Snuva/feber på unghästar!

Skogstroll

Trådstartare
Hittade igår kväll mina två ettåringar sovandes inne i lösdriften (har inte hänt att dom gått in där på väldigt länge nu) Tog in dom och tempade och dom ligger strax under 39 grader. Hade dom inne i natt och imorse hade tempen gått ner något men dom har segt grönt snor och är fortfarande lite hängiga.Körtlarna är lite svullna men inga tecken på kvarka bölder eller liknande.De äldre hästarna i flocken är inte sjuka.
Pratade med veterinären i morse som sa att man brukar avvakta en vecka innan man ger tex pennicilin.han sa att unghästar ofta får såna här förkylningar och att dom ska gå igenom dem precis som barn får barnsjukdomar typ. Någon som har erfarenheter av detta? Något man kan göra för att underlätta? Örter tex? Jag kommer att ta in dem under eftermiddagarna när det är som varmast,tempa tre gånger om dagen.

Sv: Snuva/feber på unghästar!

i travstallet hemma så finns det 26 1 åringar, och varje sommar kommer det feberslängar, och det är som vetrinären sa vanligt att de går igenom barnsjukdomar, vilket också är bra då de blir lite immuna som äldre.

Låt det vara, och blir de inte bättre efter några dagar ställ på pencillin.

Tack för svaret! Skönt att höra.Har inte haft unghästar hemma på väldigt många år.Och har varit helt befriad från förkylningar och kvarka tidigare vad jag kan minnas. Så detta är nytt för mig.Hästarna är vaccinerad mot influensan i alla fall så det kan det ju inte vara.

Nej man blir ju lätt orolig, och speciellt när det är små bäbisar:D

Men som sagt, blir de inte bättre efter helgen skulle jag ha ställt dem på pencillin.

Ja ungefär så sa veterinären.Eller om febern gick ner till normalt och sen gick upp igen.Det är en som är särskilt snuvig,dom andra verkar mest hängiga.Tror du att det räcker att ha dom inne på eftermiddagarna och ute resten? Jag jobbar ju till halv fem varje dag så alternativet är att ta in dom innan jobbet vid sex på morgonen och släppa ut dom på eftermiddagen.Dom har en stor lösdrift som dom verkar utnyttja på dagarna för skugga.Pratade med hundvakten förut som hade kollat till dom och då stod dom inne och vilade på lösdriften.Stackars mina bebisar..:crazy: Det är jättevarmt här nu..

Så länge det är bra väder, dvs inget regn och rusk skulle jag nog låta dem vara ute, och eftersom du har lösdrift som de går in i, så ser jag inga bekymmer att låta dem vara ute.

Ja det har du nog rätt i.Är mest orolig att de äldre hästarna vill stå ute i solen och äta gräs och unghästarna hänger på fast dom egentligen behöver skugga..*hönsmamma*:o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag köpte en B-ponny (1,5år) efter att ha sett en annons med ett foto i, från ett försäljningsstall. Ponnyn var billig (3000kr) och jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
11 627
Senast: gylle
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 267
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar