Sömn - ännu en tråd *långt*

Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Jag tror nog att dom flesta föräldrar egentligen uppskattar lite egentid på kvällarna, men det är ju som flera skriver i tråden inte alltid fullt så enkelt..
Barn som har varit enkla att söva och sovit bra hela natten i egen säng från att om är små spädisar kan när dom börjar bli mer medvetna vända upp&ned på rutinerna totalt :)
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Den "regeln" har vi ocksa, när Emilia inte vill sova sa far hon stanna kvar i sängen och böka runt där (ga med henne fungerar inte). Det kan ta lang tid men tillslut lägger hon sig ner och somnar.

Igar tog det 2h för henne att somna, men sen sov hon till kl 9 med bara ett kort uppvak. Vet inte vad jag föredrar riktigt.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

När barnet är så "stort" att man kan prata med varandra och förklara varför man lämnar det ensamt så kan jag kanske tänka mig att låta Martin somna själv!?

Att barnet somnar själv innebär ju inte med automatik att det skriker/gråter vid läggning? Har man en lugn och trygg läggning, där barnet somnar själv och är nöjd med det, ja då finns det ju ingen anledning att ligga brevid?

Vår son somnar oftast själv. Det är inget vi aktivt jobbat med att få att fungera, utan vi provade oss fram när vi upptäckte att han var så pass trygg och somnade så snabbt att det inte verkade finnas något behov för honom att ha oss nära just då, så då gick vi ut och så har det fortsatt (han samsov till 5,5 månader, nu sover han i spjälsäng brevid vår säng). Inget skrik, inget gråt.

I perioder så vill han dock ha oss nära när han ska somna (utvecklingssprång, sjukdom etc) eller har svårt att komma till ro och då är vi SJÄLVKLART det, hans behov får alltid styra!
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Vad skönt att det går bättre och bättre!

Nu fortsätter det säkert lika bra ska du se *pepp* :)

Vår son var jättemagsjuk förra veckan och vände upp och ner på allt, men nu verkar även rutinerna komma tillbaka som tur är...det verkar betydligt värre när de haft en ordentlig förkylning som gör det så svårt att sova, som Melker haft.

Vad händer om ni låter honom vara vaken något längre än 19, tills han själv signalerar läggdags? Jag antar dock att ni gör precis så, och detta infaller vid 19-tiden :), men det var det enda tips jag kan komma på just nu...

På vår kille är det det som fungerar absolut bäst vid nattningen, att lägga honom när han själv signalerar att det är läge. Vi gör kvällsrutinerna vid samma tid varje kväll (gröt - ev. bad - blöjbyte - pyjamas - tandborstning) och så får han leka en liten stund till sedan om han verkar pigg, innan vi går in i sovrummet (han leker och sover inte i samma rum).
 
Senast ändrad:
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Att barnet somnar själv innebär ju inte med automatik att det skriker/gråter vid läggning? Har man en lugn och trygg läggning, där barnet somnar själv och är nöjd med det, ja då finns det ju ingen anledning att ligga brevid?

Absolut inte!! Jag håller med dig. Är barnet lugnt och tryggt så är det helt ok. Det jag tyvärr har märkt hos många småbarnsföräldrar är att, om de får rådet från BVC att ta till 5 minuters metoden eller att flytta in barnet i eget rum just FÖR att de är ledsna, har svårt att somna eller bökar runt på natten så ska detta göras till VARJE pris.
Vet flera i min föräldragrupp som har gråtande barn i flera timmar på kvällarna för att de prompt ska lära dem somna ensama på kvällarna :mad::eek: Hur detta kan ge harmoniska och trygga barn är över mitt förstånd.

Om jag lägger Martin i sängen och han somnar direkt så är jag ju inte kvar i rummet sedan. Men är han ledsen eller om han bara bökar runt är jag självklart kvar. Om det krävs så tar jag upp honom och bär eller så tar jag helt enkelt med honom ner igen och då får han somna i mitt knä om det är det han vill!!
Tycker det är bäst att lyssna på sitt barn och ge det vad de behöver där och då!
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

he he, ja, nog har vi haft lite struligt med sömnen alltid =)

Jag vet inte om jag kan ge några mer tips än vad jag skrev ovan, dvs lyssna på barnet och låta behoven styra. Det låter ju som att ni gör det, och då är det nog bara att hålla ut. Det går över tids nog!

