Söka häst med hjälp av frysmärkningen

hermulen

Trådstartare
Hej!
Det går 4 nya hästar vid min sommarstuga. En valack och tre hingstar. Nyfiken som jag är vill jag gärna veta vad det är för hästar.

Har spanat in en frysmärkning på en av dem och sökte på stc men upptäckte att jag inte kunde söka med enbart frysmärkningen. Ska jag ändra om något i frysmärkningen för att det ska bli regnr. eller måpste jag söka någonannan stans? Isåfall vart?

Tack på förhand! :)

Sv: Söka häst med hjälp av frysmärkningen

tex: 01-4325 är regnumret, där 01 är årtalet då hästen fötts. då bör frysmärkningen se ut 14325S

så då gör du tvärt om - lägg till en 0 framför om hästen ser ut att vara född på 2000 talet sätt ett sträck mellan första 2 siffrorna och de 4 sista.
sätt dit en 9 först om hästen född på 90 talet.

hästar födda mellan 1985 -1995 har S framför siffrorna och 1995-2005 bakom siffrorna, 2005-2015 har S framför siffrorna igen. Men jag är osäker på exakt när de bryts mellan de olika årtalen. men cirka är det så det funkar

så står det S14325 istället för som längst upp med S bakom så blir regnr 91-4325 som är regn.nr. så du vet vilken siffrra du ska sätta framför första. 0 eller 9 antagligen beroende på var S:et sitter, kanske 8 om den är väldigt gammal.

Senast ändrad:

skitsvårt att förklara.. hahah ser nu att de blev sjukt luddigt :p men skriv ut frysmärkningen eller skicka PM till mig så ska jag försöka hjälpa dig :)

Frysmarkt i sverige= formodligen travare, sedan folk normalt inte frysmarker sina hastar. Vet inte vad stallet heter men ar saker att ngn har har koll pa sana saker.
lycka till med din undersokning.

Frysmarkt i sverige= formodligen travare, sedan folk normalt inte frysmarker sina hastar. Vet inte vad stallet heter men ar saker att ngn har har koll pa sana saker.
lycka till med din undersokning.

Förlåt men....
"Frysmärkt i Sverige= förmodligen travare,"

ehm, ja, det är nog därför hon har letat på STC:s hemsida...

Till TS: Om du ser någon i närheten av hästarna, fråga!
Jag brukar iaf svara med en 20minuters förklaring av min häst :D
Förhoppningsvis är det en person som uppskattar att någon håller ett extra öga på hästarna!

Tack för svaren! :)

Jag lyckades klistra ihop det på något sätt och fick reda på att det var tre hingstar på 1 år och en gammal valack. Jättespännande att få reda på deras namn och så!

Lite läskigt med fyra vilt främmande hästar i en hage där det rör sig mycket folk och oftast småbarn ensamma. Skönt att ha lite koll och namnet på ägaren ifall det skulle hända något.

Tack igen för svaren! :)

Förlåt men....
"Frysmärkt i Sverige= förmodligen travare,"

ehm, ja, det är nog därför hon har letat på STC:s hemsida...

Forlat vada? Mig veterligen ar det bara travhastar som blir frysmarkta i Sverige med ett nummer. Det ar inte en normal handelse inom hastvarlden eller hur? Dock finns det val de warmblood som ocksa har rasbrand men det ar ju inte nummer...

Och da jag inte ar familjar med de olika platserna for eftersokning/registers av hastar i sverige, som du skrev STC, sa rekommenderade jag TS att kanske leta up travfolk som kanner till mer om saken.

Alla mina hastar ar frysbranda under manen med sitt registrerings nummer. De som ar i Sverige har nu ocksa blivit chippade da det ar den svenska lagen. Dock ar frysmarkningen dar och stannar dar... Visst annorlunda men i mina ogon en bra sak. De hastar som anvands for cattlework ar ocksa frysbranda med Ranch brand pa hoften.. Men det ar enhelt annan historia..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 279
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 491
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 618
Senast: Docca
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 407
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar