snuva+hosta (vitt slem)

tindra

Trådstartare
Jag har under alla mina år vart förskonad från förkylningar etc... har hästen nån gång vart snuvig har det varit genomskinligt, lättrinnande sådant...

Medryttar/foderhästen kom hem i början av månaden, jag kollade honom första tre dagarna sen åkte jag utomlands. Nu har visst samtliga tre hästar i stallet börjat hosta (jag red ut lugnt igår, eftersom att "min" häst inte hostat innan... han både hostade och snorade under den lugna turen, hostade upp vitt slem och hade segt vitt slem i nosen som jag tog bort med en handduk) och snora...

Veterinären kommer på tisdag för att vaccinera två av hästarna + kolla hostan. Jag tänker låta "min" häst få vila tills dess... igår red jag en timme mest i skritt + lite trav, det kändes som att slemproduktionen kom igång av att han rörde sig. Var ut i dag och kollade till honom och han hade då "näsan" full i segt vitt slem.

Jag vill väl mest bara bekräfta att det är helt rätt att låta honom vila ytterligare en vecka (hästen i fråga är 5 och har just stått i 2 veckor)... och kanske kan ni lugna min paranoia...

(kan tillägga att det är jag som står för all motionering och att han har gått 5 ggr/vecka under vår-sommaren... planen är att han ska få åtminstone en månads semester mitt i vintern när det är som allra värst)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 999
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 017
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 095
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp