sojaprotein + färsktgräs

P

puppsy

hejsan alla!

det har varit en massa tjafs mellan mej och en till i mit stall nu. för att min häst måste ha stallbandage på sig på natten för att hon sväller sådant i sin ben. då säger hon att det är för att min häst får sojaprotein och går på färskt gräs samtidigt. vet ni något om det? snälla hjälp för jag tror inte att detta kan stämma? måste ju ha något att sätta emot när hon gnäller att det är för jobbigt att ta av stallbandagen på morgonen. men jag vet att det är bara för att hon är så slö och avundsjuk för att min häst får gå på gräs men inte hennes hästar.. mvh bea
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Då är vi tre..hur många behöver vi vara för att starta en förening och ansöka om startbidrag hos kommunen... ;) :D :D :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

man kan inte kalla att hon går på bete för det är det inte.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

och det jag undrade mest var om hon kan bli svullen i benen av att få både soja och gå på gräs. alltså inte bete utan det finns inte mycket hon kan knapra i sej.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

kan hon bli svullen av det????
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Min fyra åriga fullblods korsning går fortfarande i vinterhagen som har börjat bli lite grön. Han klarar inte varken betfor eller lucern nu utan att skita löst så man skall absolut inte underskatta det första gräset även om det inte ser mkt ut för världen. Jag hade absolut provat att utesluta sojan.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

men hon har varit svullen i benen innan hon började få soja och då p g a att hon har väldigt dålig blodcirkulation i sina ben på natten.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

dessutom får hon inga stora mängder soja utan det handlar om 2 dl om dagen.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Jag ansluter mig till klubben. Dessutom kan proteinöverskott göra ödem värre oberoende av varför man från början fick svullnaden. Det ölänska vårgräset är känt för sin höga proteinhalt – kan inte hästen gå ute dygnet runt så slipper du problemet med svullna ben? HH
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

"räcker upp handen"

Vill också ansluta mig till klubben...
Det första gröna är också det värsta. Jag skulle definitivt ha plockat bort sojan, och, precis som HelenaHandberg skriver, varför inte ha hästen ute dygnet runt?? :)
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Låt hästen röra lite mer på sig och inte stå instängd i en box x-antal timmar per dygn så ska du se att blodcirkulationen kommer igång.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

för det första så har vi inte tillräckligt stora hagar för det pvh för det andra så vill hon inte gå ute själv och för det tredje så deffar jag henne inför tävlingar och då måste hon vila mycket. men jag ska ta bort sojan och pröva. tack för alla svar.
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Sweet skrev:
Låt hästen röra lite mer på sig och inte stå instängd i en box x-antal timmar per dygn så ska du se att blodcirkulationen kommer igång.

hon går ute från 8:00 till ungefär 19:00 i en ganska normal stor hage, men fullblod kan vara väldigt känsliga i sina ben. därför tar jag det säkra före det osäkra och rör på henne mycket och hon får gå ute i hagen så länge som möjligt .
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Oavsett hur de andra svarat - JA - de kan bli tjocka i benen av för mycket protein. Håller med stallägaren och plocka bort det extra proteinet nu när hon får gräs också.

Sen förstår jag inte det du skriver med att "deffa inför tävling". Du skriver att hon måste vila mycket men också att du rör på henne mycket? Rimmar inte riktigt i mina ögon.

Ta av lindor och låt henne röra på sig så mycket som möjligt. En frisk häst ska i en vanlig situation inte behöva stallbandage.

/C
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

hon går ute från 8:00 till ungefär 19:00 i en ganska normal stor hage

Då så, ingen fara, med 5 ha hage får hon ju röra på sig.. :cool: :cool:
Sorry kunde inte låta bli, det är så många som tycker det är viktigare med box än tillräckligt med mark för hästen att röra sig på. En häst som har möjlighet att röra sig någorlunda fritt på normalstora marker har oftast inte de flesta av de problem som dyker upp här på Buke.

I detta inlägg, provocerande
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: sojaprotein + färsktgräs

Cyllene skrev:
Sen förstår jag inte det du skriver med att "deffa inför tävling". Du skriver att hon måste vila mycket men också att du rör på henne mycket? Rimmar inte riktigt i mina ögon.

/C

eftersom att jag hård tränar henne nu så måste hennes kropp återhämta sig. sedan får hon gå mycket ute i hagen och på så vis rör HON på sig.

hur kan det rimma i ögonen? ;) :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp