Söker bilder på KWPN hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diddl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 585

diddl

Trådstartare
Hej!

Jag letar efter bilder på förfädrar till mitt sto.
Jag har letat på hur många sider som hälst.
Hon är efter Patijan 97.04374, Heineke 89.95.
Skulle vilja veta mera om dessa

Sv: Söker bilder på KWPN hingstar

Hittade Heineke http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=22678 men inte Patijan på den sidan, men en Patijn med samma nummer http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=24572 och om du klickar på "visa avkommor" eller ja denna länk http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=24572 så ser du alla avkommor som registrerats på sidan, där fanns 3 st med Patijn som pappa och Heineke som morfar :)

Har själv precis köpt ett holländskt sto och hittat denna roliga avelssida :) Dock är min inte registrerad där :(

Och när jag då sökte på den nya stavningen på allbreed så fanns han med http://www.allbreedpedigree.com/patijn

Men tyvärr hittade inte jag heller några bilder.

Tack för svaret.

Kul att du med har köp ett holländskt sto.
Mitt är regestrerat i KWPN TP och hon är 4år.
Synd att man inte kan finna bilder och vad hingstarna har jort.

Det finns massor av bilder på nätet!
Massor av resultat med, men från kör och showringen.
Dessa hingstar tävlar i sådana klasser. Inte i dressyr och hoppning.

Jag hoppas bara att du blev upplyst om att hon och hennes avkommor inte får gröna papper i ASVH när du köpte henne.
För ev avkommor blir korsningar...
Och har man köpt ett sto som inte tillhör godkänd ras, så blir ju prisbilden en helt annan.
Och prisbilden vid inköp av de hästar som kommer hit, är en helt annan än om de hade varit KWPN ridhästar.
Mao så hoppas jag att du inte har betalat så mycket för den, som man får betala för en KWPN ridhäst med papper!
Vet man om det, och fick veta det när man köpte hästen är det en annan femma!
Men tror man att man har köpt ett KWPN sto (vilket det ju också är, men av "fel" ras), så hade i alla fall jag känt mig grundlurad...
En välutbildad, tävlad TP med bra stam kan du köpa för 4-6000 euro..
Tittade just på en annons med ett fint diplomsto med bra stam, 10 år, tävlad medel körning, medel (inte helt msv) dressyr och lätt hoppning som just kostade mellan 4-6000 euro.

Motsvarande sto av ridhästtyp ligger på mellan 7-10 000 euro. Ja, beroende på stam upp till 15 000euro
För att ha något att jämföra med...

Missförstå mig rätt, jag gillar dessa hästar skarpt!
Kan tänka mig en själv, men då skall man veta vad man köper.
Och köper man den i Sverige, så tycker jag man skall ha svenska papper på den. Om än i fel färg!
mvh

Suck!

Jag fick den upplysningen att det skulle bli gröna papper på henne.
Och dyr var hon

Jag hoppas bara att du blev upplyst om att hon och hennes avkommor inte får gröna papper i ASVH när du köpte henne.
För ev avkommor blir korsningar...
Snacka om att spä på folks fördomar om att allt med gröna papper = guld som glimrar och att allt annat = skit :crazy:

Snacka om att spä på folks fördomar om att allt med gröna papper = guld som glimrar och att allt annat = skit :crazy:

Jag uppfattar inte informationen som att spä på folks fördomar utan som ren information. Det är inget fel att avla på ston som inte har gröna papper, om man vet vad man gör, men man ska vara rätt informerad innan man betäcker så att man vet vilken status avkomman får.

Fast nu vet jag att du likaväl som jag vet att statusen ofta mer sitter i folks huvud än någonting annat och att fördomarna gentemot allt utan gröna papper späs på dag för dag framförallt kanske via detta fora;)

*knapplån*

Har startat en tråd om min holländska som inte är "grönpapper" i ASVH utan grå och kommer ge vita när jag betäcker med godkänd hingst, hon är reggad i NRPS i holland men har en (enligt mina egna forskningar) kanonstam som har prestationshingstar i far, morfar och mormorsfar, dock vet jag inget om stostammen, men hoppas nog ändå kunna sälja avkommorna (trots vita papper) :D

Nej, jag späder inte på något, hur menar du?
Däremot om man köper en häst i tron om att den skall få gröna papper och inte får det, är ju snarare bedrägeri?

Det blir ju samma sak som att köpa en varmblodig travhäst och tro att man får gröna papper i ASVH.

Jag har inte nedvärderat rasen på något sätt.
Det vore ju sannerligen dumt att göra eftersom jag gillar dom, vilket jag också poängterade i tråden.

Grunden till att jag skrev som jag skrev är att jag vet flera som har köpt trevliga TP dyrt och fått bedyrat för sig att de skall få gröna papper i ASVH.
Det tycker jag är skit.

Det verkar snarare som du har fördomar om mig.
Eller bara vill ha någon att hugga på?

mvh

Jag ser det faktiskt inte så och har inte fått några påhopp här trots att jag själv avlar på ett sto med vita papper.

Jag ser det som ren konsumentupplysning att man vet vilka rättigheter och möjligheter en avkomma har.

Sen vet ju både du och jag att färgen på papprena inte spelar någon roll på tävlingsbanan!

Men det är ju en annan femma, som jag också skrev i din tråd.
Du köpte en häst med grå papper och fick inte förespeglat att de skulle vara gröna? Då visste du vad du köpte.
Du har inga av asvh icke godkända raser i ditt sto.
Mamman är reggad kwpn och har avkommor reggade där med. :)
mvh

Hej jag sitter i samma situation som du Corzette, köpte också ett sto med ren KWPN TP stam och var heligt övertygad om att hon ska få gröna papper i sverige, liksom hennes avkomma. Men nu så verkar det ju inte så. Jag tror jag ska lösa det så att jag registrerar om stoet och registrerar in fölet hos KWPN, då har de ju "gröna" men utländska papper... vill absolut inte att de ska ha samma status som en korsning, i så fall får de inte ha någon status alls i sverige. Det bör ju göra att deras marknadsvärde åtminstone inte sänks. Mitt sto var också ganska dyrt och det käns ju som man blivit lurad, tur att man fick avkomman oväntat på köpet, det kompenserar ju en del.

Du får gärna pm:a mig om du vill hos vem du köpte henne, det kanske är samma person som jag och då kan man tillsammans kräva en del pengar tillbaka eftersom hästens värde är lägre än väntat.

Hej jag sitter i samma situation som du Corzette, köpte också ett sto med ren KWPN TP stam och var heligt övertygad om att hon ska få gröna papper i sverige, liksom hennes avkomma. Men nu så verkar det ju inte så. Jag tror jag ska lösa det så att jag registrerar om stoet och registrerar in fölet hos KWPN, då har de ju "gröna" men utländska papper... vill absolut inte att de ska ha samma status som en korsning, i så fall får de inte ha någon status alls i sverige. Det bör ju göra att deras marknadsvärde åtminstone inte sänks. Mitt sto var också ganska dyrt och det käns ju som man blivit lurad, tur att man fick avkomman oväntat på köpet, det kompenserar ju en del.

Du får gärna pm:a mig om du vill hos vem du köpte henne, det kanske är samma person som jag och då kan man tillsammans kräva en del pengar tillbaka eftersom hästens värde är lägre än väntat.

Du tänker nog på trådskaparen för min är inte en KWPN TP utan en NRPS ;) Och jag vet att min har grå mm (kollade med ASVH innan köp just av den anledningen att jag ville veta + att hon redan är reggad av tidigare ägare)

Wee!! Har du också en efter Heineke? Jag med! Kan du inte PM:a bild om du har?? pliiis? :banana:

Tack för svaret.

Kul att du med har köp ett holländskt sto.
Mitt är regestrerat i KWPN TP och hon är 4år.
Synd att man inte kan finna bilder och vad hingstarna har jort.

Det finns en jättebra sida som dock man får betala för på nätet, där finns alla TP hingstar! http://www.kwpnstallion.com/

Annars har du
http://home.iae.nl/users/hvlijsse/index.html

Jag har också letat och fått en del bilder av snälla Bukemänniskor, vill du kan jag maila dem, pm:a din adress!

Senast ändrad:

Du kanske blir oförtjänt påhoppad och i sådana fall ber jag om ursäkt.
Kalla fakta är dock att det i många, många fall på denna sida och ute i riktiga livet mer verkar vara viktigt vad hästarna får/har för färg på sina papper än att man använder rätt avelsdjur för att föra sporten framåt.

Det finns idag sju länder som har stamböcker godkända för avel inom Sverige. Tills dessa sju länder ska läggas de tre fullblodsrasernas stamböcker vilka alla i sina moderorganisationer är godkända för avel inom Sverige.

Av de sju länderna är det ett enda land som lyckas klämma till med mer än en stambok nämligen hela 11 olika stamböcker som anses lämpliga och godkända för avel inom Sverige det är ju inte svårt att gissa vilket detta landet är;)

Vissa länder är ständigt undantagna att få vara med i avels-Sverige och de individer som kommer till Sverige med denna rastillhörighet har per automatik fått gråa papper..... Detta trots fullt erkänd stam och rastillhörighet i uppfödarlandet.

Intressant för mig är dock inte ett färgen på ett papper utan vad hästen i sig kan prestera och tillföra mig och andra. Att vissa avelsförbund helt är uteslutna i Sverige är i vissa fall helt absurt.

En helt annan fråga som jag själv skulle vilja ha svar på en gång för alla är den stora frågan vad gäller travarblodet i vilket led ska det finnas som närmst för att en svensk häst skall bli reggad i ASVH med gröna papper och vilken färg skulle en i frankrike godkänd och reggad SF-häst få i Sverige med en härstamning som säger 50% SF och 50% TF

Sen vet ju både du och jag att färgen på papprena inte spelar någon roll på tävlingsbanan!
Precis, det sitter i huvudet hos människan!

måste hålla med föregående. Det viktigaste när det gäller avel är hur både mor och far och deras "föräldrar" kollas upp vad som gäller prestation, temprament etc.

färgen på ett papper kan vara en fingervisning men inget man bör lita på, har själv en kwpn häst med icke-gröna papper men skulle aldrig byta ut henne mot en med gröna pga hennes väldigt fördelaktiga gång och arbetsvilja.. så färgen är för min del väldigt lite betydelse, det viktigaste är ridbarheten.. och avel blir inte alltid som man tänkt sig, oavsett topp eller botten hästar..

en liten lätt trådkapning

Men om jag tittar på aveln av TP, så är det ofta förekommande att hingstar dyker upp på flera ställen i stamtavlan.

Om man tittar på hästen efter Heineke och Patijn tex, så är ju Oregon / Hoogheid överrepresenterad!!? Är detta vanligt, eller är det mestdels i TP sammanhang?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 377
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka