Snygg inför tävlingssäsongen 2012!

Sv: Snygg inför tävlingssäsongen 2012!

Jag brukar kolla på de live sändna tävlingarna från USA, då får man snabbt hum om vad som är inne och vad som kommer året efter.

Sedan behöver man ju inte hoppa på alla trender för vi är ju ganska blandade i våra outfits här i Sverige ändå, men det är intressant att veta.

Sedan kan du ju kolla på de som syr showkläder i USA dom har alltid koll!

Min dator är för kass för att jag ska kunna se detaljer på vad de har på sig när jag kollar livesändningarna. :cry:

Men du som har lite koll.. Vad är de nya som kommer nu? Vad är inne och vad är ute??

Du kan ju också kolla på en del av de större tävlingarnas hemsidor där dom brukar lägga ut bilder, tex Reichert, Congress, World Show...

Det som jag reagerat på mest är:

Tvåfärgade sadlar
Svarta sadlar
Västar är tillbaka, särskilt i kyparstil
Fransar och fjädrar i alla möjliga och omöjliga varianter med eller utan bling
Blingade hattar
Mönstrade hattar
Enkla snygga blusar utan bling

Metallic kommer bli inne 2012 läste jag någonstans.

Kul att se att västarna är tillbaka även om jag inte gillar just den nya innemodellen (ovan).

Har även sett en hel del enkla sadlar utan en massa silver och ofta kombinerat med blingade paddar (dvs inte med silver utan rhinestones, handmålade etc)

Om jag skulle investera i garderob nu skulle jag satsa på en snygg väst som man kunde kombinera med olika alternativ (skjortor, slinkys) under samt kanske någon skjorta eller jacka man kan ha över chapsen. Gillar man fransar o fjädrar så kan man ju gå loss nu också med gott samvete ;) Men det gäller ju även om man inte är mycket för bling, köp snygga skjortor och rid i en sjyst sadel utan en massa silver och piffa till showpadarna istället.

Det är svårt för oss att få tag på vettiga hattar här om vi inte åker till USA men en snygg hatt med rätt stuk tycker jag är bland det viktigaste.

Shit Pomfritt :o Tur att man inte slaviskt följer modet :D

Letar iofs efter en kul hatt att piffa till outfitten med, men eftersom jag har så svårt att hitta bekväma hattar vågar jag inte köpa utan att prova, och hittills har jag inte hittat några häftiga hattar här hemma i Sverige... Tips?

Funderar på att piffa upp min tävlingsoutfit något, men vet inte med vad, förutom ett par showstigbyglar i silver, har lite silver på sadeln, men inte överdrivet. Vad tycker ni jag ska piffa upp mig med? Ny filt? Annan outfit? Kommer förmodligen tävla en sorrel i år utöver skimmeln...

Cubentvling.jpg

Nej som sagt, det är svårt med just hattar i Sverige upplever jag. Någon annan kanske vet någon försäljare som jag har missat. Det snyggaste tycker jag är AQHA stuket men har inte hittat några sådana här, än mindre några modernt mönstrade eller blingade. Annars skulle ju det passa dig som har mindre bling på resten.

Jag tycker du ska börja med att skaffa några roliga piffiga showpadar, kanske handmålade eller smyckade! Med en enklare sadel tycker jag man kan vara lite modigare med paden! Sedan kan du ju variera kläderna massor.

Jag tycker det här med hattarnoch stuket på hattar är jätte svårt. Finns de nån sida, gärna på svenska om ämnet? Eller har du möjlighet att lägga in lite bilder på olika? :idea:

Öh... tror inte jag har sett nån svensk sida men här har du lite info även om bilderna är lite kassa:
http://americashorsedaily.com/hat-help/

Det som kallas show crease är det som "gäller" inom wp och liknande grenar men den kan vara mer eller mindre extrem. Iallfall så är det ett mer fyrkantigt/rakt stuk fram med ganska höga skarpt brutna sidor så att säga.

Typ denna:
http://www.freewebs.com/westernshowclothes4u/hats.htm

Men här i Sverige är det ju faktiskt inte så noga, bara hatten passar bäraren och är snygg och stilren. Men nu var det ju trender just ;)

Jag tycker dom "nya" (som inte är så nya längre men...) aqha style showhattarna är supersnygga iallfall!

Kom på en grej till, manchetter (heter det så på svenska? cuffs :o) verkar vara ute nu!

Ja, det är inte lätt att hänga med i vängarna när det gäller modet. Men de är ju alltid kul att veta lite vad som gäller, så man i vart fall kan föröka hänga me lite.

Hästarnas manar i år då, wranglan? kort klippt eller långt.. Hur verkar det?

Med snygg ryttare och tjusig häst så behövs väl där inget särskilt runt omkring. Ju stilrenare desto stiligare!

Ptr

Finns de nån i sverige som säljer hattar med show crease? Jag tycker de känns lite svårt att köpa hatt från USA.. De är ju lixom inte så lätt att prova.. :crazy:

Men här i Sverige är det ju faktiskt inte så noga, bara hatten passar bäraren och är snygg och stilren. Men nu var det ju trender just ;)

Jag läste galet "snygg och sliten".

Menar bara att ska man få en hatt sliten måste den användas (finns säkert färdigslitna med iofs) och då behöver den inte bytas så ofta.

Ptr

Ja, det är inte lätt att hänga med i vängarna när det gäller modet. Men de är ju alltid kul att veta lite vad som gäller, så man i vart fall kan föröka hänga me lite.

Hästarnas manar i år då, wranglan? kort klippt eller långt.. Hur verkar det?

Ja alltså man måste ju inte hoppa på allt, utan se det mer som inspiration OM man är intresserad. Är man inte det behöver man ju inte bry sig.

Jag har sett alla möjliga manar tycker jag, mest vanliga bandade pleasuremanar såklart, några rakade och en del långa med bandning. Så det verkar vara lite friare med det. Nu pratar jag WP o dylika klasser alltså ;)

Vad gäller show crease så nej, som jag skrivit (3 gr el nåt ;)) så har jag inte sett dom i Sverige men någon annan kanske vet någon som säljer dom?
Om inte borde man ju kunna fråga westernaffärerna om dom inte kan ta in dom, dom har ju varit högsta mode ett par år nu så det borde väl inte vara så krångligt? Men som sagt jag kan absolut ha missat om någon säljer dom för jag har inte kollat efter det just.

Med snygg ryttare och tjusig häst så behövs väl där inget särskilt runt omkring. Ju stilrenare desto stiligare!

Ptr

Ja det viktiga är såklart en rent och snyggt ekipage med passande, hel och ren utrustning. Alltid.
Resten är ju upp till var och en, en del vill ha mer eller mindre utsmyckning helt enkelt. Det kan ju vara kul att variera sig också när man nu FÅR det ;)

Allt är en smaksak, vissa tycker det är snyggast utan några attiraljer alls och andra tycker att det ska glänsa och glittra så mycket som möjligt.
Alla är välkomna!

Antar att det inte heller finns nån i sverige om kan forma hattar?! :cry:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Yeah but
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Har märkt att jag rätt ofta läser om onödiga saker. T.ex. nyss i en lokal fac*bookgrupp frågade nån om tips på boende för äldre/dementa...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 566
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar