söka stöd i tygel?

S

sweetE

tips o råd hur man får en 3åring att söka stöd i tygel/töm och inte vara stjärnkikare . hur gör ni??? tack sam för svar :bow:
 
Sv: söka stöd i tygel?

Jag struntar i huvudets position och rider på som vanligt. :p

Mjuka händer i rätt position, eftergift på rätt ställen och en stabil sits.
När hästen är så grön så är det väldigt viktigt att man inte försöker "få ner" den eftersom det iprincip automatiskt gör handen obehaglig.
 
Sv: söka stöd i tygel?

Rider på framåt och erbjuder ett lätt stöd i handen. Inget "pillande" i munnen men jag håller tyglarna sträckta och följer med med handen.
Allra viktigast är att få hästen att bjuda på framåt och söka sig till bettet själv.

Nu vet jag inte om de som inte är vänner kan se denna video men testar. Här rider jag en väns treåring (andra gången jag rider honom kan ju tilläggas) som inte är "stöpt i rätt form" liksom utan lätt kan köra lite stjärnkikarstyle ;)

http://www.facebook.com/photo.php?v=3002920227852
 
Sv: söka stöd i tygel?

Instämmer med de som skrivit, strunt i huvudet och kolla istället på hur hästen sätter under sig. Annars tycker jag du kan tömköra mycket i skog och mark. Då hittar åtminstone min häst sitt "dragläge", där hon skjuter på och tar i. Utan ryttare till att börja med.
 
Sv: söka stöd i tygel?

Håller också med de som redan svarat. Rid på som vanligt och se till att energin kommer bakifrån så den trampar under sig, då kommer det att sig själv tillslut :)
 
Sv: söka stöd i tygel?

:bow:ok tack då har ja lite mer kött på benen .:banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 209
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 356
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 362
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp