Sömn - ännu en tråd *långt*

esprit

Trådstartare
Behöver lite tips och råd hur man kan tänka gällande sömnen för vår skrutt

Melker snart 10 månader sov relativt bra fram tills han blev sjuk första gången, var då ca 6 mån. Somnade i egen säng, själv i rummet och utan stök. Vaknade och åt några gånger per natt. I samband med att han blev sjuk hade han svårt att somna i sin säng, försökte andas genom munnen och fick panik när detta inte fungerade. Gick bra att få honom att somna i famnen och sen lägga ner honom.

När han blev frisk har det i perioder varit svårt att få honom att somna själv. Han blir ledsen när man lägger ner honom, vänder sig om, ställer sig i sängen och härjar runt. Vissa kvällar går det att få honom att somna om man är inne i rummet med honom, man märker dock snabbt vilket sorts ledsen han är och om det kommer att fungera.

Vi har haft samma rutiner med mat, lugna lekar, bad, mys, välling och sen sova. Han är trött på kvällen och somnar snabbt i famnen om han får. Vi lägger honom runt 19 och han sover sen till 6.30. Sover 1-2 gånger per dag (oftast bara en) och sover aldrig efter kl. 14. Tycker att han får lagom stimulans på dagarna, babysim samt ÖF varsin dag, utevistelse alla dagar.

Nattsömnen har även den varit stökig senaste tiden men det tror jag främst beror på att jag börjat jobba för 4 veckor sedan. Inte konstigt när vardagen ändras och han knappt träffar mamma på veckorna. Sover sen ett par dagar tillbaka i eget rum och det verkar som nattsömnen blivit lite bättre av det. Vaknar numera 3-4/g natt och ammas 2 g/natt. Vid sista amningen runt 4 tiden sover han kvar i vår säng då han annars tycker att det är morgon :D

Han har utvecklats massor senaste månaderna och kryper samt går med stöd. Äter bra.

Har pratat med BVC om nattningen men det enda de rekomenderar är 5-minutersmetoden. Visst måste det finnas andra bra sätt eller är det bara att stå ut och hoppas att det går över? Har ni andra haft barn som somnat snällt eller hur har ni löst det?

Visst är det ingen stor sak för oss att gå med honom tills han somnar eller nästan somnar, det som blir krångligt är när vi eventuellt vill ha barnvakt en kväll

/esprit
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Många åsikter finns det om läggning och sömn :). Här kommer min:
Jag har låtit mitt barn visa mig vad det behöver och utgått från det. Det har också betytt att jag inte haft kvälls-barnvakt till mitt barn förräns det var redo (endast läggning vid 1 år samt läggning och passning till klockan 23 vid 2,5 år. Totalt 2 ggr alltså). Båda mina barn har först bara kunnat ammas till sömns i början (den lilla är där än), sen bara genom att ligga nära mig eller gungas i famnen.

Jag "offrar" min flexibilitet för mitt barn. Det är jag som valt att bli förälder och tar den "kostnaden".

5-minutersmetoden kommer inte innanför min tröskel.

Men detta är jag det, andra har säkert en annan åsikt...
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Håller med, här kommer inte heller någon låt barnet skrika metod in..

Ella 10 mån somnar i sin säng ( sidovagn på vår säng ) och jag ligger bredvid, går oftast på några minuter.
Vaknar hon och gråter går jag in, ger nappen om den trillat eller ev vatten om hon är törstig. Hon somnar då om ensam.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Håller med, här kommer inte heller någon låt barnet skrika metod in..

Ella 10 mån somnar i sin säng ( sidovagn på vår säng ) och jag ligger bredvid, går oftast på några minuter.
Vaknar hon och gråter går jag in, ger nappen om den trillat eller ev vatten om hon är törstig. Hon somnar då om ensam.

Tur att det finns fler som inte vill ta till någon skrikmetod!

Kvällar/nätter när Melker vaknar brukar han somna om själv. Ibland behöver han erbjudas vatten och ibland får man ta upp honom. Han slutade med nappen själv när han var ett halvår och har inte velat ha någon annan "snutte"
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Många åsikter finns det om läggning och sömn :). Här kommer min:
Jag har låtit mitt barn visa mig vad det behöver och utgått från det. Det har också betytt att jag inte haft kvälls-barnvakt till mitt barn förräns det var redo (endast läggning vid 1 år samt läggning och passning till klockan 23 vid 2,5 år. Totalt 2 ggr alltså). Båda mina barn har först bara kunnat ammas till sömns i början (den lilla är där än), sen bara genom att ligga nära mig eller gungas i famnen.

Jag "offrar" min flexibilitet för mitt barn. Det är jag som valt att bli förälder och tar den "kostnaden".