En "regel" som vi alltid har haft är att det är i sovrummet som man sover på natten. Om My vaknar nattetid (hon ville ofta vara vaken i timmar när hon vaknade, tack och lov var det några veckor sedan nu) så lämnade vi ALDRIG sovrummet. Välling finns alltid på plats, och blev hon så hysteriskt ledsen att det inte gick att lugna henne i sängen så gick vi runt med henne i famnen i sovrummet, men oftast gick det att bara ligga kvar i sängen och vänta ut henne medan hon babblade, satt och lekte och bökade runt i sängen. Jag har många gånger önskat mig en "familjespjälsäng" för då hade man inte behövt vara så vaken och oroa sig för att hon skulle trilla ner :D

Har ni föresten provat med välling nattetid istället för amning? För mig gjorde det stor skillnad när det inte längre automatiskt innebar att jag skulle ta My på natten eftersom det var på mig maten fanns. Dessutom sover hon längre stunder på välling än vad hon gjorde på bröstmjölk.

//julia

När han vaknar på natten är får han umgås med "sovande" föräldrar i ett mörkt och tyst rum. Brukar inte vara så kul så vaken tid på nätterna har vi vait ganska befriade från. Snarare så att han vaknat många gånger och krävt lite vaggning/amning för att somna om

Han har nyligen, för kanske en månad sen, accepterat vällingen men bara på kvällen innan nattning. Har försökt att ge honom på natten men då blir han bara arg. Verkar inte heller som om han blivit så mycket mättare på vällingen.

Nätterna tar sambon nu då han är föräldraledig, jag är bara mjölkko:D två gånger per natt. Tror nattätningen verkar vara påväg bort. Senaste dagarna har han ätit lite vid 00 sen bara velat vara nära nästa gång han vaknat. Perfekt när sambon kliver upp ur varma sängen och levererar en halvsovande myssugen skrutt till mig :love:

Så skönt att få höra om brn som stökat men som det senare börjat fungera för utan skrik och gråt, det gör att man känner ännu mer att det bara är att köra på och gilla läget
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Vad skönt att det går bättre och bättre!

Nu fortsätter det säkert lika bra ska du se *pepp* :)

Vår son var jättemagsjuk förra veckan och vände upp och ner på allt, men nu verkar även rutinerna komma tillbaka som tur är...det verkar betydligt värre när de haft en ordentlig förkylning som gör det så svårt att sova, som Melker haft.

Vad händer om ni låter honom vara vaken något längre än 19, tills han själv signalerar läggdags? Jag antar dock att ni gör precis så, och detta infaller vid 19-tiden :), men det var det enda tips jag kan komma på just nu...

På vår kille är det det som fungerar absolut bäst vid nattningen, att lägga honom när han själv signalerar att det är läge. Vi gör kvällsrutinerna vid samma tid varje kväll (gröt - ev. bad - blöjbyte - pyjamas - tandborstning) och så får han leka en liten stund till sedan om han verkar pigg, innan vi går in i sovrummet (han leker och sover inte i samma rum).

Runt 19 är hans läggtid och har så varit sedan han var riktigt liten. När vi märker att han börjar bli trött är det skötbordsmys och pajamas på innan det blir välligt i soffan och tandborstning. Har börjat med att introducera lite läsning i sovrummet innan vi lägger honom, få se hur det går. I kväll kom skrutt på att man visst kan resa sig även i spjälsängen;) så där stod han och bubblade och var toklycklig:love:
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Barn som har varit enkla att söva och sovit bra hela natten i egen säng från att om är små spädisar kan när dom börjar bli mer medvetna vända upp&ned på rutinerna totalt :)

*slår dövörat till och ignorerar informationen*

har börjat lite smått på Matilda åxå... inatt låg hon vaken i 40 minuter ch pratade med takfläkten och jag låg bredvid och fnittrade åt hennes roliga gurglingar och kämpade för att hålla mig still, tyst och låtsassova.... :D
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Hahaha du gör rätt, man får ta "problemen" när dom kommer ;)

Det är sjukt svårt ibland att "låtsas" sova och inte skratta åt deras roliga upptåg, som när Ella kryper upp nära nära mitt ansikte och petar mig i näsan och stirrar på mig för att se om hon får en reaktion :D
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Emilia har kommit pa att hon far en reaktion fran sin mamma eller pappa om hon slar hart i ansiktet eller nyps. Det är svart att latsas sova när det gör ont. :crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 276
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp