Sökes - Ridregntäcke utan hals

spinxx

Trådstartare
Jag vill alltså ha ett regntätt täcke att lägga över sadeln när jag rider i regn. Jag vill ha hål för stigbyglarna. Ofodrat eller fodrat spelar ingen roll.
Det jag inte vill ha är hals eller bogspänne (inte ens av skrittmaskinstäckes-modell).

Alltså, typ en vattentät stor filt att slänga över sadel och länd med svanrem och hål för stigbyglarna.

Finns det?
Om det inte finns: Varför inte?!

Har aldrig sett det.

Misstänker att det borde bli omöjligt att få det att sitta fast.

Länd/skrittäcke + sadelskydd kasnke är ett alternativ för dig?

Länd/skrittäcke + sadelskydd kasnke är ett alternativ för dig?

- Det är så jag rider idag, men schabrak och padd blir blöta och missfärgade eftersom det läcker in vatten i skarvarna mellan täcke och sadelskydd.

Misstänker att det borde bli omöjligt att få det att sitta fast.

Misstänker att man i värsta fall får spänna det i förbygel-ringarna i sadeln. Då borde det verkligen sitta på plats.

Jag kan tänka mig att modifiera ett täcke själv. Men innan dess vill jag var säker på att det inte gick att köpa färdigt :)

Tror inte det finns, har saknat något liknande i många år och funderat på att tillverka själv men aldrig kommit längre...

Det enda som liknar litegrann måste vara kör-regntäckena... Men tror inte dom tillverkas tillräckligt stora för att kunna täcka sadeln.

Själv använder jag en stor regnkåpa plus ländtäcke när jag rider i regnet, då täckas både jag, sadel och hästens rygg/rumpa.

Det enda som liknar litegrann måste vara kör-regntäckena... Men tror inte dom tillverkas tillräckligt stora för att kunna täcka sadeln.

Ja! Såg att Exklusive syr körtäcken efter mått. Var lite inne på det faktiskt! Har ingen lång rengrock men det är ju annars ett alternativ. :)

@spinxx jag har ett kör/galopptäcke från Masta som jag lägger helt under sadel eller gjord, med hällor för sadelgjorden. Det borde gå att lägga ovanpå också om man köper större storlek. Inte särskilt dyrt, så du kan nog modifiera om du vill.

@spinxx jag har ett kör/galopptäcke från Masta som jag lägger helt under sadel eller gjord, med hällor för sadelgjorden. Det borde gå att lägga ovanpå också om man köper större storlek. Inte särskilt dyrt, så du kan nog modifiera om du vill.

Tack för pm! Det hade funkat super! - om det inte var i neon :D

Back on track har en modell som ser ut att vara det du söker, vattentät och inga knäppen vid bogen eller hals.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 451
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: SaraB
·
K
Utrustning Hela förra hösten/vintern letade vi efter ett bra vintertäcke m lös hals. [Bra = vattentätt, andas och inga skav] Vi hittade ett som låg...
2
Svar
24
· Visningar
1 913
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård