Soja och andra miljöbovar

Sv: Soja och andra miljöbovar

Soja kräver MYCKET mindre mark att odla än vad boskap gör. Därför är soja bättre ur miljöperspektiv än vad kött är.

Soja används huvudsakligen för att producera foder till djur, den lilla andel som används av oss människor direkt kan försummas i sammanhanget. Det är inte soja som växt som är problemet utan att genmanipulerad soja odlas storskaligt för att producera djurfoder.

Men kommer all soja som säljs som hästfoder i Sverige från Sydamerika? Det var väldigt längesedan jag höll i en säck med soja, men står det inte på den var den har sitt ursprung? Soja odlas ju i andra delar av världen också menar jag, som inte är GMO soja. Eller problemet är kanske inte att det är GMO utan det faktum att regnskogen skövlas. Fast det behövs bra mycket kraftigare tag än bojkottande svenskar för att det ska ändras...

Grymt dålig jämförelse..:mad:

Klädkedjorna utnyttjar barnarbetare...har enorma vinster och är profithungriga.

Bönderna arbetar ihjäl sig för att stadsfolk ska ha mat på bordet...

Jag tror du missförstår det jag skriver.
Läs det gärna igen och ha det i åtanke att jag ÄR emot miljöförstöring.
Och att jag som jag redan skrivit håller med dig, men att du tydligen väljer (?) att missuppfatta det.

Bönder odlar eget för att de inte har råd med annat = pengarpengar
Affärer köper in billiga kläder så att de ska kunna ha ett bra utbyd = pengar.
Enda problemet är ju att som du säger, de utnyttjar barnarbetare, och bönderna utnyttjar sig själva.

Jag vet mycket väl hur bönder har det.

Om du är halvtidsbonde så skulle du ju intet ens kommit på tanken att skriva så..
Varför inte?

Senast ändrad:

Men kommer all soja som säljs som hästfoder i Sverige från Sydamerika?

Brasilien och Argentina är världens största exportproducenter, USA odlar men det används i stor utsträckning för eget bruk. Vi har i stort sett ingen Svensk produktion av soja.

60% av all soja som odlas i världen är genmodifierad (olika siffor nämns och detta är den lägsta jag sett). Nästan all soja från Argentina är genmodifierad.

Det var väldigt längesedan jag höll i en säck med soja, men står det inte på den var den har sitt ursprung? Soja odlas ju i andra delar av världen också menar jag, som inte är GMO soja.

Det är sant att det odlas "vanlig" soja men den har ett högre pris. Men som sagts tidigare, det är vi konsumenter som styr. Köper vi sojafoder/tillsatser till våra hästar och kräver GMO-fritt så kommer producenterna att sälja. Bryr vi oss inte så får vi den billigare GMO-sojan.

Eller problemet är kanske inte att det är GMO utan det faktum att regnskogen skövlas.

Skövlingen är också ett problem.
Fast det behövs bra mycket kraftigare tag än bojkottande svenskar för att det ska ändras...
Om inte jag gör något, och inte du gör något så händer det någon annan bestämmer...

Jag skrev ju att det var skövlingen som var ett problem!

Vi får ju göra det vi kan, men det är andra aktörer som har tusen gånger större chans att påverka. Tyvärr.

Min fråga kvarstår: Står det ursprung på säckarna vi köper? Om det inte gör det är det uppenbarligen svårt att välja. Livsmedelsmärkningen har ju blivit bättre i Sverige, men hur är det med foder? Frågar för att jag inte vet själv!

Min fråga kvarstår: Står det ursprung på säckarna vi köper? Om det inte gör det är det uppenbarligen svårt att välja. Livsmedelsmärkningen har ju blivit bättre i Sverige, men hur är det med foder? Frågar för att jag inte vet själv!
Men det verkar som om uppfödare av grisar och kor klarar av att hantera det genom sina organisationer. Varför kan inte våra hästorganisationer som får stora pengar av oss medlemmar engagera sig i på liknande sätt?

Pratar du om märkning av fodrets ursprung nu?

Javisst, det vore väldigt bra att hästnäringen tog tag i saken, det är givetvis ett steg på vägen och verkligen på tiden. Men det är ändå en väldigt liten del i sammanhanget om du förstår hur jag menar.

Och om man ska prata om hästar i miljösammanhang så är väl hästhållning som hobby inte en särskilt miljövänlig hobby överhuvudtaget? Alla transporter av hästar, människor till och från stallet varje dag osv = ökade utsläpp av fossila bränslen, fodertillverkning kräver också detta i stor utsträckning. Men det finns plus och minus av allt :)

Nej jag förstår det.. :p

Men som sagt, det jag ville ha fram av jämförelsen är att båda gör det för egen vinnigs skull (Köper in billiga kläder, odlar eget foder) :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka