Sockervärde....

Mystofflan

Trådstartare
...hur skall man tolka det?
Har en analys från "eurofins" där resultatet bla är:
Socker (metod)-NIR
/kg foder = 109 g
/kg ts=130 g
ts = 84%
VAD är det de har analyserat och var vill man att värdet skall ligga?

Är för övrigt ganska nöjd med övriga värden med tanke på årets förutsättningar för höskörd.

Sv: Sockervärde....

Sockervärdet 13%. Eurofins har sagt till mig att "socker" är socker+fruktan, alltså WSC. Men till andra har de sagt att det enbart är socker (ESC), fruktan har de inte analyserat och det kommer alltså utöver.

NIR är en opålitlig metod så värdet kan dock lika gärna vara 15% eller 11% som 13%.

13% WSC är helt okej, då har du kanske ett sockervärde på tex 9% socker och 4% fruktan. Men är värdet de uppger ESC så kommer fruktan i tillägg till de 13%. Och då har du plötsligt ett totalt sockervärde på 17%!!

Inte lätt att bli klok på det här????

Skicka ett prov till Equi-Analytical och välj Trainer om det är viktigt att sockervärdet är exakt. De analyserar båda WSC och ESC.

Jätteviktigt att försöka få ett representativt prov, sockervärdet kan diffa väldigt mkt från olika balar.

Sv: Sockervärde....

Okej, då hänger jag med ;)
Behöver inget exakt värde på sockret, var mest nyfiken då det var med på årets analys.
Ska fodra hästar som utan problem kan äta det ändå oavsett sockerhalt.
Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama