Snubblig/tappar ben...

grimman

Trådstartare
Har en 4-åring som håller på att sättas igång efter att ha gått med föl. En av de första gångerna jag travade (efter någon veckas skritturer) tappade hon liksom ena bakbenet på slät mark (inte patellalikt utan som när man själv kliver snett). Efter det fick hon en mjuk galla i den hasleden men var inte halt eller markerade alls.

Fortsatte långsamt att sätta igång henne men fortfarande (ca 2 månader) finns lite galla kvar och när hon har lite bråttom (mkt pigg häst) och man inte har jobbat ihop henne händer det fortfarande när man ber henne minska tempot att hon snubblar till. Hon har satt bra med muskler men är stor (hög).

Någon som vet vad detta kommer sig av och hur man kan komma tillrätta med det :confused:

Sv: Snubblig/tappar ben...

Fortsätt att träna lugnt så kommer det nog rätta till sig. Hästen är ju stor och även om den musklat sig bra kanske det behövs ännu mera muskler. Hästen kan vara inne i en tillväxtperiod också och kanske behöver mera vila? Stora hästar tar längre tid på sig och kan upplevas som vingliga i större utsträckning än små hästar. Ge henne tid så går det nog bra.

Fast hon har aldrig varit vinglig/ranglig utan sedan hon reds in har det varit som att rida en färdig häst.

Och hon är redan 176 cm och har börjat grovna/bredda sig så jag tvivlar på att hon växer mer heller (+3 cm medan hon var dräktig) :o

Men jag fortsätter jobba som jag gjort. Oftast är hon snubblig efter den vilodag som hon får när vi har tränat så det kanske är en kombination trötta och lite för små muskler :idea:

Jag skulle också gissa på att det beror på att hon inte är stark nog/tillräckligt musklad. Mitt sto var likadan, kunde i princip gå omkull i skritt på slät mark, men efterhand som hon blev starkare och fick mer muskler slutade hon snubbla.

Immer

Skönt att höra!

Hur gammal är hon nu? Hur hårt går hon? Tävlingar etc...

Jag köpte mitt sto, en stor och mycket grov kallblodstravare, i januari det året hon blev nio.
Hon var i stort sett bara riden rakt fram i skogen fram tills dess.

Idag är hon 12. Jag rider akademiskt sedan ett och ett halvt år, innan dess var min inriktning åt Hempflinghållet. ;)

Vi tävlar inte (än :D ) men har tänkt göra det någon gång i framtiden. Jag rider sex dagar i veckan, om jag är på ridbanan är det halvtimmespass och om jag rider ut minst en timma.

Hon har varit halt i två dagar en gång i början, detta sedan hon gått omkull på relativt slät mark. I övrigt har hon varit helt frisk.

Immer

Glömde fråga om det var fram- eller bakben hon "tappade" :D

Om det var bakben så verkar det ju vara lugnt för min del oxå eftersom din verkar klara att samla sig i den akademiska ridningen. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 126
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·
V
Hästvård Nu har jag funderat länge. Kring det här med hull. Hur fort är det normalt att vänta sig att en häst ska gå upp, med bra foderstat...
Svar
15
· Visningar
2 105
Senast: veronican
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka