Soft up stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eeelinD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 15 233
Sv: Soft up stigbyglar

Usch, vad obehagligt! Tur att det gick bra med dig och hästen (jag hade nog nästan garanterat fått tugga grus) !

Jo men bara för att de själva kallar den för det betyder det ju inte att den är lika säker som stigbyglar som faktiskt har en säkerhetsfunktion och löser ut om det skulle hända något? Australiensiska tex marknadsförs väl också som säkerhetsstigbyglar och jag har inte fastnat i någon stigbygel så lätt som jag gör i just de australiensiska.

Jag har aldrig varit i närheten av att fastna i australiensiska (förutsätter ju dock att man inte har dem för långt in på foten, annars gör utsvängningen ingen skillnad). Har ridit med sådana i ett par år.
Fast...stigbyglar med snodd klassas ju också som säkerhetsstigbyglar. När jag var 6-8år nånting släpades jag ett par hundra meter efter ponnyn hängandes i en sådan.

Äschla. Var och en väljer vad de tycker bäst om. Jag bryr mig mest om definitionen för att jag vill veta när jag ska starta distansritt (har man säkerhetsstigbyglar får man starta i t.ex. gympaskor) :D

Äschla. Var och en väljer vad de tycker bäst om. Jag bryr mig mest om definitionen för att jag vill veta när jag ska starta distansritt (har man säkerhetsstigbyglar får man starta i t.ex. gympaskor) :D

Nu frågar jag bara av ren nyfikenhet för jag har absolut ingen koll på distansritt. Men menar du att man går efter hur tillverkarna benämner sina stigbyglar? Finns det inget tävlingsreglemente som definierar vilka slags stigbyglar som räknas som säkerhetsstigbyglar om det nu finns en sådan regel?

Skulle inte kalla dom säkerhetsstigbyglar. Att dom är ledade gör att du enklare kommer loss om du skulle fastna med foten. Men släpas du där bakom så sitter du nog där du sitter.

Skulle inte kalla dom säkerhetsstigbyglar. Att dom är ledade gör att du enklare kommer loss om du skulle fastna med foten. Men släpas du där bakom så sitter du nog där du sitter.

Nu frågar jag bara av ren nyfikenhet för jag har absolut ingen koll på distansritt. Men menar du att man går efter hur tillverkarna benämner sina stigbyglar? Finns det inget tävlingsreglemente som definierar vilka slags stigbyglar som räknas som säkerhetsstigbyglar om det nu finns en sådan regel?

Nu var det något år sedan jag läste TR (var hästlös ett år). Men mig veterligen står det inte specificerat exakt vad som är säkerhetsstigbyglar, nej. Vanliga stigbyglar räknas som säkerhetsstigbyglar om man använder "korg" fram så att foten inte kan åka igenom (har jag för mig).

Viker dom ut sig helt eller är det bara den sista, mjukare delen som viker med sig?

kl
jag har soft up. haft sprenger innan, två typer.
Får mkt ondare i knäna om jag rider i sprenger än mina soft up. Dessutom får jag stadigare skänkel läge, upplever jag det som iaf :laugh:

Tävlar tom dressyr i mina :D:p:o

Då borde du ju kunna använda vilka stigbyglar som helst som inte är ledade? Soft up positionerar inte skänkel annorlunda liksom.

Jag har både sprenger och soft UP, Sprenger är bättre för mina knän och fotleder. Det är jättestor skillnad. Efter en knäoperation i somras märker jag det extra tydligt. Men rider med soft UP stigbyglarna då man vill ha lite extra säkerhet, tyvärr kan dom bli lite hala då man har snö under skorna.

Jag är hemskt obekväm med att rida med stigbyglar, vilket både jag och min tränare märker av. Jag sitter mycket mycket bättre (mer avslappnad i benen, bättre skänkelposition, bättre inverkan med skänkeln. Märkligt nog sitter jag också rakare i ryggen, vilket kan vara en effekt av skänkelns position) utan. Men på tävling behövs stigbyglarna, så det är bara att bita i det sura äpplet. Dessutom känns det lite bra att ha dem på uteritterna, och de behövs när det ska hoppas/klättras ordentligt.
Jag funderade häromdagen lite. Jag använder ju vanliga stigbyglar i stål (australiensiska), och även om jag inte tycker att de är så tunga att hålla i så är det ju lite vikt i dem. Kan vikten vara en del i "problemet"? Hur lätta är Soft Up i förhållande till ett par i stål?

De är tyngre.
Det är bla det som jag gillar. De är bra balanserade o väldigt stadiga.

De är inte jättemjuka, ganska hårda faktiskt så det är inte så att det kan hända en "olycka" att foten ramlar ut om inget händer...

Någon som vet hur bred plattan är på soft upsen?
Är sugen på soft ups men dom är ju ganska dyra så jag vill vet lite mer om dem. Någon som kan säga något mer potositivt/ negativt om dem.
Rider idag med säkerhetsstigbygel som jag gillar men skulle vilja ha en bredare platta.
Tacksam för svar ....

ååhh... den här tråden blir bra att följa!

fick precis ett par soft up i present.. ska bli kul att testa men jag är helt nerkärad i mina prestige med lätta tyngder i :love: men säkerhet går först!

Jag använder idag vanliga säkerhets stigbyglar med gummiband men skulle vilja ha stigbyglar med lite bredare platta. Har soft up det? Har aldrig använt soft up men är väldigt sugen på dom.
Någon som vet eller kanske har lite erfarhet av dom eller en annan säkerhets stigbygel med bredare platta?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka