MiaMaria

Trådstartare
I år har vi köpt ett hösilage med dåliga protein värden. Jag har en lättfödd häst som behöver ett koncentrerat proteinfoder. Jag brukar fordra med lucern, men vill inte ha någon energi alls helst extra. Funderar på soja, men har aldrig fodrat med det tidigare. Ni som fodrar med soja, vilken typ av soja-foder köper ni? Var köper jag det?

Sv: Soja

I år har vi köpt ett hösilage med dåliga protein värden. Jag har en lättfödd häst som behöver ett koncentrerat proteinfoder. Jag brukar fordra med lucern, men vill inte ha någon energi alls helst extra. Funderar på soja, men har aldrig fodrat med det tidigare. Ni som fodrar med soja, vilken typ av soja-foder köper ni? Var köper jag det?
Jag fodrar med sojamjöl som man köper på g******den. Jag blandar med betfor och vetekli till min gammelhäst för att blandningen är lättare för honom att ta upp. Hästar tycker ofta att soja är gott, men blanda det gärna med något ändå.

Sv: Soja

Jag ger det till mina. Nordisen som inte ska ha så mycket extra energi får sina 1,5 dl x 2 med bara 1 dl havre och mumsar glatt i sig det. Fullblodet verkar också tycka soja är smakligt, han äter det med havre och kornkross men petar aldrig bort nånting. Köper det på granngården, det kan även stå sojagranulat på säcken och brukar ligga vid nötfor!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar