L

landkid

Är det någon som vet något om sojamjöl? Min häst går på bete, snart 2 veckor nu, han hade gått ner i vikt innan, men verkar inte lägga på sig. Har gett honom havre, korn, betfor och mineraler i en vecka nu, som tillskott, men det går väldigt långsamt. Idag började jag med grov också. Nu sa någon att jag kunde ge sojamjöl också? Men att detta är rikt i fosfor och därför måste jag även ge kalk? Är det någon som kan råda??
Tack!:confused:

Sv: Sojamjöl

Sojamjöl innehåller mer P än Ca i ungefär samma proportioner som spannmål. Om du inte har behövt ge kalk när du har fodrat med havre så är det nog ingen kris med sojan. Man brukar ju inte fodra särskillt mycket av den.

Sara

Skulle hellre ge hästen Lusernhack för hullet. Många hästar reagerar på soja i form av fodergallor & knölar på kroppen, vilket min sambo's travhäst gör.

Tack för det! Det lät ju väldigt intressant eftersom han redan lider av gallor och foderknölar! Men kan han få lusern även om han går på bete? Är det pellets som gäller då?

gräset innehåller mkt protein ändå...jag skulle börja med att ge han olja istället som ger mer energi, annars kan du ge han för mkt proteiner.

Min häst går på bete, snart 2 veckor nu, han hade gått ner i vikt innan, men verkar inte lägga på sig. Har gett honom havre, korn, betfor och mineraler i en vecka nu, som tillskott, men det går väldigt långsamt. Idag började jag med grov också. Nu sa någon att jag kunde ge sojamjöl också? :

Om du ändrar och byter fodermedel så mkt hinner aldrig hästens tarmar anpassa sig så han kan smälta maten ordentligt. Då eldar du bara för kråkorna.
Det tar bortåt 3-4 veckor för mikroorganismerna i grovtarmen, som ska göra energi av grässtråna, att stabiliseras efter ett större foderbyte som tex betessläpp. Du stör den processen varje gång du lägger till något nytt. HH

Om du väljer att ge lusern skulle jag satsa på det hackade. Det luktar friskt & gott samt att hästen får tugga. Personligen föredrar jag Krafft's lusernhack, det är fina, gröna strån. Provade vid ett tillfälle GreenPower's lusernhack men det var väldigt tjocka & grova strån som hästen ratade. //Linda

Om du väljer att ge lusern skulle jag satsa på det hackade. Det luktar friskt & gott samt att hästen får tugga. Personligen föredrar jag Krafft's lusernhack, det är fina, gröna strån. Provade vid ett tillfälle GreenPower's lusernhack men det var väldigt tjocka & grova strån som hästen ratade. //Linda

Håller med dig om Krafft´s Lusernhack. Mina hästar föredrar faktiskt det framför Green Power. Dom ser ut som halm ungefär, inte så jättegrönt som Krafft.
Det som dom får nu (krafft) är ju som du säger, grönt o fint o luktar mums enligt hästarna själv. Dessutom har märren lagt på sig väldigt bra på detta, o shettisen har blivit väldigt fin i hullet av detta.
Dom stödfodras på betet, ja.

Gräs är väldigt proteinrikt så sojamjöl (som är ett starkt proteinfodermedel) känns inte passande så här års. Det är i väldigt sällsynta fall som det behövs.
Om han inte klarar hullet på bete så ska du stödfodra med något energifodermedel istället - t ex spannmål och betfor som du redan gör. Dessutom kanske OLJA ett par dl?

Men lyssna på HH också angående foderbyten/tarmflorans anpassning till betet. Hon kan det här bäst av oss alla här!

Mitt fullblod får faktist lite soja nu även på sommaren. Det beror på att hon går på bete på en ogödslad "äng" där gräset var i ett mycket sent utvecklingsstadium när hon släpptes där (det är inte jag som planerar betesrotation m.m.). Mängden mat är det ju inget fel på, hon har gräs upp till magen, men jag vågar inte lita på att det finns tillräckligt med protein i det. Jag överutfodrar hellre än chansar när det gäller proteinet. Energin får man ju snabbare feedback på om det behövs mer.

Men som du skriver så är det ju oftast tillräckligt med protein i gräset. Dom flesta släpper ju innan gräset har kommit in i det reproduktiva stadiet vilket även är smartare med tanke på återväxt osv.

Sara

Skulle hellre ge Krafft Protein istället för soja. proteinet i Krafften är anpassat för hästar och mera lättupptagligt för dem.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
1 941
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka