B
bengibollen
Jag är förvisso lååångt ifrån att skaffa hund just nu. Men det skadar ju inte att drömma lite :-) De hundraser som jag har fastnat lite extra för är bla dansk/svensk gårdshund och Welsh Corgi (Cardigan). Om det finns någon ägare till sådana hundar här, så vill jag gärna höra från er hur de är att ha att göra med. Är de tex lämpliga som sällskapshundar eller kräver de att man arbetar mycket med dem osv.
Vad finns det mer för gamla genuina hundraser som liksom ovanstående samt västgötaspetsen - som är de jag kan komma att tänka på på rak arm - inte avlats så hårt och målmedvetet (vilket jag har fått uppfattning om inte har hänt med dessa raser, de har liksom bara funnits där i flera hundra år. rätta mig om jag har fel).
Det brinner en liten flamma i mig för sånt som benämns allmoge och lantras :-)
Vad finns det mer för gamla genuina hundraser som liksom ovanstående samt västgötaspetsen - som är de jag kan komma att tänka på på rak arm - inte avlats så hårt och målmedvetet (vilket jag har fått uppfattning om inte har hänt med dessa raser, de har liksom bara funnits där i flera hundra år. rätta mig om jag har fel).
Det brinner en liten flamma i mig för sånt som benämns allmoge och lantras :-)