5-minutersmetoden kommer inte innanför min tröskel.

Men detta är jag det, andra har säkert en annan åsikt...

Alla tankar är bra. Visst fungerar det som vi har men vissa dagar behöver man lite input. Känner inte att jag offrar något för Melker, vi är ju två som hjälps åt om den ena vill göra något.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Emilia (snart 11 man) vill inte heller somna själv i sin säng.
Hon far somna i varan säng med mamma eller pappa liggande brevid, det är inte ovanligt att det tar uppmot 30 min innan hon somnnar. När hon somnat lyfter vi över henne i sin säng. Vaknar hon far hon nappen och ev. lite vatten och sa klappar vi/haller en hand pa henne till hon somnat igen.

Hon har väldigt svart att komma till ro pa kvällen, herjar runt i sängen. Men jag brukar bara ligga lugnt brevid och ignorera hennes bus. Tillslut lägger hon sig ner.

Vi kommer fortsätta med att göra sa till vi märker att hon är mogen för ngt annat, lata henne ligga och skrika ensam skulle jag aldrig kunna göra.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Håller med cala, här har vi inte heller några skrikmetoder... :(

Martin, snart 9 månader, somnar oftast i mitt knä framför tvn runt 20 tiden. Jag går sedan upp med honom och lägger honom i spjälsängen som står precis bredvid min säng. Sätter på babyvakten om jag går därifrån.

Annars så lägger jag honom i spjälsängen om han fortfarande är vaken och lägger mig i min säng brevid och ligger kvar där tills han somnat (efter några minuter). Vaknar han på nätterna så är det oftast för att han tappat nappen eller är törstig, han äter inte på nätterna.

Förstår inte varför man absolut måste få barnen att somna ensamma och gärna i eget rum när de är så små...??!! :mad:
Kan någon ge mig en bra orsak till detta!!!!
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Våra barn är 3,5 respektive 2 år. Vi har fortfarande inga förväntningar på att de ska somna själva, även om de kan det. När ettan var 10 månader ammades han till sömns. Sen sov han i en resesäng i vardagsrummet (där vi tittade på tv eller satt vid datorn) fram tills någon av oss föräldrar gick och la sig. Då bar den föräldern med sig honom upp i sängen och samsov. Han brukade vakna minst två gånger i resesängen under kvällen, och då gungade vi honom och sjöng tills han somnade om. Han vaknade även ofta under natten, men då behövde vi oftast inte göra något, kanske bara klappa honom lite. Han har sovit väldigt dåligt pga polyper i näsan, men det fattade vi inte förrän han var nästan tre år, och då opererades de bort.

Tvåan hade nästan slutat amma vid 10 månader. Han sövdes genom att vi låg bredvid honom tills han somnat. Han vaknade inte särskilt ofta under natten, och i så fall räckte det med att man stoppade i nappen igen. Han har fortfarande napp. Ettan har aldrig haft napp.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

vår son på två år har svårt för att somna för natten. Det betyder att vi lägger honom själv. Däremot går det bra för andra att lägga honom på dagen, så då har vi barnvakt på dagen om det skulle behövas.

Ja det är begränsande, men han har alltid alltid haft extremt svårt att somna, så nu är jag bara glad att han somnar på 1-1½ timme utan att vara ledsen på något sätt :)
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Förstår inte varför man absolut måste få barnen att somna ensamma och gärna i eget rum när de är så små...??!!
Kan någon ge mig en bra orsak till detta!!!!

matilda, 2,5 månader smnar i egen säng varje kväll av den enkla anldeningen att jag inte vill ha henne sovandes i mitt knä.

dels för att jag uppskattar kvällen väldigt mycket och dels för att hon ska vara van vid att somna i sin säng när hon väl börjar krypa!
vi har gjort så i över 1 månad nu och det är mycket svårare att få henne att somna i knä . är hon trött börjar hon vrida sig och i knät och går jag då in och lägger henne i sängen somnar hon.

sen är det tryggare för barnet att vakna där han/hon somnade och gör det lättare för dom att samna om när dom vaknar.

ifrån 1a matningen och fram sver hon dock hos oss i sängen, mycket mysigare och smidigare så och hon får gärna sova hos oss fram tills hon blir vuxen om hon så vill!
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Håller med många andra angående skrikmetoder. Vi provade en metod som heter tassmetoden. Googla eller läs på Familjeliv om den. Fungerade klockrent på våran tjej som då var 9,5 månad och strulade som fasen med sömnen. Hon började också vid 6-månaders ålder att sova sämre. Nu är hon snart 11 månader och sover jättebra, förutom just nu när hon varit sjuk. Men det är ju en helt annan sak!

Lycka till!
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Förstår inte varför man absolut måste få barnen att somna ensamma och gärna i eget rum när de är så små...??!! :mad:
Kan någon ge mig en bra orsak till detta!!!!

Vi försöker få Meja att somna i sin egen säng av anledningen att hon sover så mycket bättre på natten om hon somnar själv. Om hon somnar någon annanstans med hjälp av vaggning eller annat och sedan läggs över i sin säng vaknar hon oftast med 30 minuters mellanrum och blir ibland otröstlig = vi måste ta upp henne och då får hon vara vaken till vi lägger oss. Vi prioriterar att få lite vuxentid på kvällen eftersom den är icke existerande under dagarna.

Sen vet jag inte vad du menar med små barn? Meja är 11 månader snart och jag anser att hon mår bra av att kunna somna själv, eftersom hennes (och våran) sömn blir så mycket bättre då.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

I den aldern var det inte svart att fa Emilia att somna själv i sängen, men efter 6 mander sa blev det svarare och svarare. Men i famnen somnar hon inte heller, sa bäst är att ligga brevid henne (men i spjälsängen blir det lite trangt att ligga brevid :))

Havreflinga- Hur märkte ni med sonens polyper? Börjar fundera lite pa om det är ngt som stör Emilia när hon sover, hon snarkar ganska mkt ocksa.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

matilda, 2,5 månader smnar i egen säng varje kväll av den enkla anldeningen att jag inte vill ha henne sovandes i mitt knä.

dels för att jag uppskattar kvällen väldigt mycket och dels för att hon ska vara van vid att somna i sin säng när hon väl börjar krypa!
vi har gjort så i över 1 månad nu och det är mycket svårare att få henne att somna i knä . är hon trött börjar hon vrida sig och i knät och går jag då in och lägger henne i sängen somnar hon.

sen är det tryggare för barnet att vakna där han/hon somnade och gör det lättare för dom att samna om när dom vaknar.

ifrån 1a matningen och fram sver hon dock hos oss i sängen, mycket mysigare och smidigare så och hon får gärna sova hos oss fram tills hon blir vuxen om hon så vill!

Melker somnade oxå själv i sin säng mellan 6 v och 6 månader sen kom den elaka förkylningen och ställde till det. Det är kanske mest det som känns jobbigt just nu, att det tidigare fungerat så bra.
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Håller med många andra angående skrikmetoder. Vi provade en metod som heter tassmetoden. Googla eller läs på Familjeliv om den. Fungerade klockrent på våran tjej som då var 9,5 månad och strulade som fasen med sömnen. Hon började också vid 6-månaders ålder att sova sämre. Nu är hon snart 11 månader och sover jättebra, förutom just nu när hon varit sjuk. Men det är ju en helt annan sak!

Lycka till!

Det ska jag kolla upp lite närmare, läste bara lite och det verkar lite liknade det vi gör nu. Tack för tipset
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Hej!

Det är inte helt ovanligt att Martin somnar i sin säng på kvällarna, men då ligger jag i min säng brevid tills han somnat. Jag kan sen ha kvällen för mig själv (eller jag och sambon då).

Det som stör mig är dessa "skrikmetoder" och att barnet ska somna ensamt till varje pris... Hur ska detta kunna ge ett tryggt barn förstår inte jag??

När barnet är så "stort" att man kan prata med varandra och förklara varför man lämnar det ensamt så kan jag kanske tänka mig att låta Martin somna själv!?
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Min dam (nyss 5 månader) är lätt att lägga, jag lägger henne i sängen, sen studsar hon bort lite energi ett par minuter, äter ca 220 ml välling, somnar in och det tar sammanlagt ca 15 minuter en vanlig dag. Efter midnatt börjar dock trasslet med att hon vaknar ofta... innan dess, inga problem, och hon somnar lätt om på natten också, men inte utan lite uppmärksamhet. Jobbigt när hon vaknar så ofta som hon gör, minst en gång i halvtimmen just nu. Jag tycker vi båda skulle tjäna massor på om hon kunde somna om själv, men det kommer väl med tiden. Fanns det en enkel hyfsat skrikfri metod för detta skulle jag nappa direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

kl

Jag säger som några andra; här kommer det inga skrikmetoder what so ever innanför dörren! Jag skulle aldrig stå ut med det, tycker att det är hemskt.

Vi har haft det struligt till och från med Mys sömn, men nu har det faktiskt varit ganska stabilt ett tag. Visst blir det svackor när nya tänder dyker upp och när förkylningar kommer och går, men överlag fungerar det bra.

Vi har alltid låtit Mys behov styra, och ser ingen anledning till att ha bråttom med att lära henne att somna själv, sova i egen säng och eget rum. Fram tills dess att hon började krypa vid 7 månader sov hon enbart i vår säng. Men när hon började krypa var det lurigt att låta henne ligga där på kvällen innan vi gått och lagt oss, så då började hon sova i spjälsängen. Vi gjorde ingen stor sak av det utan nattade henne som vanligt, dvs genom att ligga bredvid henne i vår säng, och sen lyfte vi över henne till spjälsängen. Så gör vi fortfarande, och hon somnar i princip alltid på några få minuter. När hon var mindre ammades hon till sömns, och så drog jag mig undan. När hon var ännu mindre somnade hon i vår famn och fortsatte att sova där hela nätterna =)

Jag tänker som så att visar barnet att han/hon behöver närhet så ska man ge det. My vill t ex alltid ha sin hand innanför min BH när jag lägger henne, och det får hon så länge hon behöver det för att känna sig lugn och trygg. Hon har redan från början varit en väldigt närhetstörstande bebis, och vi hade henne på oss dygnet runt i flera månader i början. Jag tror att om man laddar barnen med massa närhet och trygghet så blir de självständiga och självsäkra individer; det är iaf min filosofi. Det märks tydligt på My nu att hon har kommit ett steg längre i sin utveckling, för hon behöver inte alls lika mycket närhet i andra situationer längre, hon leker mycket ensam och är väldigt självständig. Men när det kommer till sömnen behöver hon fortfarande närheten och goset, och det är ju bara mysigt!

Jag tycker också att kvällarna är viktiga. Det är härligt att få lite tid för en själv och lite tid för varandra (dvs för mig och min man och /eller kompisar). För att kvällen ska kunna vara så "ostörd" som möjligt, har vi valt att ge My det hon visar att hon behöver (dvs att få somna med någon av oss) för då sover hon tryggast och bäst. Hon sover nu i sin spjälsäng fram till midnatt, då vaknar hon och får en flaska välling och lyfts över i vår säng och sen sover hon allt som oftast till 07-08. Tids nog kommer hon inte vilja ha oss nära när hon ska somna, och tids nog kommer hon inte vilja sova i vår säng längre, så det gäller att njuta och ta tillvara på det nu!

//Julia
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

Hoppades att du skulle kika in då jag förstått att ni tidigare haft det lite struligt med sömnen.

Tycker oxå att Melkers behov får styra. Han har alltid velat ha mycket närhet dagtid men föredragit att sova i sin egen säng mesta delen av nätterna. Testade med att ha honom hos mig i sängen när det var som värst på kvällar/nätter men det fungerade inte alls. Märkte senare att han började vakna när vi rörde oss i sovrummet, räckte ibland med att man vände sig i sängen.

Flyttade honom till eget rum i helgen och *peppar peppar* har denna vecka varit rikigt bra. Någon kväll har han somnat själv utan gråt i sängen, vissa kvällar i knät. Vaknat har han bara gjort för mat vid 23-00 samt 3-4. Har sovit gott i våran säng från andra matningen och sovit vidare fast än min klocka ringt och jag bökat mig upp ur sängen. I natt åt han till och med bara en gång, andra tillfället ville han bara över till oss.

Tack för alla tips, vi kör vidare som vi har det så länge jag orkar med både jobb och nattamning, blir det problem framöver får vi ta tag i det då
 
Sv: Sömn - ännu en tråd *långt*

he he, ja, nog har vi haft lite struligt med sömnen alltid =)

Jag vet inte om jag kan ge några mer tips än vad jag skrev ovan, dvs lyssna på barnet och låta behoven styra. Det låter ju som att ni gör det, och då är det nog bara att hålla ut. Det går över tids nog!

En "regel" som vi alltid har haft är att det är i sovrummet som man sover på natten. Om My vaknar nattetid (hon ville ofta vara vaken i timmar när hon vaknade, tack och lov var det några veckor sedan nu) så lämnade vi ALDRIG sovrummet. Välling finns alltid på plats, och blev hon så hysteriskt ledsen att det inte gick att lugna henne i sängen så gick vi runt med henne i famnen i sovrummet, men oftast gick det att bara ligga kvar i sängen och vänta ut henne medan hon babblade, satt och lekte och bökade runt i sängen. Jag har många gånger önskat mig en "familjespjälsäng" för då hade man inte behövt vara så vaken och oroa sig för att hon skulle trilla ner :D

Har ni föresten provat med välling nattetid istället för amning? För mig gjorde det stor skillnad när det inte längre automatiskt innebar att jag skulle ta My på natten eftersom det var på mig maten fanns. Dessutom sover hon längre stunder på välling än vad hon gjorde på bröstmjölk.

//julia
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 276
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp