sojaprotein + färsktgräs

Sv: sojaprotein + färsktgräs

för en häst som är vann att vara i hage så går det inte åt mer energi, jo lite men det är försumbart.

Jag hde tänkt tvärt om, om du har ett fulblod med massa energi som står inne hela natten utan att få röra på sig, så blir hon stel i kroppen, blodcirkulationen funkar inte som den ska (svullna ben) sen så kommer den stela hästen ut i hagen och börjar busa = större risk för skador.

Dessutom vet du ju att hennes blodcirkulation inte funkar som den ska och vad som löser problemet. Så behandla inte symptomen, ta bort problemet.

Förövrigt lär hästen vila så mycket den behöver i hagen när den behöver vila.
 
Senast ändrad:
Sv: sojaprotein + färsktgräs

du menar alltså att jag ska ha kvar stallbandagen eftersom att det hjälper men att jag ska ta bort soja proteionet. som jag redan håller på att vänja henne av med????
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

1. Ta bort sojan
2. Ta bort stallbandagen (gör ofta mer onytta än nytta), kan användas tillfälligt enstaka gånger efter ett riktigt HÅRT arbetspass.
3. Promenera på "vilodagar"

Om du nu jobbar så hårt med henne skulle jag promenera åtminstone 30 minuter på hennes vilodagar. Det är inte uttröttande, hennes kropp återhämtar sig bättre då blodcirkulationen ökar i samband med rörelse. Vilar gör hon i alla fall alla andra timmar i hage och box.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Håller med de andra i frågan om sojan. Men personligen skulle jag heller inte linda ben som svullnar, risken är att de svullnar mer än du tänkt dig och då sitter lindan för hårt och stryper cirkulationen. Skulle snarare prova någon form av kylning.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

jag har inga lindor som jag lindar utan sådana "färdiga" stallbandage. dom kan inte sitta för hårt eftersom att jag inte lindar dom själv och förresten var det inte det jag frågade utan om benen kan svullna av för mkt protein och det har jag fått svar på nu.. tack så hemskt mycket för alla svar angående det. (om jag vill ha stallbandage på min häst eller inte så bestämmer jag det själv och just nu gör dom väldigt mycket nytta.)
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

puppsy skrev:
jag har inga lindor som jag lindar utan sådana "färdiga" stallbandage. dom kan inte sitta för hårt eftersom att jag inte lindar dom själv och förresten var det inte det jag frågade utan om benen kan svullna av för mkt protein och det har jag fått svar på nu.. tack så hemskt mycket för alla svar angående det. (om jag vill ha stallbandage på min häst eller inte så bestämmer jag det själv och just nu gör dom väldigt mycket nytta.)

Konstigt, när jag läser ditt inlägg får jag för mig att du är bekymrad och vill lösa problemet med svullna ben på bästa sätt. För hästen.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Bubbla skrev:
Håller med de andra i frågan om sojan. Men personligen skulle jag heller inte linda ben som svullnar, risken är att de svullnar mer än du tänkt dig och då sitter lindan för hårt och stryper cirkulationen. Skulle snarare prova någon form av kylning.

men eftersom att lindan ger värme så svullnar inte benen, varför trodde du att jag lindar henne. för att jag tycker det är kul eller? :confused:
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Lovisaleonora_ skrev:
Konstigt, när jag läser ditt inlägg får jag för mig att du är bekymrad och vill lösa problemet med svullna ben på bästa sätt. För hästen.


vad menar du? att jag gör det rätta eller att jag inte rätt?
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Du gör som du vill med din häst - helt rätt, men om du är mån om HÄSTENS bästa (och inte bara att få diskutera huruvida du har rätt eller fel gentemot stallkompisen) får du här en hel del vettig input gällande just lindandet...

Rätt eller inte rätt i foderfrågan uttalar jag mig inte om utan att ha sett hästen, foderstaten och betet.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Bubbla skrev:
Skulle snarare prova någon form av kylning.


hon har fått blodförgiftning av kyllera och vågar inte använda något liknande igen.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Lovisaleonora_ skrev:
Du gör som du vill med din häst - helt rätt, men om du är mån om HÄSTENS bästa (och inte bara att få diskutera huruvida du har rätt eller fel gentemot stallkompisen) får du här en hel del vettig input gällande just lindandet...

