Soja som enda kraftfoder

wrangler

Trådstartare
Har sökt i minnet och pappren efter en anledning att inte kunna ge enbart soja som kraftfoder vid ett utfodringstillfälle (grovfoder ges naturligtvis samtidigt)

Det ska väl inte vara några problem, eller? Någon som kan styrka anledning emot?

Jag får ihop foderstaterna utan att behöva tillsätta något annat än soja nämligen....

Sv: Soja som enda kraftfoder

Klart att det borde gå.
Frågan är kanske om hästen äter det? Jag ger oftast lite betfor till eller lusern.

Det går bra, men som sagt en del hästar vill inte äta enbart soja så därför någon uppblandning kanske med betfor. Eller om man anser det ondödigt att köpa en hel säck pga någon dl, så morötter.

Det finns inga hinder alls!:D

Det enda är ju såklart om hästen vägrar äta det...

*kl*

Tack för svaren!:bow:

Då provar jag och vill dom inte ha får jag hitta på nåt skoj o blanda i! :D

Jag lånar tråden lite om det skulle vara okej:laugh:

Vi har i år ett hö med mycket lågt proteinvärde och mycket högt energivärde(34/9,2 = en kvot på 3,7 ) så därför funderade jag på att tillsätta soja i foderstaterna. Jag ger redan lucern, men för att komma upp i tillräckligt med protein månste jag ge en giva som min häst(med tandproblem) inte skulle hinna eller "orka" (inte så glad i maten alltid) äta upp och som skulle bli väldigt dyr. Behöver helt enkelt något mer koncentrerat proteinfoder.

Så det jag undrar först och främst; Hur mycket kan man ge per kg kroppsvikt?

och vidare; tycker hästarna om det? Ovan nämnda häst är relativt kräsen..

Tack och hej :)

100 gram soja/100kg häst per utfodringstillfälle. Mina hästar pallar att äta det som det är men de är inte särskilt kräsna av sig...

Mina hästar äter gärna sojan som den är, de brukar inte behöva övertalas så det är nog inga problem att bara ge det.

Min häst är lättlurad:o

han åt inte soyan ren med någon större förtjusning utan strödde runt det och pillade lite. Men la jag ner en tuss med hösilgae i skålen och sen soyan så åt han. nu trot jag han skulle äta det rent också:laugh:

mina två hästar äter i stort sett endast soja. Foderstat uträknad av en kvinna som jobbar på slu med just bl a foderstater till häst. Dom äter soja som ja toppar med lite krafft minraler vit, och foderkalk. Dom älskar sojan, tycker det är himla mumsigt:d

blev lite fundersam, mitt halvblodsto skulle ja gissa väger runt 400 kg hon får 1/2 L soja varje kväll äter endast kraftfoder på kvällen. Skulle det vara för mkt då alltså? Eftersom du skrev 100g/100 kg då betyder det att min häst får 100 g för mkt? Eller har ja räknat fel?

Skulle gissa att 1/2 liter soja är ungefär 325 gram så det är nog ingen fara. Jag mätte upp en dl till 65 gram, min ena unghäst (åring) får 4,5 dl soja vilket inte väger riktigt 300 gram.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar