Snyggaste vita pelargonerna?

_Maria_

Trådstartare
Hej!
Jag har fått för mig att jag vill ha vita pelargoner i köksfönstret :bump:Igentligen har jag väl tänkt ha 2 st likadana eller fyller jag hela fönstret med flera sorter fast där alla är vita:D

De sorter jag tittat på nätet är: Jurmala, Candy floss, Prins Nikolai, Arbrå, Carrol Gibbons och Albina.

Finns det någon dom har erfarenheter av någon av dessa eller vet ni någon annan snygg vit pelargonsort?

Tack på förhand:)

Sv: Snyggaste vita pelargonerna?

Pelargoner är i allmänhet så tacksamma att det bara är att gödsla och vattna så trivs de. Med undantag av min lägenhet där de tvärdog på marmorbrädan ovanför elementen....

Min enkla princip är att om jag hittar en fin sort till överkomligt pris så köper jag den ;)

Vitt är fint - men äggskalspelargoner i vitt med rosa/röda prickar, är väldigt vackra

Alla pelargoner är fina, men sen finns det dom som är lite finare;) De jag sett som är dubbla är jag extra förtjust i. Tror det var en del av dom sorterna jag nämde innan som är det..Kollade på Internet men det kryllar ju av information så det känns som man drunknar:crazy: Valde därför ut några jag tyckte såg fina ut och tänkte att någon här kanske har erfarenhet av någon av sorterna eller någon liknande sort:)

Jag ska nog lyckas få dom att överleva, det svåraste för mig är nog att bestämma mig för en sort:p

Det finns ju något pelargonsällskap, kanske kan maila dom och be dom tipsa om en sort om man beskriver vad man är ute efter.
Ska till en ganska stor blomsterhandel näst nästa vecka, där lär dom ha några sorter att välja på. Ville kolla med er på Buke först, ni brukar ha så många idéer och annat:D

Att blanda vita med ljusrosa Mårbacka blir ju väldigt snyggt också!!!

Mina favoriter (förutom Mårbacka) är rosenknopps- resp tulpanpelargoner. I alla fall rosenknoppspelargonerna finns i vita varianter, vet inte hur det är med tulpanpelargonerna för de har jag bara haft ljusrosa.

Att blanda vita med ljusrosa Mårbacka blir ju väldigt snyggt också!!!

Mina favoriter (förutom Mårbacka) är rosenknopps- resp tulpanpelargoner. I alla fall rosenknoppspelargonerna finns i vita varianter, vet inte hur det är med tulpanpelargonerna för de har jag bara haft ljusrosa.

Den stora, ja enormt stora :D , fördelen med rosenpelargoner och tulpanpelargoner är att de inte skräpar! Mårbackavarianterna är fina men ska man ha dem inomhus så får man dammsuga och plocka blomblad hela tiden.

Sedan är ju de dubbla oerhört fina.

Rosenknoppspelargonerna var jättefina! Tulpanpelargonerna gillade jag inte lika mkt..Inte lika frodiga som jag vill ha dom. Då antar jag att jag ska rikta in ig på rosenknoppspelargon eller någon annan dubbel sort. Räknas rosenknoppspelargon till dom dubbla eller är det en annan liga:D?

Det är absolut en fördel att dom inte skräpar lika mkt! Blir rosenknoppspelargonerna stora?

Jag är nog den enda som inte lyckas med pelargoner :o
Allt annat lever och frodas, det växer och grönskar överallt. Förutom i pelargon-krukan.. Köpte en pelargon billigt på lokala blomsterhandelns höstrea, den växte till sig rejält till en början. Men nu är den bara tre långa kala stjälkar med något tiotal blad på toppen.. Vrålful! Jag håller tummarna att den piggnar till med vårsolen..

Vit rosenknopp är en av mina favoriter! Har själv tänkt skaffa några såna till balkongen i vår :d

Jag har haft rosenknoppspelargoner som blivit JÄTTESTORA (runt metern häga och jättebuskiga) när de fått stå i STORA krukor i mitt orangeri (och med den dyraste jord jag hittat på plantskolan.) Har också haft exemplar i "normalstora" krukor i fönster inomhus och de har inte alls blivit lika stora. Så jag tror att de blir vad man gör dem till.

Åh det låter ju riktigt lovande..Nu är jag nog lite såld på rosenknoppspelargon! Jag satsar nog på 2 st plantor vilken sort det nu än blir. Har 2 st fönster i köket men det ena går åt till en liten radio, en lampa och så en liten plats till katterna att sitta på;)

Nu börjar jag ju fundera på krukor istället..Jag fick en jättefin gammal terracotta kruka av mormor. Inte samma form som dom vanliga nya med "en kant". Men det blir nog svårt att hitta en likadan..
Kanske kan jag hitta 2 snygga nytillverkade krukor i terracotta. Hur gör man så terracottakrukor blir lite vitaktiga?
Jag gillar inte ens terracottakrukor igentligen:o Men på någotvis kan jag tycka det hör ihop med pelargoner..

Jag har haft rosenknoppspelargoner som blivit JÄTTESTORA (runt metern häga och jättebuskiga) när de fått stå i STORA krukor i mitt orangeri (och med den dyraste jord jag hittat på plantskolan.) Har också haft exemplar i "normalstora" krukor i fönster inomhus och de har inte alls blivit lika stora. Så jag tror att de blir vad man gör dem till.

Jag har också haft en rosenknoppspelargon "Vit rosenknopp" som blev rätt stor och buskig. Den blev ca 60 cm hög och riktigt buskig trots att den stod i fönster inomhus. Men den var bra uppfödd från grunden (tog den inte som stickling), det tror jag spelade roll.

Jag gillar Prins Nikolai. Lätt att sköta, blommar snällt och länge och har inte jättestora blommor. Jag föredrar relativt enkla blommor oavsett vilken typ av växter vi pratar om. Och så tycker jag att namnet är fint!

Hos mig växer pelargonerna ovanför elementen i fönster med rätt begränsat med ljus, och det funkar bra. Jag tolkar det som att de har låga krav.

Ja dom fastnade jag för först men sen når jag såg rosen och dom andra dubbla så får jag nog erkänna att Prins Nicolai bleknade lite ;) Fast jag har bara sett bilder på nätet än. Man vet aldrig vad jag kommer hem med för sort:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka