Sojaolja eller krafft oil?

L

lawya

Jag har just köpt en 1,8 liters dunk med krafft oil. Den innehåller ren sojaolja och kostar över hundralappen. Nu undrar jag: går det att få tag på ren sojaolja i vanliga mataffärer och i så fall vart? Jag anser att priset på krafft's olja är alldeles för hög. Jag har kollat lite runt omkring mig men inte hittat någon sojaolja. Är det någon skillnad i energivärde mellan andra oljor och sojaolja? Tacksam för svar

Sv: Sojaolja eller krafft oil?

Sojaoljan framställs inte under miljövänliga omständigheter. Därför köper jag rapsolja (svensk). 10kr/litern.
Enegivärdet på olja är runt 3 MJ har jag för mig.

KL
Rapsen innehåller dessutom fler nyttiga fetter än sojan. HH

Jag använder både krafft oil och rapsolja....rapsoljan används endast i smörjande syfte medans krafft oil blev jag rekomenderad till min halvblodsarab som kan ha lite svårt att hålla hullet, sojaolja skulle visst vara bra för det.

Ger dock inte oljorna i samma giv, han får rapsolja på morgonen innan han går ut och krafft oil på eftermiddagen när han kommer in från hagen.

Ska bara ha det som en kur nu över vintern när han gör av med mer energi på att hålla värmen o.s.v

Sojaolja eller rapsolja som energitillägg kvittar. Du kommer inte att få bättre hull av sojaolja än av rapsolja.
Som HH skriver så är fetterna i rapsoljan nyttigare än sojaoljan + att soja är inte ett miljövänligt alternativ med tanke på oding o transporter.
// Linda

KL
Rapsen innehåller dessutom fler nyttiga fetter än sojan. HH

och vilka nyttiga fettsyror menar du finns i rapsolja som inte finns i sojaolja?

För det första innehåller hästens naturliga foderstat väldigt lite fett överhuvudtaget, ca. 3 – 5 %. De enda “nyttiga” fettsyrorna lär väl vara de essentiella fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. Sojaolja och rapsolja innehåller i princip lika mycket omega-3, ca. 7 %. Däremot innehåller sojaolja mer omega-6, 50 % mot 30 % i rapsolja.

Problemet är att hästens naturliga foder, dvs. gräs, innehåller ca. fyra gånger så mycket omega-3 som omega-6. Omega-3 är känsligt för bl.a. hög temperatur och mycket av den omega-3 som finns i gräs går förlorat vid torkningsprocessen till hö. Hö kan man normalt räkna med innehåller det omvända förhållandet, dvs. fyra gånger så mycket omega-6 som omega-3.

Om man nu överhuvudtaget ska ge vegetabilisk olja till sin häst så bör man ge en olja som innehåller mer omega-3 än omega-6 (i princip är omega-3 anti-inflammatoriskt medan omega-6 är pro-inflammatoriskt). Den enda oljan som har samma förhållande mellan omega-3 och omega-6 som i gräs är linfröolja. Linfröolja innehåller ca. 60 % omega-3 och 14 % omega-6.

Möjligtvis är rapsolja mindre skadligt än sojaolja eftersom förhållandet omega-3/omega-6 är 1 : 4 i rapsolja och 1 : 7 i sojaolja. Men att rapsolja skulle innehålla “fler nyttiga fetter” var väl att ta i.

Liknande trådar

Hästvård Lyssnar ni blint på vad utbildade personer säger om era hästar? Jag har tidigare inte använt "alternativ" behandling till häst men...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix