söka sig, nedåt, framåt, unghäst

S

sarre_hall

Hejsan. Jag har ridit min unghäst i ngr mån nu, men han vill ej söka sig framåt o nedåt. han vill ha huvudet öppe i det blå hela tiden. När jag tömkör honom så söker hans gi nedåt, men direkt när han får en ryttare på ryggen så e det upp med huvudet som gäller. Hur ska jag få honom att vilja söka sig nedåt.

Mvh sarre

Sv: söka sig, nedåt, framåt, unghäst

Kan det vara något i utrustningen som stör? Eftersom han söker sig neråt utan ryttare.
En unghäst som utbildas enligt utbildningstrappan på ett korrekt sätt söker sig nedåt automatiskt. Eller rättare sagt, det ena steget ger liksom det andra.
Detta känns återigen en tråd där ryttaren fokuserar på var hästen har huvudet, tämligen ointressant om resten är på plats.

utrustning som stör ? Har ingen erfarenhet av inridning, men har själv ett 5 årigt fullblod. När vi fick hem henne så provade vi en sadel, vi hade kvar från förra hästen, men den låg inte så bra och man kände verkligen skillnad när mna red i den sadeln och den vi har nu som är utprovad och ligger bra :)

Iaf när jag rider så tänker jag att hästen söker sig neråt när den är avslappnad och i balans, spänner den sig och är stressad blir det ju oftast kärnkikare istället...

hästen spänner sig..känner sig inte avslappnad och trygg. Är det en unghäst så tycker jag att du ska vänta ett tag. om du precis börjat rida honom/henne så kan det självklart dröja ett tag innan hon/han känner sig trygg och säker med en ryttare på ryggen.

Hur går han med huvudet då? Kan vara så att han behöver hålla upp huvudet för att balansera upp ryttaren.

Håller med blandrastik!

Det viktiga är att hästen inte söker sig nedåt och tappar hela bakkärran. Hellre huvudet i normalt läge så att den tar med sig bakbenen och inte hänger på framkotorna.

Försök med att rida volter, samt att rida med mycket stöd på yttertygeln.
Ge efter på innertygeln och stöd med skänkeln. Du kanske är för stum i handen. Då blir det ofta att de stretar emot. Försök att hitta ett luuungt tempo där hästen kan hitta balansen. Lycka till

När du rider, var noga med att hästen förstår förhållningar och halvhalter. Öva mycket tempoväxlingar. Öva även att ställa hästen dels utåt för ytterskänkeln och dels inåt för innerskänkeln. Det räcker att du ställer hästen några meter, sen rider du rakt fram igen. Var noga med att hästen svarar för hjälperna. Övningen kan mycket väl göras när du rider ut och hästen har en naturlig bjudning.

Detta är kanon för att få hästen känslig för hjälperna och då kommer hästen ganska snabbt på att det är mycket bekvämare att jobba på i lägre form.

Men glöm inte att det kan vara jobbigt för hästen, inte för långa stunder i taget och gärna bara rida varannan dag om hästen är omusklad.

Se till att hästen är ordentligt framme för skänkeln för om den inte är det är det väldigt svårt för den att söka sig neråt.
Led lite med innertygeln och eftersom det är en ung häst så traggla inte samma övning hela tiden utan variera dina övningar mycket :)
Gör mycket övergångar så du ser till att han lyssnar på dig och rid lagom långa pass så han inte hinner bli trött för då blir problemet oftast ännu värre.
Lycka till ! :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar