Söker "hoppgraman"

L

Liian

Hej! En tjej i vårt stall har något som hon kallar för en hoppgraman. Man sätter fast en del i gjorden, lite längre upp sitter en ring där gramantygeln löper. Gramantygeln som löper i ringen är ett tunnare rep och sedan blir det lädertyglar. Fördelen med denna gramantygel är att man aldrig kan rida med ojämna tyglar eftersom den löper i ringen vid bogen. Problemet är att jag inte hittar någon som säljer en sån här tygel och jag vill väldigt gärna köpa en egen. Någon som kan hjälpa?!

Sv: Söker "hoppgraman"

Jag har en sån. Gillar att den inte gör hästen sned hur man än gör...
Jag köpte min i butiken i Flyinge, skulle döda för en brun... Hade bara svarta... Typ 3-4 år sedan jag köpte min iofs

Vet du vad den heter "på riktigt"? Jag skulle döda för att ha en - mig spelar det ingen roll om den är brun eller svart!!! Ska genast söka på butiken och se om de har en webbplats där man kan beställa! :bump:

Jag fick tips om en hemsida där den fanns: www.schockemoehle.net så jag kommer att beställa den där. Där finns det både svart och brun!! Konstigt att den inte finns i butik här - eller det gör den säkert bara att jag inte hittar den. Det är ju så mycket lättare att rida med den!

?

0167e87_gr.gif

Vad är skillnaden på den och en vanlig graman?? Går ju genom bettringarna på samma sätt och fästs under gjorden? :confused:

Trådkap...:angel:

Om det är en sån som sorbe visar, vad är då skillnaden mot en "vanlig" graman? Att den inte är i helt i läder?

Senast ändrad:

Vill ni ha ett tips på hur ni mkt enkelt gör en dylik konstruktion som dessutom är säkrare om man vill använda den till hoppning.
En styck vanlig förbygel, ett styck lagom långt rep med öglor i båda ändarna och ett styck korta ponny/alt shettis tyglar.
Sätt på förbygeln som vanligt, dra repet genom ringen där martingalen skall fästas, sedan genom bettringarna och knäpp i tyglarna i öglorna på repet, voila så har ni en mkt säker grammantygel iom att den inte hänger ner så att hästen kan fastna med benen. :cool:

Om du tittar så går repet genom en ring vilket gör att gramanen är lika lång på båda sidorna hela tiden, en vanlig graman kan du ha lång på ena och kort på andra osv...

Jag tycker inte det är speciellt säkert med en förbygel heller tyvärr... Kan fastna i den med.
Sätter vanlig graman i sidorna om jag hoppar med det.

Jag tycker inte det är speciellt säkert med en förbygel heller tyvärr... Kan fastna i den med.
Sätter vanlig graman i sidorna om jag hoppar med det.

På vilket sätt skulle inte en korrekt spänd förbygel vara säker ? En korrekt spänd förbygel slakar ingenting när hästen hoppar, då hästen lyfter upp sina bogar i språnget och därmed spänns tvärtom förbygeln åt mellan frambenen på hästen i språnget. En martingal däremot är det större risk att fastna därför att den slackar när hästen sänker huvud/hals i språnget.
Så nej en korrekt spänd förbygel är ingen risk att hästen kan fastna i, en felaktigt tillpassade ja men allt som är felaktigt tillpassat kan utgöra en risk.

Har sett för många stjärnryttare som har gått omkull för det... Min häst har tyvärr inte dom problemen... Frambenen är inte riktigt där...

Det är lite synd att sorbes visningsbild är så "på kort tygel"
Det hade synts mkt bättre om hästen hade långa tyglar på bilden.
Syrran har låst in min i sitt skåp så jag kan inte visa just nu...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: Jolo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar