora om du ska ha en per kruka, och att du kan välja hur lite/mycket sol solcellen får på sig. Man reglerar flödet också, men med full sol hela dagen på solcellen upplevde jag att även lägsta fläder gav mycket per kruka (lagom till bäddar och pallkragar där jag hade flera droppmunstycken).

Jag kommer ha ganska små krukor så då kanske det blir för mycket vatten även om jag ställer solcellen i halvskugga (som jag funderade på utifrån vad andra skrev i tråden). Å andra sidan känns det smidigt att det går att bygga ut Irrigatan vilket inte går med den från Clas Ohlson.

Hur är slangen på den från Clas Olsson? Jag vill ha en ganska mjuk slang eftersom jag kommer börja den en del.

Vi har Aqua Bloom och är jättenöjda med det. Men använder bara till tomater och i stora krukor så problemet med att det skulle bli för mycket vatten har inte uppkommit!

Har ingen erfarenhet av Irrigatia men det verkar vara liknande Greenlines system. Det valde vi bort (vänner har det) eftersom pumpen låter så mycket. Om man som oss har rätt kort avstånd mellan vår tomatodling och grannens sovrumsfönster så kändes inte det som ett alternativ. Aqua Bloom däremot är mycket tystare. Men om man inte har någon sådant att ta hänsyn till så är det ju inget att tänka på :)

Senast ändrad:

Upplever du någon skillnad på kvaliten mellan märkena? Har någon mer böjbar slang?
Jag kommer ha flera ganska små krukor som står ovanför varandra i en hylla så jag kommer behöva vika/svänga slangen ganska tvärt så det är viktigt att slagen är ganska mjuk.
Den går att ställa upp och ned. Men jag har den alltså för 10+ literskrukor med tomater, två munstycken per kruka och lite under mitten på vattenflöde. Jag tänker att om man har "normala" blomkrukor så är det kanske mer vatten för hibiscus än vatten för kaktus även nedställt :) Jag har solcellen där växterna står, så sol ngn timma på morgonen, sedan skugga till em och då full sol tills den går ned.

Jag skulle inte ha Irrigatia utanför grannens sovrumsfönster, men har den utanför vårt.

Alltså du kan ställa irrigatans flöde typ, ska den vattna mycket eller lite tid. Men den kommer gå längre tid om det är sol t ex. Så totala tiden kan du inte styra, det gör vädret.

Så solsken men åskskurar, eller åska hela fm med ett antal störtskurar och sen klarnar upp på em och är strålande sol så blir det badade balkongväxter. Jag bor på 3e våningen så kan inte bara dränera krukorna/lådorna heller.

Så jag kom hem till vattenfyllda lådor och krukor. Skaffade en fuktsensor nästa år, då vattnar den inte om jorden är blöt. Men det blev lite trubbigt med iom att t ex jordgubbsampeln blir torr långt innan lådorna osv

Så. Irrigatan är sannolikt helt suverän på friland eller bottenvåningen. Men inte funktionell nog att sköta semesterbevattning oövervakad

Jag är fö SJUKT ljudkänslig. Extremt. Jag har inga problem med irrigatan utanför sovrumsfönstret. (Inte med Aquabloom heller iofs)

Jag kommer ha ganska små krukor så då kanske det blir för mycket vatten även om jag ställer solcellen i halvskugga (som jag funderade på utifrån vad andra skrev i tråden). Å andra sidan känns det smidigt att det går att bygga ut Irrigatan vilket inte går med den från Clas Ohlson.

Hur är slangen på den från Clas Olsson? Jag vill ha en ganska mjuk slang eftersom jag kommer börja den en del.
Jag har böjt slangen en del, då jag smyger ut den via en springa i dörren just nu. Men jag har inget att jämföra med, den är inte sladdrig men heller inte styv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV