sojaprotein + färsktgräs

Sv: sojaprotein + färsktgräs

Bubbla skrev:
Hört talas om ironi.... :smirk: och positiv attityd? Och jag brukar inte lägga mig i så , men om din häst har sådana problem med svullna ben så kanske det är dags att kolla med vet om det plus gå igenom hur den motioneras, underlag m.m?

jag var också ironisk du vet... :p har redan kollat med veterinären min. han var ute idag faktiskt och sa att det inte skulle vara några problem att linda henne med dessa skydd jag köpt. plus att jag fick någon form av salva (vet inte vad den heter) som jag skulle smörja på vid hårda ridpass. får hoppas att hon inte blir sjuk igen iaf. men han känner ju henne så det är hans fel om hon får blodförgiftning igen. :d ps. hon har alltid varit känslig i benen ända sedan hon var föl plus att hennes pappa är det med så jag antar att det kan ligga i generna ds.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

nja jag menade mer att hon blir svullen för att hon inte rör sig tillräkligt, jag antar att hon inte är svullen i benen när hon går i hagen.

så det som hade varit bäst är om hon kunde vara ute dygnet runt, vilket inte borde vara något problem nu är det tillräckligt varmt även för hästar som inte är vanna vid att vara ute hela tiden.

det är något som tar bort problemet,, linda bennen tar bort symptomen.

Annars så kanske du kan bygga lite i hagen, tex göra en lång gång hon måste gå i för att komma till vattnet och en annan för att komma till höet, då blir hon tvungen att röra sig mera
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

"Det första gröna är också det värsta".

Rent näringsmässigt stämmer det inte.
Skillnaderna mellan näringsvärdena under hela betesperioden är minimala.
Det som ger sämre värden är förvuxet bete. Så länge som betet hålls kort är värdena bra under hela betesperioden. För att sedan dala framåt hösten.



Tidigt försommarbete: Mj/kg ts- 11,5 g smbrp/kg ts - 160
Försommarbete: Mj/kg ts - 11,0 g smbrp/kg ts - 147
Högsommarbete: Mj/kg ts - 10,5 g smbrp/kg ts - 128
Sensommarbete: Mj/kg ts - 10,8 g smbrp/kg ts - 166
Förvuxet bete: Mj/kg ts - 9,5 g smbrp/kg ts - 72
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

puppsy skrev:
min häst rör sig ute i en normal stor hage ute mellan ca. 8:00 till 19:00. och sedan rider jag på kvällen. så hon rör på sig väldigt mycket.


Nu har jag läst alla dina inlägg i denna tråd lite noggrannare och kanske kommit på en orsak till varför hon svullnar i benen uner natten. Du rider ju innan du ställer henne i box på kvällen. Svårt kanske, men har du möjlighet att rida tidigare på dagen, alternativt rida först på kvällen, sedan släppa ut igen och mocka under tiden och så ta in igen. Lite bökigt säkert, men troligtvis bättre för benen. En idé bara, tänker bara på mig själv hur jag blir i kroppen efter motion och sedan är direkt stillastående (trots "nedvarvning").
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp