Sojamjöl, bra/dåligt?

up_side_down

Trådstartare
Vi har ett hö med väldigt lågt proteininnehåll jämfört med energin, och jag behöver därför fodra upp med något som innehåller mycket protein.
Är det fel av mig att ge ett kraftfoder som täcker en liten del och sedan fodra upp med lusern och ge en liten del sojamjöl?
Har hört både bra och dåliga saker om sojamjöl. Någon som har erfarenhet av det?
Enligt mina beräkningar skulle hästen i så fall få 250g sojamjöl per dag. Han väger ca 550kg.
Det jag tyckte var bra med sojamjölet var att fosforhalten var högre än kalciumhalten, eftersom vårt hö har något högre kvot än rekommenderat. De flesta mineraltillskott har ju högre halter kalcium än fosfor.
Vill höra era åsikter innan jag köper på mig något som jag sedan inte kan använda :bump: Tack för er hjälp!

Sv: Sojamjöl, bra/dåligt?

Det låter väl bra tycker jag. :)
Det ända som jag ser negativt med soja är att det inte är bra för klimatet. Det måste transporteras långa sträckor för att komma till oss i Sverige.

Soja odlas många gånger på bekostnad av regnskog, och det tillsammans med transporter gör sojan till en rätt rejäl miljöbov. Det lär finnas svenskodlad soja, men jag har aldrig stött på det.

Dåligt för miljön
Tveksamt för hästmagen (vissa hästar tål det inte alls)
Bra för plånboken (kostnadseffektivt proteinfoder)

Vissa hästar tar inte upp soja, det gjorde inte min och föll ur direkt. Jag vill inte ge soja pga att hästen får i sig genmodifierad mat som förstör naturen och människor dör och även att jag harf ått till mig att soja inte är bra för hästens välmående.

Jag har fodrat med soja, men aldrig mer. Vill inte ge min häst genmodifierad mat och
vill inte heller ge på grund av att det är hemskt dåligt för miljön.

Jag ger istället krafft muskel vid behov även om det är dyrt.
Hade velat kunna få tag i potatisprotein men det tycks inte gå häromkring.
Återförsäljare är nämligen inte intresserade av att plocka hem.

Håller med de andra om miljöpåverkan.

Men det var det enda proteinkoncentratet som min förra häst klarade av att äta utan att magen ballade ur. Jag provade i och för sig inte proteinkoncentrat, fick nys om det mot slutet när jag hade honom, men då hade jag fortfarande massa soja kvar så det blev aldrig aktuellt.

Nu när jag har en ny häst så har jag gett lite extra soja (50g, så det är inga mängder) och det har funkat bra. Skulle hellre ge potatisprotein, men lyckades inte få tag på någon som kunde ta hem det. En av affärerna ska jag nog lyckas övertala, de lät ändå lite intresserade. Eftersom jag alltid köper lusern av dem så ska jag nog lyckas övertala dem hoppas jag. Potatisprotein ska tydligen vara snällt mot magen och är ju mycket bättre för miljön (om det inte kommit fram något jag inte hört nåt om, vilket jag tvivlar på).

Både min gamla och min nya tycker soja är väldigt gott. Min nya är lite kräsen med lusernhacket, men om jag häller över sojan och blandar väl så slinker det ner.
Det är lätt att servera, funkar lika bra torrt som blött. Rätt billigt, potatisprotein är väl lite billigare och ger lite mer protein, så det är ju överlag bättre.

Kan du få tag på potatisprotein så skulle jag valt det.
Soja är väl sånt som antingen funkar eller inte, vissa blir dåliga i magen av det. Plus då miljöpåverkan som är väldigt tråkig.

Tack för era svar, det blir kanske inte soja nu när jag läst era svar.
Något annat tips? Vill ha ett med låg energi-nivå, det var därför jag fastnade för sojan.
Testade krafft groov 125 förra året, men var inte riktigt helt nöjd med det.

Inget känt märke som tillverkar potatisprotein, eller var får man tag i det?

Vet ni om det finns något mineralfoder som har mer fosfor än kalcium i? Eller något fosfor-tillskott?!

Senast ändrad:

Kvarnbyfoder säljer potatisprotein. Annars är linfrökaka kanske ett alternativ? Sedan har ju många återförsäljare proteinkoncentrat, som krafft muskel till exempel och sen finns väl proteinmineral? Kanske kan du få tag på bryggerijäst, solrosexpeller eller rapskaka?

Krafft 125 är mest dyrt. Då hade jag hellre gett lusernpettets med hög andel smbrp eller hippo alfa, som är både billigare per kilo och per smbrp.

Krafft miner vit innehåller väl mer fosfor än kalcium?

Det finns nog tusen andra trådar om bra eller dåligt med soja. jag förstår inte riktigt varför.

Man kan ha massor av synpunkter på GMO och annat och var och en får väl ha sin åsikt.

Men om man bara tar hänsyn till hur bra det är med soja för en hästmage så är det så att soja är ett bra proteinfoder som snabbt och lätt tas upp i hästens kropp och som har en bra aminosyre sammansättning. Detta innebär att hästen kan tillgodogöra sig hela proteindelen men det innebär också att det är farligt att ge för mkt. Detta gäller för alla koncentrerade foder. Maxgiva på max 100 gram per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle är en bra grundregel. Om man ger lägre giva än detta tas det alltså upp snabbt av kroppen. Om man ger mer så är risken stor för tarmstörningar och då blir det farligt.

Jag ger mina hästar soja om jag vill öka proteinet i foderstaten.

Jag har ett hö liknande ditt & jag fodrar soja, vetekli, betfor & Edel Avel samt mineraler. Om jag inte minns helt fel är det billigare att köpa "vanliga" mineraler + fosfortilskott än att köpa Krafts vita mineraler.

Dalatjej: Var hittar man fosfor-tillskott? Har faktiskt letat mig blå, men inte funnit.

Glimfeather: Ska kika upp det där med potatisprotein, tack för tipset! Men är linfrökaka kanske lättare att få tag i? Finns analyser på nätet?
Kikat på proteinmineral, men det jag hittade var det så mycket kalcium i det så det blev liksom fel åt det hållet istället.

Forest Autumn: Tack för ett utförligt svar! Det var mest med tanke på hästens välmående jag ville veta, för jag har hört både positiva och negativa saker om det.

Svarar flera!

Potatisprotein är en råvara som fodertillverkare använder, alltså är det ingen fodertillverkare som gör det, utan det kommer från tillverkningen av potatisprodukter till folk, potatisprotein blir över när man utvunnit stärkelsen!
Kvarnbyfoder verkar vara de enda som säljer det på småsäck 25 kg, kontakta någon av deras säljare direkt om inte återförsäljare vill ta hem det!

Färdigblandade mineraler med mycket fosfor och lite kalk finns bl a Krafft Miner Vit, Edel Låg! Det finns fler att välja på om man kan tänka sig mineralfoder för kor.

Annars kan man använda råvaran mononatriumfosfat, innehåller 24% fosfor +natrium!
Monocalciumfosfat innehåller både kalk och fosfor, men mer fosfor!
Vad jag vet är det bara Eclipsebiofarmab som säljer mononatriumfosfat rent i småhinkar, kallar det Fosforbalans! Brukar dock gå att köpa av fodertillverkare i 50 kg säck också till betydligt lägre pris än fosforbalans!

Bryggerijäst går också att köpa genom Kvarnbyfoder, deras Vitafor Lucern är dessutom tidigt skördad och innehåller 150 gram smb rp och 8 MJ!

Tack för svaret! Ska höra med min återförsäljare om de kan tänka sig att ta hem potatisprotein, och ev. fosfortillskott. Tyckte dock att kraffts mineraler vit verkar passa bra ihop med foderstaten i övrigt, och fick en bra kvot mellan kalcium och fosfor. Så det kanske bara blir potatisprotein som gäller :) Tack!

Nu verkar det ju som om du bestämt dig för något annat, men jag kan svara ändå. Jag ger 200g sojamjöl/dag för att täcka min hästs proteinbehov, har så gjort i 1,5 år. Hästen har inte haft några problem med att ta upp eller tåla sojan, hon bygger muskler som hon ska och har inga tarmstörningar, och utslaget på hur länge det räcker är det ekonomiskt för mig. Dessutom tycker hon att det är gott och äter med god aptit, trots att hon är den mest kräsna häst jag vet. Så jag är i alla fall nöjd och har inga planer på att byta proteintillskott, men det är ju såklart inte alls säkert att det fungerat lika bra på en annan häst.

Dalatjej: Var hittar man fosfor-tillskott? Har faktiskt letat mig blå, men inte funnit.

Jag har köpt på Granngården. Det heter Fosforbalans & är tillverkat av Eclipse Biofarm AB. Googlar du Fosforbalans hittar du även butiker på nätet där du kan köpa det. En hink räckte flera månader för mig på flera hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar