Snygg och smidig transportbur

Gimlan

Trådstartare
I veckan, eller iaf under närmste månaden, kommer en liten kattös flytta in hos mig och nu letar jag efter en bra och snygg transportbur eller åtminstone diskret. Gärna i tyg eller kanske rotting. Plast känns inget vidare då jag tänkte ha den framme och hoppas på att katten väljer den och tycker att det är en trevlig och trygg plats. Självklart ska den i första hand vara "kattvänlig". Har ni några förslag?
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag köpte en Sturdi i somras. Egentligen på tok för dyr, men jag är supernöjd!! Den går att ställa remmarna på så kisse åker rakt när man ha den hängande på axeln.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag hade nog tänkt mig max 500 kronor, men det är svårt att hitta något som uppfyller alla kraven oavsett prisklass känns det som :P
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Plast har trots allt en fördel: den är lätt att göra ren från kiss, bajs och kräks.

Jag hade gärna velat ha en sån där "väska" men min katt är tyvärr väldigt... uttrycksfull med sitt missnöje över att åka bil.

Så lägg inga stora pengar på något som är snyggt att ha framme förrän du vet hur katten uppför sig i den, är mitt råd.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Rotting är mysigt som korg hemma men värdelöst som transportbur. De flesta rottingburar har inte helt stabila galler (behövs fler fästpunkter, en panikslagen katt trycker sig igenom annars) och den går inte att tvätta på ett vettigt sätt om det behövs.

En rejäl tygbur med låst dragkedja kan funka (sturdibag eller sleepypod om man inte har så stor katt), annars är tyvärr en bra plastbur outstanding.

Vi har smidiga och snygga transportväskor som är ganska billiga och går att veckla ut till platta när man ska förvara dem. Kanonbra för en inte så tung katt och vid transport där man hela tiden har katten under uppsikt. Skulle inte våga använda dem alla resor eftersom katten i en pressad situation kan strimla den typen av väska. (Det har hänt mig en gång under alla mina år som flitigt resande kattägare, men en gång kan vara en gång för mycket. Nu kom hon bara lös i bilen och det gick att lösa situationen.)
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Svar till er båda: Jag misstänkte att det dessvärre är så. Nu är jag lite inne på en mindre hundbur i metall. Hemma och i röriga miljöer får man väl lägga en filt/tyg över. Hemma för mysfaktorn och tex hos vetten för att skärma av. Vad tros om det?
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Vad sägs om en helt vanlig transportbur i plast.
Om man åker annat en egen bil, typ tåg/flyg så är de underbara tycker jag. :D
Lätta att bära och mer skyddade för katten, nyfikna ögon kan vara riktigt jobbigt.
Vill man göra den mer personlig och ev. lite varmare, sy ett överdrag i valfritt tyg, det är lätt att tvätta och byta när man har tröttnat.:devil:
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Men iom att jag funderar på ha den framme så skulle jag verkligen vilja ha en snyggo. Men det är klart med överdrag skulle det ju funka...
Då får jag be om tips på diskreta (helst) och funktionella i plast då?
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Sitter på jobbet i detta nu men kollar vad det är jag har hemma.
Är iaf sånna med fästen för bär rem och en mini låda och ett "tak" hål så man kan stoppa in handen i utan att öppna hela fronten.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Det finns ju plastburar i en massa färger och utföranden som är bra mycket snyggare än en gallerbur. I mitt tycke i alla fall ;) mycket mer praktiskt. Du kan ju klä in den i nåt hemma om du vill.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag rekommenderar att du köper en bur där det är enkelt att ta av och sätta på överdelen. När man är hos veterinären så är det myckelt enklare att lyfta av locket för att komma åt katten än att behöva ta den ut och in genom kortsidan.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Det har jag faktiskt tänkt på att jag vill enkelt både kunna ta upp och ev. stoppa ner katten uppifrån. Men jag tror min fåfänga får stryka på foten för funktionaliteten går verkligen först :)
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Den här videon fick mig att skaffa en mjuk tygbur som jag sätter på golvet bakom passagerarsätet, istället för en plastbur som "sätts fast" i bälten.
http://www.youtube.com/watch?v=jYms1d6oyz8

(Är det väldigt kallt i bilen får tygburen sitta i passagerarsätet, fastsatt i bältet, men helst vill jag ha den på golvet bakom passagerarsätet.)
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag håller med när det gäller en katt som blir stressad hos veterinären. Jag var dum nog att ta Sturdi-bagen en gång när Yoga skulle till veterinären. Inga fler gånger blev det. Min Sturdi är en "divided", så den går att öppna i båda ändar, vilket underlättar lite.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Mina favoritburar är Clipper. Riktigt stabila, men väldigt lätt att ta av ovandelen (eller ta bort luckan helt) om katten krånglar. Den finns med taköppning också om man vill ha det.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Vet inte om du fått detta som svar än men kolla på Rusta där dom har en transportbur som heter ``schnygg``. :)
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag har en tråkig plastbur för längre transporter som är skitjobbig att bära (har värk) och en "bag"variant för kortare. Jag har ingen utbrytarkatt så jag köpte en på Blomsterlandet för ca 300 kr. Funkar jättebra!

Har dock ingen av burarna framme nu men förr monterade jag isär plastlådan och lade i/öven en filt och där låg mina dåvarande kissar ofta. Man såg knappt kanterna. Men går givetvis inte att jämföra med de underbara kattsängar som finns nuförtiden finns att köpa!!! :love::love:
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Sassy - vet du någon IRL-återförsäljare av Clipper här i Gbg? Överväger att köpa ny bur.
 
Sv: Snygg och smidig transportbur

Jag har en sådan här till min katt:
http://arkenzoo.se/katt/burar-vasko...-transportv-ska-flower-50x26x27-cm-svart.html

Jag gillar att den har ett fönster på sidan så man kan kika in när man har buren i knät (på bussen/tåget etc).

Fungerar smidigt att ha som axelremsväska (nu har jag inte frågat katten då, men jag tycker det) eller bära i handtaget.

Det finns en dragkedja som gör att man kan öppna buren både i fronten och under, dragkedjan fortsätter in under väskan och upp på andra sidan. Svårt att förklara. Om man vill ha ut en katt som inte vill gå ut, kan man helt sonika dra dragkedjan hela vägen och lyfta/öppna hela överdelen. Det har jag dock inte försökt då min katt snällt låter sig puttas in och plockas/skakas ut när hon är hos veterinären. Annars går hon frivilligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 167
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 499
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp