Söker bra tips till en bra ridkropp!

Rosenblad

Trådstartare
Ja, nu vill jag att ni skriver ner era bästa tips på hur man får en bra, vältrimmad och musklad...:

* ...Mage
* ...Rumpa
* ...Rygg

...som Rosenblad vill ha :D :angel:.

Tränar faktiskt 2-4 ggr i veckan med mitt eget lilla hemma-tränings-pass-på-vardagsrumsgolvet :D och söker nu påfyllning med bra hemmaövningar!

:bow:

Sv: Söker bra tips till en bra ridkropp!

Jag brukar gå ut och springa lite smått när jag "har tid", tidigare var det varje dag men nu har det varit lungt på taket de senaste veckorna.

Sen brukar jag stå på händer mot ytterdörren, det är ganska intressant att se hur hallen ser ut upp och ner. :crazy: :o Oj, så barnslig jag är, men det borde vara rätt så bra träning. Har tyvärr inget annat tips.

Mage = situpps
rumpa = ?
Rygg = rygglyft = samma som situpps, men du ligger på mage och lyfter upp överlivet med ryggen samtidigt som du har händerna bakom huvudet eller rakt ut på sidorna.

poweryoga! ger både styrka och strecth, finns video/dvd att köra efter hemma!

madde

vet inte om det gäller för "vanlig" ridning... men en galopptränare (Gunnar Nordling) sa att den bästa träningen som påminner mest om ridning är cykling. Fast det var ju när han tipsade jockeys....

men det borde ju vara bra för "vanlig" oxå?
man håller ju i överkroppen = mage å rygg... å man jobbar med ben å rumpa...

sååå... ut å lek "tour de france bergsetapp" ;)

jag är ute och går i raskt tempo varannan dag, ca 60 min
Gärna i kuperad teräng. Och när du går, sträck på dig, dra in magen och gå. När du kommer till en backe, spring upp, och fortsätt sedan gå tills nästa backe kommer, spring upp.. fortsätt gå.. Det är jobbigt att hålla in magen när man går, men det är en efektiv magträning. Sen tränar du även ben och rumpa..

När jag inte kan sova brukar jag göra det vanliga, typ sit-ups, armhävningar, rygglyft, snea sit-ups mm. Och en som jag tycker är bra. Man ligger på rygg och tar upp bema rakt upp. Sen låter man dom falla ner till golvet men inte så att dom nuddar! Utan man ska ta upp dom precis innan de landat. Här kan en kompis dock vara bra att ha som kan putta iväg och ta emot fötterna där uppe.

"Kissande hunden" är bra övning för att få snygg rumpa också :)

Cykling Är BÄsta SÄttet FÖr En Ryttare Att Bygga Muskler InfÖr Ridning.
Du FÅr Mycket Benmuskler Samt Rumpmuskler

Åh, nähä, det menar du inte! :smirk:
Armhävningar är nog alltid bra, armstyrka behövs för att lyfta badkar å sånt.
Gå/springa/cykla så man får upp flåset lite.
Mag och ryggövningar så man får bra hållning i sadeln.
Jag behöver verkligen träna, dels för styrka/kondition, men kanske mest för att få bättre kroppskontroll. Ridning är mycket om att slappna av i vissa muskler och spänna andra, röra på en del av kroppen och hålla andra stilla. Som att kunna flaxa med näsborrarna eller blinka med ena ögat. Kräver väl tränad koll på enskilda muskelgrupper.

Pilates! Finns på video med massa olika skitjobbiga övningar som verkligen tränar alla ridmuskler!

Min tränare på förra gymet var tidigare fälttävlansryttare. Fick många bra övningar av henne, bl a på stor upplåsbar boll vilket stabiliserade hela bålen. För att inte tala om balansen! Och vilken medvetenhet jag fick till häst, om hur snett jag balanserade.

Om man sedan lägger till bomlös sadel - ja, det blev en genomkörare!

Om du blir mer musklad och vad det nu var du skrev vete 17, men i Stretching för ryttare av Mette Rosencrantz och Ulla Ståhlberg finns ett helt gäng med övningar för både hemmabruk, i stallet och på hästryggen! Boken är ca 20 år gammal men finns på bibliotek (facklitterarur brukar gå att baställa gratis eller till mycket låg avgift om den inte finns på det egna biblioteket!)

Jag fick idag två böcker som jag hade beställt.

Eckart Meyners:
Bewegungsgefühl und Reitersitz
och
Das Bewegungsgefühl des Reiters

De innehåller flera hundra övningar för att få en stark och rörlig ryttarkropp. Man behöver nog inte kunna så himla mycket tyska heller för övningarna är väl beskrivna med bilder!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 139
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 243
Senast: Keb71
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar