_ox_

Trådstartare
Vad är egentligen soja för något? Vet ju att det är ett foder med mkt protein, men vad kommer det från?
Någon som förstår min fråga och vet svaret?

Sv: Soja

Sojaböna är en ärtväxt som inte kan odlas i Sverige!

Läs mer här på Wikipedia

Det sojaskrået du kan köpa som proteintillskott är det som blir kvar när man pressat ur oljan, det är sojaolja som Krafft säljer som foderolja.

Senast ändrad:

Fast det är inte oljan jag menar utan "mjölet".

Det var inte så jag trodde heller, utan jag la bara till det om oljan den kommer ju från samma växt.
Sojamjölet/skrået som Lantmännen/Granngården säljer kommer jag ej ihåg producentens namn på, det kanske är Lantmännen själva. Soja ingår också i många färdigfoder och koncentrat.

Det jag har hittat ur boken hästens näringsbehov är att soja mjöl är en restprodukt som uppstår när oljan extraheras ur sojabönan. Sedan innehåller sojan skadliga ämnen som kan skada proteinomsättningen i hästen, dessa ämnen försvinner vid upphettning så därför rostar man bönan och restprodukterna i ca 104 grader i 90 minuter.

kl

Hoppar in här med min fråga - får inget svar i min andra tråd; men här verkar det finnas de som vet:

Hur ser sojamjöl ut?? Har inte använt det tidigare, men har nu börjat med sojamjöl till en del av hästarna. Första gg jag köpte såg det ut lite som vetekli, med havrekorn i. Nu såg det ut som pellets..?? Normal variation eller har jag fått fel? Stod iaf sojamjöl på säckarna. Köpt på GG.

Hilfe, bitte! :bump::p

Det sojamjöl som jag har köpt på gg har varit granulat (och varit det de senaste 15 åren), har aldrig varit med om varken pelleterat eller med havre i...

Påsarna från mitt gg är vita och gröna.

Tack för svar! Då är det nog rätt nu, måste ha fått fel första gg. Borde ju heta sojaskrå o inte sojamjöl eg, tycker jag. För mjöl är det ju inte. :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår