Soja innehåller...

T

TinkerTant

hejsan,

Vilka värden finns det i soja? har gjort bort mig o kastat påsen. Har analys och vill sitta ikväll och räkna ut hur mkt soja det eg ska in till pållarna. :)

tacksam för svar!

ps. kan man ge det utan att blöta det ihop m mueslin?

Sv: Soja innehåller...

Sojamjöl per kilo TS: 13,4 MJ, 448g smb RP.

Sojamjöl per kilo foder: 11,7 MJ, 390g smb RP.

Kvot smb RP per MJ: 33,6

Sojamjöl per kilo TS: 13,4 MJ, 448g smb RP.

Sojamjöl per kilo foder: 11,7 MJ, 390g smb RP.

Kvot smb RP per MJ: 33,6

Lite trådkap om det är okej. Såg att vissa hästar kan vara känsliga för soja, men om hästen nu inte är det, hur mycket brukar man ge? Hur mycket kan man ge innan det blir "för mycket" av sojamjöl, suttit och räknat på foderstaten och kom fram till 0,8 kg...låter det okej i mängd?, tål de så mycket sojamjöl?

Tacksam för svar:)

Man kan ge max 100 gram soja per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Man måste vänja in dem vid det under en period.

kollade snabbt på en säck idag och allt står i procent. hur får man fram värdet när det står så? (noterade mest bara proteinet och det var på 40nått %)

jo men det står ju här att det är 390 i protein och vart får man den siffran ifrån eftersom det bara står i % på säcken

Näringsvärden förändras beroende på var de odlats, när de skördats osv.
Står det 40 % på säcken, så räkna med 400 g.
%-siffror räknar man uom till gram genom att ta 1000*0,x (x= procentsatsen, ex 40 = 0,4 osv).

Näringsvärden förändras beroende på var de odlats, när de skördats osv.
Står det 40 % på säcken, så räkna med 400 g.
%-siffror räknar man uom till gram genom att ta 1000*0,x (x= procentsatsen, ex 40 = 0,4 osv).

Lånar tråden lite...:crazy:
Hippo Grow har 17% smbpr Hur räknar man ut gram/kg
1000x 0,17= 170
??? verkar mycket

Det är precis så man gör.
Hippo Grow är väl ett avelsfoder, då brukar det vara mycket protein och en hög kvot just för att dräktiga och växande hästar behöver det.

jo men det står ju här att det är 390 i protein och vart får man den siffran ifrån eftersom det bara står i % på säcken

Värdena för sojamjöl kan variera rätt mycket beroende på jordmån, väderlek, skördetid m.m. precis som för andra växter. Finns det analysvärden på säcken så använd dessa. De värden som någon angav förut är “tabellvärden” dvs. endast ett slags medelvärden som man kan använda om ingen analys finns att tillgå. Jag tror att dessa värden är tagna från Planck/Rundgrens bok om utfodring.

Var dock uppmärksam på vilket proteinvärde som avses. Det är ganska stor skillnad mellan råprotein och smältbart råprotein. Var också uppmärksam på om värdet gäller per kg TS eller foder.

Men 40% är samma sak som 400 g/kg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 851
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 388
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka