S

snofflan

Är nyfiken på soja och skulle vilja veta lite fördelar och nackdelar med detta. Har aldrig fodrat med detta tidigare och vill veta typ allt. Använder du själv soja? Varför? Etc etc.....
 
Sv: Soja

jag kan itne så mycket siffror eller sånt men jag kan berätta varför jag använde det..
jag gav soja till min häst förra vintern. såg på analysen att han inte fick tillräckligt med protein. han är lättfödd så jag ville inte ge mer energi, därför valde jag ett tillskott med så "rent" protein som möjligt. efter ett tag började han gå ner i vikt (vilket vi hade kämpat med ett bra tag)! provade ge lite soja till han nu i vinter men då fick han bulor på ryggen redan dagen efter..
 
Sv: Soja

Fördelar:
Hög halt protein å i princip inget energi. Alltså bra om man vill höja upp kvoten.

Nackdelar:
Man måste vänja in väldigt försiktigt.
Max givan är 100g per 100 kg häst.
Många hästar tål inte soja.

Vi har använt soja till gamlingen förut när vi hade hö med taskiga värden (hög energi å nästan ingen protein).
 
Sv: Soja

Har vid något tidigare tillfälle tvingats använda soja p g a dåliga värden i grovfodret.

Numera löser jag det hellre på annat sätt, byter grovfoder och täcker upp ev. proteinbrist via t ex lusern (vilket ofta får att få ihop).

Tycker inte soja är ett lämpligt foderval annat än som yttersta nödlösning, eftersom jag anser att grovfoder av god kvalité är stommen i en bra foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 152
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp