S

samlinnea

Mitt sto blir solbränd på mulen under sommaren, denna sommaren har det blivit värre, jag smörjer med helosan sol dagligen men det verkar inte hjälpa, eftersom den inte sitter kvar så länge.
Har någon något bra tips på vad man kan göra för lösning på detta ?
Tacksam för svar :)

Sv: Solbränd

Jag har samma problem. Till min häst har jag tagit en vanlig flughuva (sån med nät) och sytt fast en svart lapp i nederkanten, så den hänger framför mulen. Det funkar bra - han är mycket finare på nosen än han varit tidigare, och lappen verkar inte störa honom alls.

Jag har ett cremellosto, henne smörjer jag med solskydd för barn med spf 50 och har luvor med nosflärp, finns många varianter. En från Horze har jag varit speciellt nöjd med.

Helosan sol har solskyddsfaktor 8 om jag inte minns fel, dessutom är det inte särskilt vattenresistent. Det är väldigt märkligt att man använder det som solkräm på hästar när man på barn (som inte heller ska bli solbrända alls) använder minst faktor 30 vattenresistent och dessutom smörjer flera gånger per dag.
Strunta alltså i helosan sol och skaffa en barnsolkräm, de är dyrare men det får du snabbt igen i resultat!

Smörjer även mitt sto med helosan sol och det hjälper faktiskt på henne.

Men det finns heltäckande huvr som Hansbo har som går ner helt över mulen också om hästen är lite känslig. Kanske prova en sådan huva?

(I övrigt kör jag med faktor 50, men det räcker inte när det är så soligt som det varit på sistone. Och tyvärr kan jag inte smörja flera gånger om dagen heller, på ett enkelt sätt, eftersom jag bor nästan två mil från stallet, så jag var rätt nöjd när jag kom på min flughuva-med-nosflärp. :)

Silonsalva för barn som man köper på apoteket!

Tips från min veterinär, vilket visade sig vara alldeles utmärkt. Salvan innehåller zink, vilket är det verksamma mot ekesm på rosa mular. Den sitter också på bra.

säger som många andra.. flug huva med sån "flerp" som hänger ner över näsan på dom smörjer även med solkrm för barn med MINST solskyddsfaktor 40... funkar kanon =) på min skäck flicka som även e vit runt ögat så får man smörja väl där med =) helosan sol hjälper inte ett skvatt..

Man kan även ha "tygflärpen" på grimman om hästen har en sådan i hagen. Bara att sätta fast i nosgrimman.

Tack alla för era svar, jättesnällt. Ska verkligen testa era tips!:)

I senaste ridsport fanns ett tips: Ta en gammal fleece-filt/fleece-jacka eller dylikt. Klipp en lapp som är rak på ena sidan och halvcirkel på andra (tänk som ett D). Fålla den raka kanten runt nosremmen på en grimma, det är bara att sy med enkla stygn. Då täcker lappen mulen. Fleece har mycket hög spf, drar inte åt sig vatten även om hästan betar i blött gräs och fransar sig ej samt är mjukt mot mulen.

Billigt och bra :)

Finns jättebra "tyglappar" som man fäster på grimman. Dessa använder jag och det fungerar super!!
Pålle har inte bränt sig en enda gång i sommar! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 449
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka