socatyl på långvarig mugg? *hjälp*

mino

Trådstartare
hur 17 ska man göra med mugg som inte vill ge med sig? har smörjt med feta salvor och antibiotika men det blir värre och kommer upp på kotan nu när det är så blött hela tiden, just nu står han i sjukhagen. Är det bättre att skydda krustorna med socatyl eller stänger det bara in problemen?

*suck* det är så himla trist. Trots daglig noggran vård så blir han inte bättre (ja veterinären har kollat honom). :(

Sv: socatyl på långvarig mugg? *hjälp*

Har precis fått rådet (och påbörjat behandling) av min veterinär att blanda upp Virkon (används bla till stalldesifincering) med vatten till en ca 2% lösning därefter häller man det varje dag över det angripna området utan att göra något annat (ej tvätta av eller pilla ruvor eller dylikt) Bara på med rejält med lösningen och låt hästen vara. Hon sa att detta tar bort även den mest inbitna mugg på kort tid. Min ser redan bättre ut även om där är en del kvar efter mindre än 1 veckas behandling (ny häst som kom hit med riktigt rälig tjock gammal obehandlad mugg).

Har du provat med fucidin? Det är egentligen örondroppar till hund med 1% cortison. Har fungerat jättebra på min häst! Muggen (i och för sig ganska lite) har försvunnit på en vecka.

Det finns 100 huskurer mot mugg, det som jag funnit överlägset bäst är ett gult pulver man kan få utskrivet på recept (och blanda med helosan.)

Kommer inte ihåg vad det heter nu, men det finns det säkert någon annan som gör?

Tycker det är bättre med en mjukgörande salva än Socatyl som stelnar.

Helosansalva och pressa ner massa färska vitlöksklyftor i det, ska vara väldigt bra säger de som har prövat!

Rejält med Socatyl och lite Helosan ovanpå är rena mirakelkuren, det trollar bort muggen på min porslinshäst på två dagar.

/Jane

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Senast ändrad:

Hmmm, jag skulle ge probiotika och nån fet typ lanolinsalva som är antibakteriell

Min pålle hade rasp under en längre tid och jag provade alla huskurer jag kom på och fick tips om.
Tvätta med vatten, såpa, lactasydtvål, virkon S-lösning, jod-lösning inte tvätta alls, pilla skorpor eller inte pilla skorpor, mjukgöra med helosan, nivea, idomin eller inget alls och inget hjälpte.
Jag tog ut vet. och fick en salva utskriven på recept celeston valerat med cinoform(kommer ej exakt ihåg namnet eller stavning) och den salvan hjälpte super bra och raspen gav upp.
/T

fucidin har jag använt utblandat med fet hovsalva. Det känns som om det håller det värsta stången så länge det är torrt men nu när det varit blött i hagen ser det skrutt ut igen och han har fått en massa nya små sår.

+ till roadkilled

aha, det var det jag funderade på. Att kombinera socatylen med nåt mjukgörande var en bra idé. Då borde man få borde mjukgörande + skydd, smart!

Följdfråga, vad skiljer probiotika och microbalans? För om det är samma sak så får naturligtvis porslinshästen det redan :p . ( :devil: gräs!)

/Jane

Prova och se, men jag skulle inte använda det utan något mjukgörande.
Själv tycker jag att huskurer fungerar överlägset, men det är väldigt svårt att säga vad just din häst behöver utan att ha sett den. Därför tycker jag att man åtminstone kan prova det mesta.
Något som fungerar ypperligt till en häst kan ibland förvärra symptomen för en annan.
Vill därför inte ge ut recept på några huskurer, prova på du, men glöm inte att hålla mjukt. (pH-balansen har ofta stor betydelse också)

Prova med Idominsalva. Innehåller zink som är bra för sårläkning. Har fungerat på våra hästar när de fått mugg. Mycket fet salva som sitter kvar när hästen är ute i hagen.

ska höra med vet! Skulle vara så otroligt skönt om det gick bort helt, denna sommaren har varit värre än tidigare.

Tror det var samma som vi använde. Hästen får mugg och rasp varje höst oavsett vad vi gör (har ej provat att ha henne inne dygnet runt men det känns inte som ett alternativ). Har provat de flesta huskurer, alltifrån hästsalva till blåspray. Fick sedan ögondroppar utskrivna som blandades med hellosan, och sedan smörjdes blandningen på dagligen morgon och kväll. Det enda ytterligare vi gjorde med benen var att spola av leran, inget pill alltså. Fungerade superbra och allting försvann.

gylle skrev:
Har precis fått rådet (och påbörjat behandling) av min veterinär att blanda upp Virkon (används bla till stalldesifincering) med vatten till en ca 2% lösning därefter häller man det varje dag över det angripna området utan att göra något annat (ej tvätta av eller pilla ruvor eller dylikt) Bara på med rejält med lösningen och låt hästen vara. Hon sa att detta tar bort även den mest inbitna mugg på kort tid. Min ser redan bättre ut även om där är en del kvar efter mindre än 1 veckas behandling (ny häst som kom hit med riktigt rälig tjock gammal obehandlad mugg).

Det kan fungera (beroende på vilken sorts mugg det är, min funkade inte ens detta på) men jag skulle råda dig till att smörja något mjukgörande någon gång emellanåt typ Helosan för Virkon torkar ut väldigt mycket så det finns risk för hudsprickor annars.

Virkon S *skrubba skrubba*, sen på med Salicylsyrevaselin finns på apoteket. Varenda kväll. Riktigt mkt mugg borta på en vecka i vintras. :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
M
Hästvård Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt...
Svar
18
· Visningar
5 972
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur