Snubblig...

Sv: Snubblig...

Knäna är ett hett tips! Min stackars häst snubblade länge innan hon blev halt. Sedan visade det sig att det var ett framknä. Då fick jag lära mig att det är ofta knän som spökar då man snubblar. Så jag håller på alla som råder dig att göra en hältutredning!

*KL*

Utan att ha läst alla svar så säger jag : kolla upp din hovslagare.
Jag hade ett sto som snubblade och var ner på knä lite då och då. Kollade upp med veterinär utan fel, men han tyckte att jag skulle byta hovslagare.
Och se, problemet försvann och kom inte igen....

Min häst snubblade mycket förut, hon hade en senskideinflammation i framknäet och hon har det till och från (som gallor, bulor i carpus). Tror det är förslitning som "går upp" då och då. Dock helt oöm och man kan trycka in fingrarna med full kraft utan reaktion.
Hon har också, utöver det ovanstående, ganska markbunden gång vilket gör att hon lätt slår i stenar, stubbar och dylikt om hon inte lyfter benen tillräckligt.

Ger henne nu Glucosamin och Nyponpulver året runt samt bra hovvård, hon snubblar nu mera sällan och hon trillar inte omkull längre. Förut kunde hon snubbla så hon gick ner på knä plötsligt när man kom i full trav..
Hon måste även röra på benen regelbundet, helst varje dag med promenader eller ridturer, lång uppvärmning i skritt etc. Hjälper även att man rider ganska aktivt, inte låter henne gå och somna utan hon ska vara uppmärksam och vara framåt så hon inte släpar benen.

Nu är min häst iofs gammal och har slitna ben.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka