Söker vuxen whippet alt unghund

dressyrtjejen

Trådstartare
Jag och min man har bestämt oss för att skaffa hund eller närmare bestämt en whippet.

Av olika anledningar vill vi hellre ha en vuxen hund alternativt en unghund som redan är rumsren men det verkar oerhört svårt.

Jag har mailat diverse uppfödare osv men utan resultat.

Någon som har något tips?

Sv: Söker vuxen whippet alt unghund

Just whippar brukar nog inte omplaceras allt för ofta. Tycker det verkar vara vanligare med andra vinthundsraser, främst greyhound och nu även saluki..

Hoppas du hittar någon hund och kika gärna in i vinthundstråden om du inte redan gjort det!

Just whippar brukar nog inte omplaceras allt för ofta. Tycker det verkar vara vanligare med andra vinthundsraser, främst greyhound och nu även saluki..

Hoppas du hittar någon hund och kika gärna in i vinthundstråden om du inte redan gjort det!

Hur hittar jag vinthuntstråden?

Kollar Blocket flera gånger om dagen.

Alla annonser du refererat till avser VALPAR utom en och den tjejen bor för långt bort (vi bor i Skåne).

Det där med långt bort, det tycker jag du ska försöka strunta i. Omplaceringshundar som är av rasen du önskar vimlar det ju inte direkt av, och då får man utöka 'sökområdet'.

Jag letade i 1½ år efter min greyhoundtik, kollade annonser dagligen men tog 1½ år innan rätt hund dök upp. Nu fanns hon bara 25 mil bort, men hade det varit 50 mil bort så ja, vadå? Nog kan man åka 100 mil om det är rätt hund? Visst finns risken man åker hem med lika tom bil, men man kan lika gärna åka hem med den ny hundkompis.

Så varför är 'för långt bort' en begränsning? Okej om det finns två likvärdiga hundar, då tar man ju och kikar på den närmaste först. Men när det sas är 'brist' på den hundtyp man söker, så vadå 'för långt'?

(Kommer ju förhoppningsvis göra just en sådan resa framöver btw.. åka nästan 100 mil tor för att kika på en hund)

Med tanke på att det bara i Skåne finns minst 10-15 uppfödare så anser jag mig inte behöva resa 50 mil för att TITTA på en hund (och kanske komma tomhänt hem).
Då väntar jag hellre.
Bor man i Skåne brukar det mesta man vill ha dyka upp förr eller senare men jag är fullt införstådd med att det inte ser likadant ut i alla delar av Sverige.

Och "i värsta fall" får jag köpa en valp; då finns det redan många att välja bland (i Skåne).

Rekommenderar dig att starta samma tråd i det officiella whippetforumet, länk finns från whippetklubbens hemsida.

Mvh Ishtar med 2 whippar, har omplacerat en för ett par år sen till en bekants bekant.

Jag och min man har bestämt oss för att skaffa hund eller närmare bestämt en whippet.

Av olika anledningar vill vi hellre ha en vuxen hund alternativt en unghund som redan är rumsren men det verkar oerhört svårt.

Jag har mailat diverse uppfödare osv men utan resultat.

Någon som har något tips?

vinthund.nu har ett bra forum för alal vinthundar, kanske du kan få tips där.

Rumsrenhet har varit minsta problemet med min whippet, rumsren efter några dagra, uppfostringen är den svåra biten . Nu är han 11 månader och en kaxig, odräglig tonåring :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
873
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
31
· Visningar
1 051
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 393
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka