Söker ponnyhingst ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 083
P

Pia-Moni

:DHej, jag tänkte betäcka mitt tyska tid ponny sto, men hur är det med raserna på risponnysarna ? för jag vill helst ha en renrasig tyskrid ponnny men går det ta typ en svensk , hollänsk m.m och registrera den i vilken ridponny dom helst eller hur funkar det ?
VILL HA SVAR :)

Sv: Söker ponnyhingst ?

Vad har du för stam på din Tyska ridponny?

Hej..

Ridponny är ingen ras utan korsningar och sedan avel med korsningarna.

Så i Tyskland avlar man på de korsningar (ridponnyer) som finns där och de korsningar (ridponnyer) som dom har importerat ifrån England, Holland, Danmark osv.

Det är lite som om du tänker dig New Forrest, avlar du NF i Holland så blir det Holländska NF och avlar du i Severige så blr det Svenska och sedan kan du köpa en Holländsk NF hingst och betäcka ett Svenskt NF sto och så blir det en Svensk NF.

Så är det också i ridponnyavel och tar du en Tysk ridponnyhingst så kan den mycket väl ha en
Dansk ridponnyhingst som importerats till Tyskland som far
-ett Holländskt ridponnysto som importerats till Tyskland till mor
--en Brittisk ridponnyhingst som importerats till Holland som morfar

--men stoet har betäckts av en Tysk ridponnyuppfödare med en ridponnyhingst GODKÄND för Tysk ridponnyavel (han kan vara född i annat land) och fölet föds i Tyskland= Tysk ridponny

Så ridponny får sin rastillhörighet beroende av i vilket lands stambok den föds in i.

Till ditt Tyska ridponnysto kan du välja vilken du vill av ASRP´s godkända hingstar och betäcka ditt sto (oberoende var hingsten är född), avkomman blir då en Svensk ridponny (eftersom den är född i Sverige).

Bäst lyckas du i din avel om du väljer den RP hingst som passar ditt RP sto bäst oavsett i vilket land han är född.

peråke

Jamen är inte hingstarna olika till utseende,bruksegenskaper, härstamningar i de olika länderna :confused::confused:

Tyska ridponnyhingstar dålig typ-grova halsar osv och med sportegenskaper :cool::cool:

Holländska ridponnyhingstar "har allt" både typ och prestation :bow::bow:

Svenska ridponnyer mest halvblodskorsningar och ingen "ponnykaraktär" :eek::eek:

Har ivajefall läst det minst hundra gånger här på BUKE :banana::banana:

Lisa Petterson

Senast ändrad av en moderator:

Jamen är inte hingstarna olika till utseende,bruksegenskaper, härstamningar i de olika länderna :confused::confused:

Tyska ridponnyhingstar dålig typ-grova halsar osv och med sportegenskaper :cool::cool:

Holländska ridponnyhingstar "har allt" både typ och prestation :bow::bow:

Svenska ridponnyer mest halvblodskorsningar och ingen "ponnykaraktär" :eek::eek:

Har ivajefall läst det minst hundra gånger här på BUKE :banana::banana:

Lisa Petterson

Hoppsan, hoppsan, jag tror min själ att nån holländsk hingstägare har åter dykt upp i ny skepnad....eller är det bara något ombud för en sådan? /Madde

pappa heter Madison och farfar Pascal mamma Patricia och morfar heter Florist :)men vet ni nån sida men ridponnyhingstar, ?

Madison Pappan til Pia

Madison är en Tysk ridponnyhingst e. Magister.

Madison är född i avelsförening Hannover och har ett Angloarabsto till mor som heter Pascal.
Madison har genomfört ett bruksprov med 6,61 i slutresultat och var på sitt bruksprov rankad som nummer 16 av 19 startande--han har inga noteringar i sporten och inga stora framgångar i avelsboxen.

Magister däremot hans far är ganska välkänd hingst som lämnat många godkända söner och sportponnyer.

Madison är född i Tyskland-Magister är född i Holland och Magister i sin tur är efter en Holländsk hingst som heter Florahof´s Master. Flora hof´s Master´s far heter Smalland Mambrino och är en Brittisk ridponnyhingst.
Flora Hofs masters mamma är importerad ifrån England till Holland och helsyster med den till Holland importerade Downland Folklore . Tydligen så importerades hon till Holland dräktig med Smalland Mambrino och födde Florahofs Master som moderlivsimport i Holland.

Så här har du det jag skrev i början.

Madison (tyskfödd ridponny) u. ett angloarabsto Pascal.
e. Magister (Hollandsfödd ridponny verksam i Tyskland)
ee. Flora Hof´s Master (Holländsk ridponny moderlivsimport från England till Holland)
eee Smalland Mambrino (Brittisk ridponny verksam i England)

Florist är en hingst som det inte finns några noteringar om.

Det här är uppgifter hämtade ur CD skivor som finns att köpa på Tyska avel/ridsportförbundet.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Lite fel--Magister är Tyskfödd med Holländsk ridponnyhingst som far och importerat Brittiskt ridponnysto som mor.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Squie
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 174
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka