Soja allergi? Vanligt?

lakrits

Trådstartare
För en tid sedan gjorde jag en tråd här angående tonårskillar och magproblem.
Misstankar fanns om laktosallergi och vi tog bort laktosen från alla mat.

Under jul vägrade han äta "specialmat" och åt både det ena och det andra med laktos i...utan problem.
Han har sedan fortsatt med mjölkprodukter utan problem.

Igår blev det fart på magen, 2 gånger efter middagen, korvstroganoff.
För en tid sedan åt han hamburgare hos en kompis till han, vegetariska (soja?).
Vi hade igår i soja i maten.

Kan det rentav vara så att det är soja han är allergisk mot?
Är det vanligt?

Sv: Soja allergi? Vanligt?

Ja, det blir vanligare och vanligare med sojaallergi. Symtomena är likadan som för övriga födoämnesallergier. Soja förekommer i nästintill all mat, bla i förtjockningsmedel. E 410, E 412, E 413, E 414 och E 417, används till bla marmelad, glass, yoghurt, fisk/kötträtter, vegorätter osv osv osv. Ja, det mesta.

Svärmor är allergisk mot soja och reagerar med dålig mage så det är väl inte omöjligt.
Hon är dessutom laktosintolerant och eftersom många "mjölkersättningsprodukter" innehåller soja är det inte alltid helt enkelt att bjuda henne på mat...

Prova utan soja en vecka och prova sedan med en måltid?

Menar du då sojasås eller menar du sojabönor? Det är ju inte riktigt samma sak...

Det är tydligen vanligt med sojaallergi.
Min farmor blev laktosintorlerant och började med sojamjölk, men efter ett tag så blev hon nästan lika dålig igen. Då visade det sig vara sojan, men som tur är finns ju laktosfria mjölkprodukter och havremjölk också.

I maten använde vi sojasås....vad det är i veg.mat vet jag inte?
Jag bara kopplade ihop dom gångerna.

I maten använde vi sojasås....vad det är i veg.mat vet jag inte?
Jag bara kopplade ihop dom gångerna.
I vegetarisk mat kan det vara vad som helst, bara att läsa på innehållsförteckningen. Fast jag har nog inte sett sojasås i några burgare, vad jag vet...

Ja soja är "skarpt" och lätt att bli allergisk mot. Det är därför de brukar rekomendera att man är försiktig med soja till småbarn tex.

Sonen är 13 år gammal.
Åt nyss hemmalagad hamburgare med dressing. Kollade E nummrena på sidan om allergi och de som finns på tuben finns inte med där men kanske man inte skrivit upp alla på sidan?

Förra gången han åt hamburgare hände samma sak, ont i magen...nu är det alltså 3 gången han får ont vid hamburgare....alla gånger med hamburgerdressing, Kavlis.

I korvstrognaoffen var ju inget ägg....men däremot i dressingen.

Hm....blir nog samtal till BM i morgonbitti.

Liknande trådar

Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 812
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar