söker sig inte nedåt alls!

L

loveooka

jag har en baskjir som har problem med att slappna av ordentligt och söka sig nedåt i de olika gångarterna. när vi kommit igång får hon ofta en fin, ganska hög form, men hon är kort i steget (vid alla former) och jobbar inte riktigt med ryggen. traven liknar mer pass (:confused:), och hon har inget schwung och springer med högt huvud. hon söker sig nedåt först när vi jobbat med bommar och liknande, och mycket sidvärtsrörelser. i galoppen är hon platt och använder inte bakbenen, och hon vägrar dessutom fatta vänster galopp. jag har tänkt att det är sadeln som legat dåligt, och nu har jag bytt till en ny som både hon och jag verkar trivas bättre med, men problemen kvarstår. någon kanske ser något direkt och jag tar väldigt gärna emot tips om övningar och liknande, eller vad som kan vara fel, eller vad jag som ryttare gör för fel. jag rider för tränare och hon menar att när hon får mer ryggmuskler kommer hon orka bära sig mer.
och hur ska jag göra för att lösa bakbenen? innan har hennes stora mage varit ivägen :p men den är snart ett minne blott, men de korta,korta stegen är kvar. övningar, stretchövningar... allt! hjälp?

Sv: söker sig inte nedåt alls!

Det kan sitta kvar ömhet i ryggen efter att ha gått med en sadel som tryckt och klämt. Har du känt igenom ryggmusklerna och sett om hun reagerar på det? Hur rör sig hästen om du longerar i galopp eller låter den galoppera lös på ridbanan utan ryttare på? Någon skillnad?

En kiropraktor eller equiterapeut kostar inte så mycket att ta ut för att känna igenom allt, och de är superduktiga på att upptäcka spända muskler eller andra konstigheter, det är ju också en idé. De brukar kunna ge tips om övningar och streching som just din häst behöver också. Så det rekommenderar jag verkligen. :)

Min lista på saker man kan tänka på när man funderar över vad som kan vara fel med ens häst.

Listan är garanterat ej fullkomlig samt kan variera utifrån en individ till en annan.

Dock, kanske något att tänka på?

1. Veterinär
2. Utrustningskoll
3. Foder
4. Ryttarens mentala inställning
5. Ryttarens fysik och rörelsemönster
6. Ryttarens mål, ambition, träningserfarenhet och kunskap
7. Hästens sociala mående
8. Hästens mentala mående
9. Hästens fysik och rörelsemönster
10. Hästens ras, utbildningsnivå och kondition
11. Ekipagets samarbete mentalt (Att sammankoppla vilja och lust)
12. Ekipagets samarbete fysiskt (Att sammankoppla rörelser)
13. Ledarskap och direktioner, konsekvent arbete
14. Tränare, Hjälp, väder och vind.

Det kan sitta kvar ömhet i ryggen efter att ha gått med en sadel som tryckt och klämt. Har du känt igenom ryggmusklerna och sett om hun reagerar på det? Hur rör sig hästen om du longerar i galopp eller låter den galoppera lös på ridbanan utan ryttare på? Någon skillnad?

En kiropraktor eller equiterapeut kostar inte så mycket att ta ut för att känna igenom allt, och de är superduktiga på att upptäcka spända muskler eller andra konstigheter, det är ju också en idé. De brukar kunna ge tips om övningar och streching som just din häst behöver också. Så det rekommenderar jag verkligen. :)

japp, hon reagerar inte när jag känner på ryggen. när jag longerar henne springer hon likadant, med huvudet uppåt. men jag hade inga inspänningar på henne, så vet inte om såna skulle hjälpt eller stjälpt henne...

det vore en idé. tack :)

hästen kan ha en låsning någonstans. leta reda på en kiropraktor, de kan hjälpa till så oerhört mycket! :bow:

Sedan är det ju skillnad på hur hästen har sin naturliga hållning, det känns inte lika naturligt för alla hästar att gå med eftergift i nacken. Den kan ju vara helt frisk och ändå inte söka sig i sin optimala form för att den inte är lösgjord och ni inte är riktigt samkörda. Om hästen gått med huvudet i vädret hela livet är de muskelgrupperna starka medan en annan form är jättejobbig, och då går man ju inte gärna så. Men mina tips är väl kanske att fokusera på takt, tempo och bakben. Flytta för skänklarna osv. När de bitarna fungerar brukar nacken också slappna av. Tempoväxlingar hela tiden så du känner att den är mellan hand och skänkel. Ingen mening med att ta ner handen och försöka spjärna emot en stjärnkikare.

Tömkörning kan ju hjälpa för att få en anturlig sökning, till exempel på volt. Mjuk kontakt i tömmarna, driv mjukt med rösten och genom longerspöet. Gärna över cavaletti osv.

Och dessutom får man ju skola munnen på hästen och lära den eftergift till din hand, vilket faller sig naturligt för en del(ett av mina ston) medan det inte alls kommer på samma sätt för andra(ett annat). Precis som man lär den eftergift för skänkeln när den flyttar sig för dem kan det behövas för tygeln också. Brukar göra lite övningar från marken, bland stå brevid och hålla i tygeln. Öka trycket långsamt, och så fort hästen rör huvudet åt det håll du har trycket släpper du. Det här är alltså inget sätt att få hästen att kröka på nacken och nöja sig med det utan för att få en smidig och eftergivlig hals och mun på hästen. Detta kan göras åt sidorna även när du sitter på.

jag har en baskjir som har problem med att slappna av ordentligt och söka sig nedåt i de olika gångarterna. när vi kommit igång får hon ofta en fin, ganska hög form, men hon är kort i steget (vid alla former) och jobbar inte riktigt med ryggen. traven liknar mer pass (:confused:), och hon har inget schwung och springer med högt huvud. hon söker sig nedåt först när vi jobbat med bommar och liknande, och mycket sidvärtsrörelser. i galoppen är hon platt och använder inte bakbenen, och hon vägrar dessutom fatta vänster galopp. jag har tänkt att det är sadeln som legat dåligt, och nu har jag bytt till en ny som både hon och jag verkar trivas bättre med, men problemen kvarstår. någon kanske ser något direkt och jag tar väldigt gärna emot tips om övningar och liknande, eller vad som kan vara fel, eller vad jag som ryttare gör för fel. jag rider för tränare och hon menar att när hon får mer ryggmuskler kommer hon orka bära sig mer.
och hur ska jag göra för att lösa bakbenen? innan har hennes stora mage varit ivägen :p men den är snart ett minne blott, men de korta,korta stegen är kvar. övningar, stretchövningar... allt! hjälp?

Min fråga till dig är direkt - hur länge har du ridit och hur länge har du haft henne? I frågan verkar du veta precis vilka fel din häst har, och det lilla jag kan om baskijrer är väl att det är väl ganska rastypiska problem (förutom galoppfattn.), eller? Vilken form som är mest ändamålsenlig för just din häst hänger ju mycket på hur den är byggd och vilka grundgångarter den har utan ryttare. Den kanske har kort steg av naturen och då kan inte någon ridsort i världen förändra det! Jag skulle, om jag var du, ta hjälp av någon som är riktigt duktig i att arbeta häst på töm (dvs tömköra på böjda spår, kallas ibland "dubbellongering") för då kan ni se 1) Hur hästen rör sig utan sadel 2) Vilken form som den arbetar bäst i 3) Om det finns anledning att misstänka smärta, rörelsestörningar mm-veterinärundersöka! 4) Vilket tempo den brukar sig bäst i 5) Om galoppen har något problem.
Är problemet så allvarligt som du beskriver, så kanske man enbart ska tömköra den under lång tid, för att bygga upp rygg och smidighet. Det är dessutom väldigt roligt när man lärt sig det! Jag tycker att tömkörningen är det absolut bästa "reparationsarbetet" när hästen är ur kondition, konvalescens eller har exteriöra problem/avvikelser som gör att ridningen inte är så lämplig som man skulle önska! Lycka till.

Sedan är det ju skillnad på hur hästen har sin naturliga hållning, det känns inte lika naturligt för alla hästar att gå med eftergift i nacken. Den kan ju vara helt frisk och ändå inte söka sig i sin optimala form för att den inte är lösgjord och ni inte är riktigt samkörda. Om hästen gått med huvudet i vädret hela livet är de muskelgrupperna starka medan en annan form är jättejobbig, och då går man ju inte gärna så. Men mina tips är väl kanske att fokusera på takt, tempo och bakben. Flytta för skänklarna osv. När de bitarna fungerar brukar nacken också slappna av. Tempoväxlingar hela tiden så du känner att den är mellan hand och skänkel. Ingen mening med att ta ner handen och försöka spjärna emot en stjärnkikare.

Tömkörning kan ju hjälpa för att få en anturlig sökning, till exempel på volt. Mjuk kontakt i tömmarna, driv mjukt med rösten och genom longerspöet. Gärna över cavaletti osv.

Och dessutom får man ju skola munnen på hästen och lära den eftergift till din hand, vilket faller sig naturligt för en del(ett av mina ston) medan det inte alls kommer på samma sätt för andra(ett annat). Precis som man lär den eftergift för skänkeln när den flyttar sig för dem kan det behövas för tygeln också. Brukar göra lite övningar från marken, bland stå brevid och hålla i tygeln. Öka trycket långsamt, och så fort hästen rör huvudet åt det håll du har trycket släpper du. Det här är alltså inget sätt att få hästen att kröka på nacken och nöja sig med det utan för att få en smidig och eftergivlig hals och mun på hästen. Detta kan göras åt sidorna även när du sitter på.

jag misstänker att det är så att hon gått så hela livet. hon blir 16 i år, och hon har gått på turridning förut och aldrig tränats på det viset. jag fick henne i mars förra året, och då hade hon inga muskler, ingen kondition och hade ingen positiv inställning alls till arbete. nu är vi på väg, och det är stor skillnad på henne och hennes kropp! en helt annan häst.
hon är otroligt vig i halsen. absolut inga problem med att i princip lägga huvudet på rumpan ;)

men som sagt, det är en baskjir och ingen vanlig hästras som används till dressyr (eller någon annan gren för den delen), så det är träning och åter träning som gäller så att hon till slut förstår att det ÄR skönt att slappna av. =)
tack för hjälpen, ska tänka på det och prova!

Min fråga till dig är direkt - hur länge har du ridit och hur länge har du haft henne? I frågan verkar du veta precis vilka fel din häst har, och det lilla jag kan om baskijrer är väl att det är väl ganska rastypiska problem (förutom galoppfattn.), eller? Vilken form som är mest ändamålsenlig för just din häst hänger ju mycket på hur den är byggd och vilka grundgångarter den har utan ryttare. Den kanske har kort steg av naturen och då kan inte någon ridsort i världen förändra det! Jag skulle, om jag var du, ta hjälp av någon som är riktigt duktig i att arbeta häst på töm (dvs tömköra på böjda spår, kallas ibland "dubbellongering") för då kan ni se 1) Hur hästen rör sig utan sadel 2) Vilken form som den arbetar bäst i 3) Om det finns anledning att misstänka smärta, rörelsestörningar mm-veterinärundersöka! 4) Vilket tempo den brukar sig bäst i 5) Om galoppen har något problem.
Är problemet så allvarligt som du beskriver, så kanske man enbart ska tömköra den under lång tid, för att bygga upp rygg och smidighet. Det är dessutom väldigt roligt när man lärt sig det! Jag tycker att tömkörningen är det absolut bästa "reparationsarbetet" när hästen är ur kondition, konvalescens eller har exteriöra problem/avvikelser som gör att ridningen inte är så lämplig som man skulle önska! Lycka till.

jag har ridit i 5-6 år och haft henne sen mars förra året.
jo, problemen (som då kanske inte är problem?) är med stor säkerhet rastypiska. vad jag ville veta var om jag kanske kunde få tips på hur jag skulle få henne att slappna av mer generellt, då hon faktiskt går i form när vi arbetar med t.ex. bommar. det i sig är kanske inte rastypiskt, så jag ville se om ni hade tips på hur jag kunde "lösa de andra problemen", då jag inte lyckats med det jag provat. har hittat lösningar som hjälpt oss på andra problem, men inte dem som jag rabblade upp. jag vill bara att hon ska må bra och göra det som är rätt för henne :)

ja, jag har pratat med min tränare om att få hjälp med att tömkörningen, så att jag kunde studera henne från marken när hon jobbar med en kunnig person som har tömmarna.
tack för punkterna att tänka på, det uppskattas mycket :)

Se till att hästen verkligen är avslappnad och mottaglig för hjälper innan du ber den om något. Sedan är det viktigt att den i början söker sig frammåt nedåt, när den väl gör det kan man börja arbeta med samling.
Rid på en volt, ha en liten vibration i innertygeln och be om ställning, och var noga med att lätta på yttertygels så att den inte hindrar ställningen på något sätt, och böj runt innerskänkeln. När inner bak lämnar marken ber du det ta mer vikt genom att det trampar närmare tyngdpunkten.
Om det nu inte finns något som hindrar energin ska du känna att hästen lättar i handen och har en ren böjning.
Detta är iaf det sättet jag rider på, och det funkar för mig.

Man får ha tålamod, som med allting är det inte säkert att det funkar direkt, speciellt inte om det finns nån spänning någonstans(gäller både häst och ryttare).

Har hästen inte muskler för att orka gå i en riktig form så gör den ju inte det heller... Man får bygga upp hästen succesivt och den kommer orka mer och mer, och man får kräva korta stunder i början bara.

Förstod inte riktigt den går i en hög form men den jobbar inte med ryggen... ?

Iaf om du vet att sadeln legat dåligt och den har svårare för ena galoppen skulle jag ta ut en ET lr liknande för att kolla så hästen inte blivit snedmusklad lr går och har massa spänningar...
Sen låt det ta den tid det behöver med att hitta formen, du kmr märka skillnad sen :)

Har hästen inte muskler för att orka gå i en riktig form så gör den ju inte det heller... Man får bygga upp hästen succesivt och den kommer orka mer och mer, och man får kräva korta stunder i början bara.

Förstod inte riktigt den går i en hög form men den jobbar inte med ryggen... ?

Iaf om du vet att sadeln legat dåligt och den har svårare för ena galoppen skulle jag ta ut en ET lr liknande för att kolla så hästen inte blivit snedmusklad lr går och har massa spänningar...
Sen låt det ta den tid det behöver med att hitta formen, du kmr märka skillnad sen :)

jo, när vi börjar jobba i skritten är formen låg, och längre fram i passet efter trav, galopp och lite övningar söker hon själv högre, och det tar jag emot. men jag tycker, för den formen, att hon inte verkar jobba med ryggen och bakbenen. det är som att hon bara kröker på nacken, trots att jag inte direkt ber henne (ger bara ett mjukt stöd i tyglarna och skänklarna). det är svårt att förklara, men kan försöka fixa bilder/film så kanske du förstår lättare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 686
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 318
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar