Söker Nordsvensk bruks hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alva11
  • Startdatum Startdatum
A

Alva11

...inte så hög och helst mörk, gärna svart till mitt nordsvenska sto.. nån som har nåt tips??? Hade tänkt och betäcka henne till våren/sommaren.

Sv: Söker Nordsvensk bruks hingst...

På rak arm kommer jag att tänka på tre godkända, svarta nordsvenska hingstar: Albertino, Grim II och Rapid.

Blir du medlem i Föreningen Nordsvenska Hästen får du hingstkatalogen som en del av medlemskapet. Där hittar du den mesta informationen om dem som du behöver.

Även Friskus 1856 är svart.
Lägger också till Moklompen 1966, Trolle 1912 och Vasall 1913.

Observera att de var till avel 2007, 2008 vet jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

Du har ju Ellabron i södermanland, dock inte svart, står som brun i hingstkatalogen, men ganska mörkt brun, inte heller så stor, 152 cm.
Och Evert, svartbrun, lite större 160 cm.

Ja svartbrun finns det ju några också, som är väldigt mörka som sagt. Mörkbruna står en del som också, men de är lite annorlunda i färgen såklart ändock mörka.

Senast ändrad av en moderator:

I Södermanland finns flera fina hingstar och även i länen runt omkring.

Enklast är om du kikar in på FNHs hemsida www.nordsvensken.org
Där hittar du info om alla hingstar och har även länkar till distriktens hemsidor där det kan finnas mer info och bilder om hingstarna.

Själv rekommenderar jag Ellabron, en jättetrevlig hingst med en husse som är otroligt duktig på att hantera sin hästar.
Han har dock väldigt mycket norskt blod i sig, om nu det är någon nackdel, beror på vem man frågar :crazy:

Skicka mig ett pm om du vill veta mer

/M

Finns även Ene-blacken i Västergötland, som har svart grundfärgiallfall,dessutom det ovanliga blackanlaget...

Att betäcka med en svart hingst garanterar inte ett svart föl.

Jag tycker nog det är vanligare med svarta föl efter isabellhingstar isåfall.

Vätte är en jättefin hingst som jag har haft nöjet å nyttja i min utbildning! Helt rätt temperament å om ja inte minns fel har han fått elit utmärkelse! HAn är mkt uttrycksfull å kan allt å lite till som man kan begära från en nordsvensk! Han var knappt hingstig när han skulle betäcka ens! rekommenderar honom varmt !!

Själv rekommenderar jag Ellabron, en jättetrevlig hingst med en husse som är otroligt duktig på att hantera sin hästar.
Han har dock väldigt mycket norskt blod i sig, om nu det är någon nackdel, beror på vem man frågar :crazy:

/M

Men norskt blod är att föredra då det snart finns Element nära i alla hästar. Linjeavel är inte rolig när man inte kan välja. :angel:

Hej!

Min pappa är ägare till hingsten Vasall 1913, och honom kan jag rekomendera varmt! Har själv ridit in honom :banana: han har ett fantastiskt sätt! Svart som natten är han, och har inte ett enda tecken! PMa om du vill ha mer info.

Det är ju inte tack vare hingsten isåfall. En isabell bär inte på ett enda svart anlag så de avkommorna får tacka sina mammor.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka