Jodå.Arbetsgivare har skyldighet att erbjuda rehabilitering.
Det som jag tvivlar på är om den hjälper.
Provat och det hjälpte då inte mig.
Jag behövde en större förändring än så, i alla fall under en längre period.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå.Arbetsgivare har skyldighet att erbjuda rehabilitering.
Fast du kan nu ju inte ha en aning om hur monsters arbetsgivare skulle kunna arbetsanpassa en tjänst för henne, oavsett hur det gick för dig.Jodå.
Det som jag tvivlar på är om den hjälper.
Provat och det hjälpte då inte mig.
Jag behövde en större förändring än så, i alla fall under en längre period.
Då så har du antingen inte läst eller inte förstått vad jag har skrivit.Det låter mest som om du vill att hon ska komma fram till att lösningen för henne är att köra buss -
Det handlar inte om arbetsgivaren alls.Fast du kan nu ju inte ha en aning om hur monsters arbetsgivare skulle kunna arbetsanpassa en tjänst för henne, oavsett hur det gick för dig.
Om man mår så dåligt så är det risk för att man inte kan leverera något arbete av värde inom överskådlig framtid.... - men när någon mår som man märker av hennes inlägg att hon gör, då tycker jag att man ska vara försiktig med så drastiska råd att de t ex innebär att hon ska säga upp sig.
Om man mår så dåligt så är det risk för att man inte kan leverera något arbete av värde inom överskådlig framtid.
Då så måste man se till att överleva och återhämta sig.
Att stanna kvar tills man är så trasig att man inte kommer ur sängen eller inte kan återhämta sig är i det närmaste självmord.
Då så har du antingen inte läst eller inte förstått vad jag har skrivit.
Hon behöver hitta något som inte nöter på samma ställe på hjärnan.
Annars så kan hjärnan inte återhämta sig.
Buss är mitt exempel för att få en idé om hur stor skillnaden måste vara mot det som man blev utnött av.
Det handlar inte om arbetsgivaren alls.
Utan om hur hjärnan fungerar.
Om man inte klarar av att räkna integraler och derivator så gör man ju inte det.
Då hjälper ingen utbildning i världen - hjärnan strejkar.
Ingen rehabilitering hjälper heller.
Hjärnan behöver ledigt på längre sikt - inte mera att bearbeta.
Om man mår så dåligt så är det risk för att man inte kan leverera något arbete av värde inom överskådlig framtid.
Då så måste man se till att överleva och återhämta sig.
Att stanna kvar tills man är så trasig att man inte kommer ur sängen eller inte kan återhämta sig är i det närmaste självmord.
Nej, det är inte alls självklart att man blir sjukskriven. Tvärtom, med tanke på hur situationen ser ut i dag.
Jag ser inte sjukskrivning som en lösning på problemet, det är en akutåtgärd som inte gör annat än skjuter problemet framför i tid. Är det inte bättre att snabbt komma tillbaka till något annat man kan försörja sig på, än att ha ångest, vara sjukskriven, må dåligt, behöva gå tillbaka, arbetsträna och slösa år efter år på ett koncept som inte fungerar?
Nej det blir man inte, inte medan tid är i alla fall.Om man mår så dåligt att hjärnan gått i strejk så blir man sannolikt sjukskriven - på heltid. Från sitt jobb eftersom man naturligtvis inte sagt upp sig.
Nej det är jättesvårt.Det är kanske inte så lätt att hitta annat jobb bara.
Jag var så illa däran att jag inte hittade hem om jag inte hade huset inom synhåll.Nu har jag själv varit i precis den här sitsen, även om jag inte lät det gå längre än till korttidssjukskrivning.
@monster1 Jag blir trött bara av att läsa om dina aktiviteter.
Det är tyvärr så att kroppen och hjärnan orkar inte så mycket som man tror och vill även om det är roligt.
Systemet kopplar ner.
Jag tror att du måste prioritera vila i första hand och motion i andra hand.
En stressad hjärna tar skada och kan bli svår att laga.
Och med en stressad och trasig hjärna kan du inte göra något av det du vill alls.
Ursäkta, jag missade ditt inlägg bland allt annat. Hade du ett arbete innan som du var sjukskriven ifrån också fick du arbetsträna på ett annat jobb?Jag har varit i din situation, och jag fick börja arbetsträna för ett år sedan. Hur bra som helst - jag har fått komma igång i min egen takt och på arbetsplatser som känns lustfyllda och stimulerande, utan att man fyller en vakans och har press på sig att prestera lika bra som personalen - plus jag har med mig färska referenser nu inför jobbsökandet i höst då jag har tappat kontakten med chefer och kollegor från flera år sedan.
Under arbetsträningen gick sjukersättningen över i rehabersättning, samma belopp. Nu är jag på ett så kallat "FK-team" på AMS, så förmodligen kommer rehabersättningen gå över i aktivitetsstöd under tiden jag söker jobb, då jag inte är berättigad till a-kassa. Lite luddigt med alla olika ersättningar, men när du väl har kommit igång och upprättat en god kontakt med din handläggare kommer det kännas lättare![]()
Ursäkta, jag missade ditt inlägg bland allt annat. Hade du ett arbete innan som du var sjukskriven ifrån också fick du arbetsträna på ett annat jobb?
Jag tänker att istället för att sjukskrivas helt och gå hemma och må dåligt i min ensamhet så kanske jag kan arbetsträna på något ställe bygga lite självkänsla och känna på hur det är att jobba på ett annat sätt. Jag ska repa lite mod och ringa min handläggare på FK. (Äsch, hon hade semester :P).
Inte enligt min läkare och mina terapeuter.Det svåraste att förstå tyckte jag var att det gällde att göra så litet som möjligt för att komma ur det hela.
Hjärnan behöver vila totalt från alla typer av intryck, även de roliga.
Tystnad och stillhet är vad som behövs.
Du är inte den enda i världen som har erfarenhet av och/eller kunskap om utmattningsdepression så var snäll och föreläs inte för mig.Nej det blir man inte, inte medan tid är i alla fall.
Utan först när man är så skadad att man inte ens kan ta hand om sig själv.
Man är nämligen arbetsför i normal bemärkelse även om man inte klarar av vare sig tempot eller de intellektuella arbetsuppgifterna.
Det anses inte som ett måste att klara av att räkna differentiella integralkalkyler för att vara arbetsför.
Men det är det om man är civilingenjör.