Z

Zolitary

Har en unghäst som behöver proteintillskott och hon äter absolut inte lusern, har provat med allt, lite lusern i början, blanda med betfor , melass (tycker hon heller inte om!) och det är inte för blött.
Är det ok att ge soja ist. eller är det skadligt?
Hur mycket rent protein innehåller soja?

Sv: soja?

Jag ger linfröpellets det är bra proteintillskott men även bra för pälsen (den glänser) och även för magen. Innehåller 255 smrp och 9,8 MJ. De flesta hästar verkar gilla det. Jag tycker det är rätt gott faktiskt :angel: Sojan innehåller väl kring 427 smrp kommer inte ihåg hur det var med sojan men 100gr per 100kg häst är det väl, rätta mig om jag har fel.

Krafft protein, Hippo Alfa, Grafft Groov 125 eller Edel Avel då?
Finfina proteinstinna pellets.
Smaskens säger hästarna.

kollade på krafft protein men det var så himla dyrt.
Får fundera lite...

Har en unghäst som behöver proteintillskott och hon äter absolut inte lusern, har provat med allt, lite lusern i början, blanda med betfor , melass (tycker hon heller inte om!) och det är inte för blött.
Är det ok att ge soja ist. eller är det skadligt?
Hur mycket rent protein innehåller soja?

Jag rekommenderar soja.
Vet inget proteinfoder som är lika prisvärt.

Jag är tidigare användare av krafft protein och kan säga att jag inte märker någon skillnad på hästarnas hull. Skillnaden syns däremot i plånboken.

Tycker att soja är ett utmärkt fodermedel, billigt och bra.

Var mycket noga vid invänjningen bara och håll koll på ev. reaktioner (gallor).

Har även gett Krafft Protein men det är dyrt och man måste ge mera av det för att ge samma effekt.

jag har också använt soja tidigare och jag har varit jättenöjd men så säger ju en del att det inte är bra osv. ( det finns så många olika meningar så man blir galen..) men sojan är ju helt klart prisvärd och hästarna blir fina.
Men om maxgivan är 100g/100kg, är det oberoende vad man ger för annat krafftfoder? tex. havre, korn.

GE ALDRIG SOJA DET SÄTTER SIG PÅ BENA OCH DET KAN LEDA TILL ATTHÄSTEN FÅR GALLA OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!

prova att ge hästen fibergi istället det innehåller alla proteiner,vitaminer,mineraler osv som en häst behöver. Alla hästarna brukar gilla det och då menar jag alla!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Soja används som huvudsaklig proteinkälla i nästan alla fabrikstillverkade proteinfodermedel, så tål hästen dem så tål den antagligen också ren soja. Var noga med att vänja in det långsamt bara, jag brukar börja med ngn matsked per dag och sen öka en dl i veckan (alltså lite mer för varje dag) tills jag är uppe i den giva jag vill ha. Soja är INTE farligt som en del vill påskina, men en del hästar kan vara lite känsliga vilket kan visa sig i svullna ben, gallor, knutor, problem med magen osv men detta har jag aldrig upplevt (och har använt soja till mååånga hästar). Men det skadar ju inte att vara uppmärksam!
Vad gäller maxgivan så är den för just soja, de andra fodermedlena du nämner innehåller så lite protein i jämförelse, och är dessutom uppbyggt av andra aminosyror. Använder man fler proteinrika foder samtidigt ska man kanske för säkerhets skull lägga sig något under maxgivan på soja.

Senast ändrad:

Tack för det utförliga svaret, och alla andra svar också!

Nu fick jag ju lite svar på frågorna jag hade på min tråd också.. Kanske borde skriva ut till foderansvarig..(Som jag nämnde i min tråd så ökade hon sojan från 1 dl till 5 på en dag!)

GE ALDRIG SOJA DET SÄTTER SIG PÅ BENA OCH DET KAN LEDA TILL ATTHÄSTEN FÅR GALLA OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!

prova att ge hästen fibergi istället det innehåller alla proteiner,vitaminer,mineraler osv som en häst behöver. Alla hästarna brukar gilla det och då menar jag alla!!!!!

har jag akldrig varit med om, vad menar du med att sätta sig på benen?

Klart om du ger för mkt o inte låter hästen vänja sig så kan den få fodergallor men man måste ju fodra med förnuftet.

TS
Min stora fick ett halvty kilo soja om dagen o det gav super resultat, han fickj en väldigt trevlig överlinje på några månader :)

Hej!

Jag ger min tjej soja, för att hon behöver lite mer protein än "standardhästen" och det blir så j-a dyrt att ge luzern hela året runt, speciellt som hon inte äter luzernen framåt vårkanten (eller för den delen när hon inte känner för det).

Tycker det funkar super, trots att hon får väldigt lite, jag fodrade upp henne med ca 1 kryddmått/dag, men så är hon väldigt känslig och jag väldigt nojig.

/ Lavinia, vars häst äntligen börjar sätta lite muskler.

Ursprungligen postat av Taccos

:confused: :confused: :confused:

Visst, en del hästar reagerar på soja, men ger man väldigt lite under en tid så ser man ju om det fungerar och om man kan öka på mängden.

Fibergi har, vad jag vet, inget foder som är jämförbart med soja i sitt proteininnehåll.

Och att det innehåller allt en häst behöver är en sanning med modifikation, det beror ju på va grovfodret innehåller och hur mycket man ger av färdigfodret. Oftast måste man upp i flera kilon för att täcka alla behov ordentligt, men då får man kanske ett rejält överskott av t.ex. energi istället... (= fet häst, alltså)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar