Skogstroll
Trådstartare
Hittade igår kväll mina två ettåringar sovandes inne i lösdriften (har inte hänt att dom gått in där på väldigt länge nu) Tog in dom och tempade och dom ligger strax under 39 grader. Hade dom inne i natt och imorse hade tempen gått ner något men dom har segt grönt snor och är fortfarande lite hängiga.Körtlarna är lite svullna men inga tecken på kvarka bölder eller liknande.De äldre hästarna i flocken är inte sjuka.
Pratade med veterinären i morse som sa att man brukar avvakta en vecka innan man ger tex pennicilin.han sa att unghästar ofta får såna här förkylningar och att dom ska gå igenom dem precis som barn får barnsjukdomar typ. Någon som har erfarenheter av detta? Något man kan göra för att underlätta? Örter tex? Jag kommer att ta in dem under eftermiddagarna när det är som varmast,tempa tre gånger om dagen.
Pratade med veterinären i morse som sa att man brukar avvakta en vecka innan man ger tex pennicilin.han sa att unghästar ofta får såna här förkylningar och att dom ska gå igenom dem precis som barn får barnsjukdomar typ. Någon som har erfarenheter av detta? Något man kan göra för att underlätta? Örter tex? Jag kommer att ta in dem under eftermiddagarna när det är som varmast,tempa tre gånger om dagen.