Rätt eller inte rätt i foderfrågan uttalar jag mig inte om utan att ha sett hästen, foderstaten och betet.


tack, men jag har redan provat med alla andra former av teknik för att hon inte ska svullna i benen under natten, så som kyllera och liknande vågar absolut inte använda eftersom hon har fått blodförgifting av det, så jag prövade denna metod med stallbandage och den har funkat för henne.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Ben kan mycket väl svullna av värme. Kyla sväller av och är faktiskt ofta lämpligare på lättsvällda ben, särskilt efter arbete. Kyllera kan vara ett alternativ till din häst.
- såg just att din häst fått blodförgiftning av det? Är detta en diagnos du fått av veterinär? Låter otroligt i mina öron, men förstår om du inte vill använda det då. Själv brukar jag bar aspola benen kallt och i vissa fall har jag kylande liniment. Har funkat bra på mina hästars proteinsvullna ben under våren.

Cirkulation är ju det man vill åt när man lindar, och det är faktiskt effektivare då att låta hästen röra sig mer, det ger mycket mer cirkulation än lindorna någonsin kan åstadkomma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sojaprotein + färsktgräs

ja, den diagnosen har jag fått av en veterinär, använde kyllera ungefär 4 - 5 dagar i veckan då hon började se dosig ut, hade feber och åt nästan ingenting och hade även lös avföring. så vi åkte akut in till en mottaging där dom tog en massa prover och konstaterade att hon hade drabbats av någon form av blodförgifting och kom då fram till att kylleran hade gjort det. har även hört flera hästar drabbas av det.
min häst rör sig ute i en normal stor hage ute mellan ca. 8:00 till 19:00. och sedan rider jag på kvällen. så hon rör på sig väldigt mycket.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

puppsy skrev:
hon har fått blodförgiftning av kyllera och vågar inte använda något liknande igen.

Menade snarare någon form av kylande liniment eller allra helst vattenkylning.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

puppsy skrev:
men eftersom att lindan ger värme så svullnar inte benen, varför trodde du att jag lindar henne. för att jag tycker det är kul eller? :confused:

Alla sorts skydd som sätts på benen kan förhindra cirkulation, oavsett om du linad dem själv så kan de hamna för hårt. Och som någon annan skrev, benen kan mycket väl svullna av värme. Och jepps jag tror att du tycker det är jättekul att linda :angel:
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

puppsy skrev:
jag har inga lindor som jag lindar utan sådana "färdiga" stallbandage. dom kan inte sitta för hårt eftersom att jag inte lindar dom själv och förresten var det inte det jag frågade utan om benen kan svullna av för mkt protein och det har jag fått svar på nu.. tack så hemskt mycket för alla svar angående det. (om jag vill ha stallbandage på min häst eller inte så bestämmer jag det själv och just nu gör dom väldigt mycket nytta.)


Javisst, du avgör om din häst ska vara lindad (eller ha dessa färdiga bandage), men vad ingår i stallservice där du står? Jag kan förstå att stallvärden gnäller eftersom det faktiskt tar en del extratid att linda av. Kan ju gå an om det bara är en häst, men tänk om fler än du vill ha lindat på natten? Jag har varit med om stallvärdar som tar betalt för denna service, vilket jag tycker är helt okej. Då har man kunnat välja att betala för enstaka gånger eller för en hel månad om man vill ha lindat jämt.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Bubbla skrev:
Alla sorts skydd som sätts på benen kan förhindra cirkulation, oavsett om du linad dem själv så kan de hamna för hårt. Och som någon annan skrev, benen kan mycket väl svullna av värme. Och jepps jag tror att du tycker det är jättekul att linda :angel:


mmm väldigt kul tycker jag det är, men eftersom jag inte lindar så vet jag inte varför du tror det?! :mad:
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Jempa skrev:
Javisst, du avgör om din häst ska vara lindad (eller ha dessa färdiga bandage), men vad ingår i stallservice där du står? Jag kan förstå att stallvärden gnäller eftersom det faktiskt tar en del extratid att linda av. Kan ju gå an om det bara är en häst, men tänk om fler än du vill ha lindat på natten? Jag har varit med om stallvärdar som tar betalt för denna service, vilket jag tycker är helt okej. Då har man kunnat välja att betala för enstaka gånger eller för en hel månad om man vill ha lindat jämt.


för det första är hon ingen stallvärd utan bara också en som hyr i stallet. men eftersom att jag alltid får linda av hennes häst lindor (riktiga lindor) så tycker jag att det skulle vara shysst om hon kunde ställa upp på mej och hjälpa mej på morgonen med att knäppa av min hästs stallbandage.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Bubbla skrev:
Menade snarare någon form av kylande liniment eller allra helst vattenkylning.


jag vill inte använda liniment heller och vattenkylning funkar någon timme men sedan försvinner det.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Hört talas om ironi.... :smirk: och positiv attityd? Och jag brukar inte lägga mig i så , men om din häst har sådana problem med svullna ben så kanske det är dags att kolla med vet om det plus gå igenom hur den motioneras, underlag m.m?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp