Söker gammal hästbok!

Yooghurt

Trådstartare
Hej, nu är det så att min mamma läste en bok när hon var liten som hon älskade men tyvärr inte minns titel eller författare på. Så nu undrar jag om nån av er har lust att hjälpa mig? :) kanske har ni också läst den här boken för länge sen?

Boken är för det första verklighetsbaserad. Den handlar om en familj som köper en stor häst från Danmark som heter Great Dane, men kallas "Danne". Han är en unghäst. De vågar till en början inte ta i honom ordentligt utan är väldigt försiktiga med honom och därför kommer de ingen vart. Sen har de en ridlektion med någon äldre man som säger åt dem att ta lite i hästen och det gör så att de helt plötsligt kommer framåt i ridningen.
Mamma hade den som pocketbok, en liten. Troligen utgavs den från Walhströms ungdomsböcker. Men det är inte 100%. Någon som känner igen beskrivningen? :)
Tacksam för ALL hjälp! :D

(Hoppas det hamnade i rätt forum nu?)
 
Sv: Söker gammal hästbok!

Känner svagt igen det där. Återkommer om jag kommer ihåg något mera specifikt.
 
Sv: Söker gammal hästbok!

Det låter vagt bekant, kan den ha varit i Maria och Blå Prinsen-serien?
 
Sv: Söker gammal hästbok!

Boken du letar efter heter Vi köper en unghäst av Marie-Louise
Rudolfsson .Den ingår i en serie om familjens hästar
Vi köper en häst,Vi och vår häst,Vi rider tillsammans är de andra böckerna
vet ej om det finns fler.
 
Sv: Söker gammal hästbok!

Boken du letar efter heter Vi köper en unghäst av Marie-Louise
Rudolfsson .Den ingår i en serie om familjens hästar
Vi köper en häst,Vi och vår häst,Vi rider tillsammans är de andra böckerna
vet ej om det finns fler.

Jag älskade de böckerna men minns inte Danne. Minns däremot en bok i den pocketserien om hur hon köpte en hingst från Ryssland, som visade sig ha ringkota. Jag kommer inte ihåg hur boken slutade.... Eller vad hingsten hette. Rackarns....
 
Sv: Söker gammal hästbok!

kl

Hette inte den hästen Nadir, och hon kallade den för sitt mumintroll? Eller tänker jag på någon helt annan historia?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 059
Senast: cirkus
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 333
Senast: Ponnytant
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: paradiset
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 622
Senast: donna82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp