Sel
Trådstartare
Men hur kommer det sig att du (m fl, kan inte tagga alla från mobilen) umgås med fler/oftare än vad ni egentligen vill i vanliga fall?Det är väl där problemet ligger, att inte kunna säga nej?
Jag har också stort behov av egentid men då tackar jag nej till umgänge bara. Alla har ju sin individuella gräns.
Ja det funderade jag också på...
Ska ju inte kännas som ett "måste" att umgås?
Kan bara svara för mig själv, men den sociala normen pressar på. Säger en nej till inbjudningar tar folk det gärna personligt, och gör en det alltid i till exempel jobbrelaterade sammanhang kan man lätt halka utanför gruppen.
Jag har numera börjat göra det klart för arbetskamraterna att jag är den där som aldrig går på AW eller julfesten och det har gått bra, men sätter jag inte ned foten från början kommer tjatet.
Ibland är en inte mer än människa helt enkelt, och jag känner att jag endera måste ljuga eller tacka ja, gå dit och inte trivas.
Det verkar vara Ännu svårare att få till ett mellanting där jag kanske vill gå någon gång bara, men inte alltid. Dyker man då upp finns risken att det görs det sådan stor affär av det att man aldrig vill prova igen.