Söka jobb på tidigare arbetsplats

Bapelsin

Trådstartare
Hur går man tillväga om man vill söka jobb på en tidigare arbetsplats? Skickar man in en ansökan som om man sökte ett jobb där man inte varit anställd förut eller skickar man bara ett intressemail till chefen och hänvisar till att de ju redan har CV och framförallt redan vet hur man sköter sitt arbete. Eller hur gör man? 🤔
Hur tänker ni?
Att ringa är inget alternativ för eftersom jag arbetat där förut vet jag att chefen hatar samtal och föredrar sms/mail.
 
Hur går man tillväga om man vill söka jobb på en tidigare arbetsplats? Skickar man in en ansökan som om man sökte ett jobb där man inte varit anställd förut eller skickar man bara ett intressemail till chefen och hänvisar till att de ju redan har CV och framförallt redan vet hur man sköter sitt arbete. Eller hur gör man? 🤔
Hur tänker ni?
Att ringa är inget alternativ för eftersom jag arbetat där förut vet jag att chefen hatar samtal och föredrar sms/mail.
Jag hade skrivit en full ansökan med cv men också skrivit att jag har arbetat hos dem med det och det och ange referens till den dåvarande chefen.
 
Jag hade smsat eller mailat en förfrågan om de behöver personal då du vet att chefen inte gillar samtal. Alternativt ringt nån annan som inte är emot samtal som kan ta det med chefen, typ samordnare, bemanningsansvarig eller nåt liknande om det finns för att checka läget.
I normala fall hade jag bara ringt, sen så hade jag väl skickat in cv om det behövs.
 
Hur går man tillväga om man vill söka jobb på en tidigare arbetsplats? Skickar man in en ansökan som om man sökte ett jobb där man inte varit anställd förut eller skickar man bara ett intressemail till chefen och hänvisar till att de ju redan har CV och framförallt redan vet hur man sköter sitt arbete. Eller hur gör man? 🤔
Hur tänker ni?
Att ringa är inget alternativ för eftersom jag arbetat där förut vet jag att chefen hatar samtal och föredrar sms/mail.
Det beror ju helt på hur deras process ser ut. Jag hade mailat chefenmitt intresse och frågat hur de vill gå tillväga, kanske frågat om vi kan ta en lunch och diskutera rollen. På min arbetsplats måste alla göra en ansökan via vårt system så man kan inte komma in "från sidan".
 
Skulle kanske tillagt att de har en annons på Platsbanken nu där de söker tre personer för likadana tjänster, och att det är en arbetsplats med runt 15 heltidsanställda som arbetar tätt ihop, och ett gäng vikarier. Och det var bara två år sedan jag slutade.
 
Allt beror ju på hur arbetsplatsen är - och vilken relation du har till de som kommer läsa ansökan.

Jag sökte själv ett jobb för några månader sedan, på samma arbetsplats som jag jobbar på. Jag känner personen som läser ansökningarna väl, så jag bifogade ett tomt dokument. Som kommentar skrev jag helt enkelt "Jag skulle inte kunna skriva något som ni inte redan vet, så därför bifogar jag ett tomt dokument". (det var obligatoriskt att bifoga ett personligt brev).
Men som sagt, då känner man ju mottagaren bra ;)

I ditt fall hade jag nog ringt ansvarig, om du känt den personen, och sett vad de skulle vilja ha in av dig. :)
 
När jag var i din situation skrev jag lite i personliga brevet vad jag lagt till för kompetenser sedan sist. Eftersom det inte var samma sorts tjänst så skrev jag också lite tankar om hur jag skulle vilja utveckla mitt arbete på den tjänsten. Och så skrev jag att jag ville jobba där eftersom jag trivdes.
 
Jag skrev en liknade tråd i somras. Jag fick söka tjänsten "på vanligt sätt" rent formellt, men hade ett rätt kort personligt brev.
 
Skulle kanske tillagt att de har en annons på Platsbanken nu där de söker tre personer för likadana tjänster, och att det är en arbetsplats med runt 15 heltidsanställda som arbetar tätt ihop, och ett gäng vikarier. Och det var bara två år sedan jag slutade.
Bara två år, kan också tolkas som hela två år sedan. Dvs länge.

Min erfarenhet är att man kallnar snabbt på en arbetsplats. Minnena av dig finns men du är inte nära längre.
Skicka din ansökan och ange direkt att du gärna återkommer till företaget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 728
Senast: Mois
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 970
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp