Snuva eller Inte? HJÄLP!

V

vibeke

Hej alla bukar! :)
Jag har en 4 årig connemara ponny, på 145 cm. Jag har märkt lite nu dessa dagar att han är en aning snuvig DVS.. det rinner från näsborrarna. Inte mycket, men ändå att det rinner/droppar. När jag var ute och red igår, märkte jag att hans bajs va väldigt löst, det kanske har med det hela att göra? Han går på lösdrift, äter som han alltid gjort och ser pigg ut. Men ni kanske har några tips? TACKSAM FÖR SVAR!:):laugh:;):D:d:confused:

Sv: Snuva eller Inte? HJÄLP!

Det är inte så att din häst har börjat fälla? Det här är saker som jag oftast kan märka på en av mina hästar när han går in i fällning, även något förhöjd ett para dagar.

Sv: Snuva eller Inte? HJÄLP!

Jag har lärt mig att så länge snoret är genomskinligt är det inget att oroa sig för. Skulle det var gult eller grönt är den förmodligen sjuk. Ta tempen, har den ingen feber är det nog inget att vara orolig för. :)

Är den lös i magen; kolla vattenhinkarna att de är rena, se över hur mkt grovfoder den får (äter den väldigt blött silage kan du erbjuda halma tt tugga på också), och vad du ger för kraftfoder. Mkt betfor och morötter kan göra dem lite lösare, eller om de tuggat mkt på nåt ovanligt i hagen. Se till att den dricker ordentligt i och med att den förlorar extra vätska när den är dålig i magen.

Det behöver inte vara något att ora sig för heller om det är tillfälligt. Är det jättelöst, som komockor skulle jag ringa veteirnären och rådfråga på telefon. Kostar ju inget. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 302
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka