Sojamjöl, bra/dåligt?

Sv: Sojamjöl, bra/dåligt?

Sist jag tittade tog de 265 kr för 2 kg Fosforbalans, det innehåller 25% fosfor så det blir 0,53 kr per gram fosfor!

Om Krafft Miner Vit kostar 30 kr/kg så blir det 0,46 kr/ gram fosfor och då får man en hel del annat på köpet spårämnen (bl a selen), vitaminer, sen beror det ju på om man behöver det eller inte!

Jag använder sojamjöl när jag behöver mer protein i foderstaten. Mina båda hästar är väldigt lättfödda och därför vill jag ha protein med så lite energi som möjligt. Då är soja bra. Att det är mer fosfor i är också ett plus för mig. Har bara positiva erfarenheter av soja.

Jag har använt soja förrut till mina tidigare hästar med gott resultat. Nuvarande hästen tål det dock inte. Kan inte sätta fingret på symptomen riktigt, men han blir konstigt "stabbig" i kroppen.

Så fixar bara magen det så tycker jag det är smidigt med soja, nu fick det bli Pluss Protein för min istället. Dyrare och större mängd för att uppnå samma mängd protein, men hästen mår så mycket bättre :)

Tack för svaren! Nu lutar det faktiskt åt att köpa på mig lite soja.
Återkommer med resultatet :)

Härom dagen var jag hos min återförsäljare av Svenska Foder och letade efter Hippos Sojamjöl, men fann det inte. Inte helle av något annat märke.
Var hittar jag sojamjöl någonstans?
Jag hittade en säck när jag var på granngården sist, men den var för ko och gris, kan man ge det även till häst? Stod nämligen på säcken att det bara fick ges till gris, nöt och får. Hjälp?!

Jag köpte mitt sojamjöl på granngården. En gul/vit påse, såg inget om djurslag på den alls.

för oss funkar det bra. :)

Hm, jag hittade inget, men det var iof en ganska liten butik. Kanske ska söka mig till en större :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar