soja+bete=?

ako

Trådstartare
Har en fullblodsvalack hemma på lån på obestämd tid, som INTE tillhör den lättfödda sorten... När han stod inne på nätterna (från att han kom hit i april tills att de gick ut på bete i juni) Fick han tio kg hö (shyssta värden, men analysen är inte här just nu) om dagen, men åt nog inte mer än hälften, resten använde han som extra boxstö. Därtill fick han 3 kg kornkross, 0.25 betfor o 1kg lucenrpellets, samt mineraler. Mer fick jag honom verkligen inte att äta, han hade inte lust. Har alltid varit svårfödd, o är ju som sagt fullblod.

Gräs i hagen äter pålle som tur är med stor förtjusning, och f n går han på bete dygnet runt, samt stödfodras med 3 kg kornkross, mineraler och 1 dl matolja om dagen. Han är iaf inte tunnare än tidigare nu, men frågan är om han är så mkt tjockare heller. Lucern tvärratar han nu när han går på gräs, det finns inte i hans värld att käka den geggiga sörjan.

Funderar desperat på att lägga till en dl soja per dag för att försöka öka hans hull. Vad tror ni foderkunniga om det? Är det rick för proteinchock eller något annat läskigt om man ger soja som tillskott till betet? Har ni andra tips? Tilläggas bör också att han är helt lugn i hagen med sina vänner, och trivs utmärkt med att gå ute dygnet runt. Vissa säger ju att fullblod inte fixar betesgång p g a stress!?, men det stämmer då inte på denna iallafall.

TACK på förhand för svar o tips!

Sv: soja+bete=?

HUr ser han ut i kroppen - är han generellt mager (med för lite hull över revbenen) eller är han mer kantig och omusklad? Är det rent hull som saknas, pröva med något energirikt fodermedel. Ser att ni redan ger olja, t.ex.
Är det muskler som saknas kan ni pröva ett proteinfodermedel som soja.

Betets karaktär (vallens ålder, gödsling, betestryck m.m.) påverkar den näringsmässiga kvaliteten. Misstänker man att hästen behöver få i sig mer protein ska man inte vara rädd för att stödfodra.

studbalancer är asbra!
ger det till min nu, å hon börjar sakta men säkert öka...
av någon anledning älskar hon nya höet oxå (ser inte SÅ gott ut.. hehe, det förra va grönt å fint)...

Fibergi...

jag vet att vissa fodrar med korn.. men korn = ko-mat (sa en veterinär)... det krävs mer energi att smälta kornen än vad den ger...

testa å blanda lusernen med betfor så kanske han äter? eller blanda rubbet (fibergi å lusern tex)...
här om dan råka jag köra översvämning i min lusernhink (eller.. inte riktigt, men bra blött blev det).. men min häst sörpla glatt i sig allt.. hehe... å hon har bara fått lucern 2-3månader...

lycka till iaf!

Nej nej, korn kräver inte mer energi att bryta ner än vad den ger.

Du skriver att du har en extremt svårfödd häst. Ändå skriver du att han fick 10 kg hö och bara åt 5 kg av detta. Då skulle han ju vara ett benrangel nu.
Har också ett halvblod/fullblod 50%,
Jag ger ca 1 kg groov, korn och betfor och soja på vintern. Sedan får han analyserat hösilage 15 kg per dag. En kvot på ca 8.
Nu går han på bete och får inget mer än gräs. Ska väl snart börja fodra honom igen med groov då och ev betfor.
Så måste du fordra hästen när den går på bete så ta nya groov och ge ca 1 kg per dag. Det kommer att göra susen. Men börja försiktigt.

Öka hull tolkar jag som att du vill öka mängden kroppsfett. Då är det ju främst energi som ska till. Vad har du för kvot på din foderstat till honom? (den foderstat som han inte tagit sig på).

5 kg hö om dagen ställer HÖGA krav på hökvalitén...

Lovisaleonora_ skrev:
Öka hull tolkar jag som att du vill öka mängden kroppsfett. Då är det ju främst energi som ska till. Vad har du för kvot på din foderstat till honom? (den foderstat som han inte tagit sig på).

5 kg hö om dagen ställer HÖGA krav på hökvalitén...

Först o främst TACK för alla bra svar!!!

Sedan till det citerade svaret: Meningen är ju inte att han SKA äta 5 kg hö - problemet är att jag inte får i honom mer, o inte får jag i honom mer lucern etc än det han har fått heller. Han verkatr tycka mat ä ganska onödigt, så länge det inte handllar om gräs. Tilläggas bör att när jag hade fått hit honom hade även gräset börjat komma, o det äter han ju glatt.

Mer allmänt igen:

Just nu är dock inte det problemet, och eftersom jag tänker ge honom hösilage, som han gillar bättre, i höst så tror jag att det blir lättare att få i honom rätt mängd. Har ej fått hem varken hösilage eller analys i skrivande stund.

Nu går han på bete (varit kobete tills i år o m a o ganska så proteinrikt), SAMT stödfodras med tre kg kornkross per dag (tyvärr ratar han lucernet till förmån för gräs så mkt att han inte äter något om jag blandar i hop allt, som någon föreslog, så därför bara korn, olja o mineraler), så det jag vill är att hitta något jag jan ge, o som det inte krävs så himla mkt av för att han ska runda på sig (soja är m a o det jag först tänker på, då det ju handlar om deciliter).

Några frågande på vilket sätt han är mager, och jag skulle snarast säga att det är HULL som behövs. Han är mager över revben etc (typiskt "fullblodsmager"), men annars OK musklad, och jag tror att han skulle muskal sig ännu mer om han fick lite mer att ta av, så att säga.

Som sagt, tack för era svar!!

Min treåring (50% fullblod) har alltid varit en svårfödd en, inte mager men hela tiden lite under vad jag skulle önska. Och han ahr hela tiden fått MKT och BRA foder, dock gått på lösdrift så det kan ju vara så att han inte lyckats få i sig så mkt som han gjort av med. Nu har han stått inne nattetid pga konvalescens (4 veckor i liten hage som flyttades runt på vall, och den senaste veckan på vallbete dagtid), och jag tycker att han börjar runda på sig lite. Började ge honom krafft rehab för två veckor sen, och jag vet inte varför men det har verkligen hjälpt. Han har fått 1,5 kg, plus ett kilo korn per dag, fri tillgång på hö nattetid (5-6 kg), och bete på dagen. Hoppas att han fortsätter runda på sig nu, vill inte se revben nåt mer!

Jag skulle inte ge min häst så mycket som 3kg korn. Ta lucernhack i stället för pellets. Dom verkar gilla det bättre. Det är ju som hö. Lägg det i matskålen tillsammans med nya groov och ev betfor. Soya kan du ta i höst när du vet analysen.

gejsa skrev:
Jag skulle inte ge min häst så mycket som 3kg korn.

Varför inte? Han rids ju och behöver kraftfoder, och funkar bättre på kornkross än på havre. 3-4 kg kraftfoder till en häst som rids i lätt- medelhård träning och dessutom är svårfödd är väl inte mycket?

Har köpt nya Groov i dag, o tänkte börja ge ett kg om dan /ett halvt de första dagarna) och se vad som händer.

Lucernhack ratar han iaf när det finns grönt gräs ute...

Tack, tack!

Du skriver ju att han knappt orkade äta höet i våras. Och då var det bara 10 kg. Du ger honom 3 kg kornkross i stället. Är höet bra så skulle nog jag ge mer hö än kornkross. Jag ger själv kornkross men absolut inte i sådana mängder.
Det är ju mycket bättre för hästen att äta hö. Det längre tid och den har lite att göra under natten. Vore jag dig så skulle jag sätta upp en höhäck. Du vet en sådan där som man sätter upp på väggen och lägger höet i. Då kan inte hästen trampa ner höet. Så har jag alltid till mina unghästar som har en förmåga att bajsa i höet när dom är mätta för stunden. När dom sedan vill ha mer på natten så ratar dom ju givetvis sitt hö eftersom dom har bajsat i det.
Jag kan ge dig exempel: kornkross är 11 mj och 90 smrp per kg.
nya groov är 10 mj och 125 smrp alltså bättre än korn tex.
lusern hack och strå och pellets 8,5 mj och 105 smrp.
krafft protein 12 mj och hela 330 smrp.
Behöver hästen muskla sig och även äta upp sig så behövs det mer smrp.

Han äter varken mer eller mindre hö oavsett hur mkt kraftfoder han får. Sänker jag kornet äter han inte mer hö för det, utan får sammantaget i sig ännu mindre mat, bara. M a o; ingen bra idé. Just nu går han ju på bete, och m a o ersätter betesgräset hö. Gräs äter han dessutom bra.

Min fråga var ju nu i första hand vad jag ska ge mer som komplement till betet, som han går på nu. Berättade bara om mina problem att få honom att äta hö under stallperioden som en bakgrundsinfo.Tror hö- problemet kommer att lösa sig ändå till hösten när det blir dax att fodra stråfoder igen, eftersom jag, som jag tidigare nämnde, tänker ge honom häsilage, som han uppskattar mer än hö, i stället för hö.

Har nu ökat på, så att han förutom betet kommer att ge 3 kg kornkross (vilket han fått hela tiden), 1 kg nya Groov o 1 dl matolja. Får se vad det ger på några veckors sikt.

Tack alla ni som svarat!!

X_tremless skrev:
en höhäck uppe på väggen/taket finns det väl inga fördelar med.
Hoppas att du menade en i golvhöjd!

Eftersom jag skrev på väggen så menade jag självklart på väggen.
Var får du taket ifrån.
Och hur menar du med golvhöjd?

Vad bra att det ordnar sig med hösilage till vintern. Men tänk på att det ska ligga på ca 65 % i ts-halt. Det är bäst inte för blött och inte för torrt. Äter han då ca 15 kg av detta så får han i sig ung som 11 kg torrt hö. Det ska nog räcka.

Om han gillar nya groov så öka du till 1½ - 2 kg per dag och ca 1 kg kross i stället och sedan matolja.Det blir nog ännu bättre när han även går på betet.
Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka