Sockerhalt i årets hö

Centaur

Trådstartare
Ni som har analyserat sockerhalten i år, hur har den varit och när slogs höet?
Främst intresserad av resultat från Bohuslän/Dalsland/Göteborgsområdet.

Höll på att svimma när jag fick analysen i går, 24% WSC per kg/ts! :eek::eek: Varav merparten är fruktan, ESC var 11%. Inte konstigt att min stackars cushinghäst har börjat pulsa. :crazy:

Har nog aldrig sett eller ens hört talas om en så hög fruktanhalt i hö. Jä*la väder alltså.

Sv: Sockerhalt i årets hö

När på dygnet slogs höet?
För att få låg sockerhalt bör höet slås tidig morgon efter en varm natt!

Har sett ett par analyser från Uppland Socker NIR 158 och 73 gram/kg TS. Har ingen aning om när på dygnet det slogs!

Nu bor ju jag i Finland så mitt svar hjälper dej inte så mycket. MEN...jag hade för några år sen ett hö som visade sig innehålla 26%:eek:. Det var inte helt 100% timotej utan massa ogräs med också.. Nu har jag ett hö som innehåller 10%. Mera vänligt åt hästmagar... "Vårt" hö är slaget på morgon runt 7 efter en varm kväll. Tyvärr lite dåligt i protein så jag måste komplettera med lucern, men glad iaf för den låga sockerhalten. Här runt ligger vanliga värden runt 14-17%.

Helt vanligt gräshö från samma bonde som jag alltid fått hö från, slagit kring samma datum.
Förra året låg det på 13% WSC och 8,5 ESC. Att det blev såhär beror på extremt kalla nätter i slutet av juni när det slogs. Som tur är tog han bara in lite och har slagit nya partier senare så jag får analysera dem och se om det inte blivit bättre med lite mildare väder.

Kommer väl som du säger Lindon att bli lågt proteinvärde men bättre än högt socker iaf! Är dina siffror WSC eller ESC förresten?

Det vet jag, men det är ju inte jag som slår höet. Med tanke på vädret i sommar och hur mkt hö som skall in så är det nog inte lätt att hinna slå allt hö kl 7 efter en varm natt, när man dessutom skall pricka in torrt väder. Torrt väder har i juni i år varit lika med väldigt kalla nätter och soliga dagar tyvärr.

Måste vara hösilage du har där? Där har jag faktisk hittat några partier som legat väldigt lågt, de slogs tidigt i juni. Men vill helst inte ge det och vågar inte riktigt lita på att de tagit analysen korrekt. Många tar provet från en enda bal och det kan bli hur fel som helst. :crazy:

Helt vanligt gräshö från samma bonde som jag alltid fått hö från, slagit kring samma datum.
Förra året låg det på 13% WSC och 8,5 ESC. Att det blev såhär beror på extremt kalla nätter i slutet av juni när det slogs. Som tur är tog han bara in lite och har slagit nya partier senare så jag får analysera dem och se om det inte blivit bättre med lite mildare väder.

Kommer väl som du säger Lindon att bli lågt proteinvärde men bättre än högt socker iaf! Är dina siffror WSC eller ESC förresten?

Jag förstår inte denna fixering kring ESC och WSC. Det är inte bevisat att IR hästar klarar av att äta större mängder fruktan. Och fruktan är bara ett samlingsnamn för flera olika kolhydrater där det gemensamma är att de är uppbyggda av fruktos. Det är inte bevisat att fruktos inte kan bidra till IR.

Ärligt talat - jag hade inte brytt mig så mkt. Alla dessa analyser, beräkningar osv bygger bara på uppskattningar. De är det bästa vi har och naturligtvis ska vi följa dem men samtidigt ska man kanske ändå veta att en kemisk analys har sina begränsningar.

Förstår inte riktigt vad du menar med din kommentar? Jag tycker iaf det är väldigt intressant att fruktanhalten i höet är det dubbla av sockret i år jmf med hälften förra året (vilket är ett mkt mer normalt värde). I år är skillnaden mellan WSC och ESC 13%, 4,5% var den förra året.

Vad är det du inte hade brytt dig om? Att analysera?

Jag var nyfiken, vissa hö sort kan har mer socker an andra, jag har timothy/angsval som vi fick slaget och torket föra vecken.
Tycke hö skulla vara närings fättig med allt rain.

Det komma att bli stor brist på hö och har hört att spanmål har blivit mögel angrepen. (köpt 30kg havre igår från svenska foder och det var inte mycket kärn i det!)

Förstå F A, man kan vara nyfiken på innahål men "so what" hög eller låg...man för matta med det man har.

Förstår inte riktigt vad du menar med din kommentar? Jag tycker iaf det är väldigt intressant att fruktanhalten i höet är det dubbla av sockret i år jmf med hälften förra året (vilket är ett mkt mer normalt värde). I år är skillnaden mellan WSC och ESC 13%, 4,5% var den förra året.

Vad är det du inte hade brytt dig om? Att analysera?

Ursäkta, skrev kanske slarvigt.
Jag menar att jag hade inte hakat upp mig på vilket om var vilket utan sett på hela WSC delen som ju är hög i din analys. Jag är inte lika övertygad som den del andra om att fruktan är ofarligt i detta sammanhang.

Om det är till nån glädje för dig så kan jag rapportera att vi fick 12.6 % socker och 61.4 % NDF/kg TS på hö slaget den 4 juli i nordvästra skåne. Energin är hög och proteinet lågt. Kass kvot men är hyfsat nöjd med sockret (hur sant det värdet nu är) som är det viktigaste för oss.

är du säker på att fodret du köpte var skördat i år , bönderna har ju inte skördat annat än raps ännu

är du säker på att fodret du köpte var skördat i år , bönderna har ju inte skördat annat än raps ännu

Öööhhhh????

Vilka bönder???? Vi tog in hö i början av juli och fler med mig:laugh: Beror nog på hur vädret varit, har varierat stort i landet...

Öööhhhh????

Vilka bönder???? Vi tog in hö i början av juli och fler med mig:laugh: Beror nog på hur vädret varit, har varierat stort i landet...

Det fanns en liten kommentar om havre längre upp i tråden. Det var nog den dom det åsyftades .

Med tanke på hur vädret har varit i år så är det inte konstigt att värdet var så högt. Jag kommer inte köpa hö slaget tidigare än juli i år just på grund av vädret. Min höbonde har inte lyckats slå ännu och jag vet inte alls hur höet blir när det får stå såhär länge innan skörd.

Det blir väl väldigt lågt protein men det får de iaf inte fång av...

Jag hade ju tyvärr inte möjlighet att vänta eftersom höet var slut (det som fanns kvar luktade svamp så vågade inte ge av det), hittade efter intensivt letande lite från förra året men det räckte inte långt, så var tvungen att köpa det hö som fanns att få tag på nu.

Skall hämta mer i dag som slogs lite senare, så hoppas på ett lägre sockervärde!

Det var väl just rundt midsommar och veckan innan som det var så himla kallt. 3 hade vi som lägst här, och höet hämtar jag 1,5 timme inåt i landet så där lär det ha varit ännu kallare.

BTW någon som vet om en sida där man kan se vilket väder det var på ett bestämd datum??

Det blir väl väldigt lågt protein men det får de iaf inte fång av...

Jag hade ju tyvärr inte möjlighet att vänta eftersom höet var slut (det som fanns kvar luktade svamp så vågade inte ge av det), hittade efter intensivt letande lite från förra året men det räckte inte långt, så var tvungen att köpa det hö som fanns att få tag på nu.

Skall hämta mer i dag som slogs lite senare, så hoppas på ett lägre sockervärde!

Det var väl just rundt midsommar och veckan innan som det var så himla kallt. 3 hade vi som lägst här, och höet hämtar jag 1,5 timme inåt i landet så där lär det ha varit ännu kallare.

BTW någon som vet om en sida där man kan se vilket väder det var på ett bestämd datum??

No..but you can get plenty of other Protein Problems:
Protein Wow´s (har haft den upp förutt)
www.womenandhorses.com/protein20050517.html

Läs i Lucky Rider 1/2010 artikle Lösa Benbitar, Osteochondros, studia av SLU Katarina Johansson.
Foder:
"Man har sett en tendens hos svenska häster som har utfodrats med höga givor av kolhydrater och protein, de har haft en örkad OC frekvens".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka