Soft up stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eeelinD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 15 233
E

eeelinD

Är det någon som har dem och kan berätta lite om dem? :)
jag funderar på att köpa dem, men 1950 kr för ett par stigbyglar är lite mkt så vill höra om någon av er har såna och kan berätta lite ? :)

Sv: Soft up stigbyglar

Jag har ingen erfarenhet av dem. Använder mina Sprenger BB dagligen och de ligger i samma prisklass som dessa. Jag är helt övertygad om att jag inte är den enda som älskar dem :love:

Så jag skulle rekommendera dig att köpa Sprenger istället.

Alla jag hört och sett prövat Soft Up efter Sprenger BB säger att Soft Up är mycket bättre.

De är lätta, vilket gör att de är svårare att tappa än vanliga stigbyglar. De har bred platta vilket är bekvämt och gör det lite stadigare. De är säkerhetsstigbyglar, bra sådanna. Det går att få dem riktigt personliga.

Jag har inte provat, men efter allt jag hört kan jag nog säga att de absolut är värda sitt pris. Beerbaum har ridit med dem i snart två år och använder dem fortfarande, då räknas de nog som bra. :)

Okej :D tack för jag behöver ett par säkerthetsstigbyglar och 1950 kr är ju väldigt mkt för ett par :P men ska kolla in Sprenger också ;) för de har väl också ett par säkerhet eller har jag fel? :O

Jag har dom och de är ok. Jag gillar dock mina andra stigbyglar av aluminium bättre. Märker inte så stor skillnad på olika stigbyglar faktiskt. Rider dock aldrig med nåt annat än lätta stigbyglar, Sprengers går fetbort.

Jag gillar dem inte, föredrar absolut mina Sprenger och BB :) Dessutom tycker jag att de är hemskt fula :angel:

Du har inte någon kompis som har dem, så du kan få prova dem först? Det är ju rätt tråkigt att lägga så mycket pengar och så gillar man dem inte sen.

Jag köpte mina nyligen efter allt jag hört om hur fantastiska de är, hade sprengers bow balance innan. Men jag tycker att de två är på samma bra-nivå :) Men de känns olika att rida med, lite av en smaksak vad man föredrar. Sen så har jag hållt i båda samtidigt och det är inte så stor skillad mellan dem i vikt. Men fördelar som soft up har så är det ju att de är snygga, de är konstruerade så att du kan ta bort stigbygeln utan att lossa stiglädret, ska tydligen garantera att man inte fastnar i stigbygeln och så är de vinklade ut från hästen när de hänger i stiglädret :)

Sprenger har man ju sett en del... Har aldrig ridit med dom, men pga utseéndet och vikten så går dom bort.
Har aldrig riktigt känt på soft up men tycker att dom verkar riktigt bra, lite speciella och så bara.

Är också på väg att köpa Soft up , men mor min kommer väll halshugga mig om jag köper ett par pga priset ! , men jag har ridit i sprenger BB men de är SÅ tunga :o!
tycker skänkeln blir värre helt ärligt , ENLIGT MIG .
Vet ni hur mycket vik skillnaden är mellan BB och Soft up skulle vara kul att veta ! =D

Jag har sprenger BB och jag valde mellan dem eller soft up. Men pga att soft up inte sviktar någonting så vart det BB pga mina skadade knän. Jag tycker att dem väger lika mycket. Sen är ju BB lite billigare också :)

Funderar också på att köpa soft up men har beslutsångest om vilken färg. Alla jag vet är nöjda med dem och dom är snygga med så ett plus.
Dom är ju både snyggare och säkrare än BB så ;)

Fast det ät betydligt svårare att fastna i ett par soft up.
Tycker inte man kan räkna sprengers som säkerhetsstigbyglar.

Sprenger har inga säkerhetsstigbyglar... De är bara ledade för att vara skonsamma mot knän/leder. De är lika lätta att fastna i som alla andra stigbyglar.

Till TS:
Jag har Sprenger BB som jag gillar, men det är inga säkerhetsstigbyglar. De är väldigt små, så risken är rätt stor att fastna om man rider med tex vinterkängor. Är du ute efter en säkerhetsstigbygel så rekommenderar jag Kwickout. De är halva priset jämfört med Soft up och riktigt bra! Har varit med om olyckor som hade kunnat gå riktigt illa om jag inte hade haft mina Kwickout... Soft up kanske också är bra, men jag har inte testat. Drar mig lite pga det höga priset..

Jag gillar Sprenger, har iofs bara de vanliga och inte BB, men särskilt mycket säkrare än vanliga stigbyglar är de väl inte? Jag håller med Bison och skulle inte kalla sprenger för säkerhetsstigbyglar.

Har två par soft up och ett par sprenger BB

Spengerstigbyglarna gillar jag men dom har jag på dressyrsadeln.

Soft up stigbyglarna har jag på hoppsadlarna samt flyttar dom om jag ska rida någon unghäst. Nöjd med dom och trivs med dom. Har ramlat av flera gånger utan att vara i närheten av att fastna. På så vis super nöjd.

Ett minus är att dom är svårt att hänga upp, jag hänger mina över sadeln nu i stället.

Men... självklart får jag aldrig vara nöjd då detta hände mig idag när jag hoppade :eek:

Varfor_far_jag_alltid_mandagsexemplar.jpg

fs_499796182_89023_1324212601.jpg

Min gissning är att när dom tillverkades så värmdes metallen för mycket vilket gjord den svag så den gick av. Man ser tydligt skillnad i materialet.

Sjukt obehagligt när det hände, hade tur och satt på en trygghäst men var tyvärr ändå på väg av rakt in i väggen. Hade jag suttit på någon annan häst eller om det hade hänt vid ett sämre tillfälle hade det förmodligen inte varit lika roligt.
Ska prata med butiken där jag köpt dom på måndag har jag tänkt..

(jag verkar iof ha otur med allt, stövlar, ridbyxor, dragkrok och nu stigbyglarna..)

SV:
jo det har jag verkligen tänkt att göra... Ska bli intressant att höra vad dom säger.
Förra veckan var det den nya dragkroken som höll på att lossna och nu åkte dessa..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka